تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

آهنگ‌های برگزيده اسکار: ۱۹۵۱ - ۱۹۵۴

پرویز جاهد

شنیدن فایل صوتی

برنامه اين هفته موسيقی فيلم اختصاص دارد به آهنگ‌های برگزيده اسکار در نيمه اول دهه پنجاه؛ دوران اوج خوانندگانی چون بينگ کرازبی، دوريس دی، جودی گارلند و فرانک سيناترا.

در هوای خنک خنک خنک شامگاه (In the cool cool cool of the evening) نام ترانه‌ای است دوصدايی که بينگ کرازبی و جين وای من آن را در فيلم «ببين داماد می‌آيد»، اجرا کرده‌اند و برنده اسکار بهترين آهنگ سال 1951 شده است. آهنگساز آن هاگی کارميچل و شعر آن از جانی مرکر است.


پوستر فیلم ببین داماد می آید

«ببين داماد می‌آيد» نام فيلمی موزيکال و کمدی رمانتيک است که فرانک کاپرا آن را ساخته و در آن بينگ کرازبی نقش يک خبرنگار روزنامه را دارد که می‌خواهد سرپرستی دو بچه يتيم را که والدين اشان را در جنگ از دست داده‌اند، به عهده گيرد ولی شرط اول اين کار اين است که او بايد متاهل باشد. مشکل او اين است که می‌خواهد با يک مرد ميليونر ازدواج کند و کرازبی تلاش می‌کند تا بتواند در فرصت پنج روزه‌ای که در اختيار دارد او را برگرداند.

اسکار بهترين ترانه سال 1952 به ترانه‌ای تعلق گرفت با نام «آه عزيزم ترکم نکن» (Do not forsake me, oh my darling) از فيلم ماجرای نيمروز (High Noon) ساخته فرد زينه من.


پوستر فیلم ماجرای نیم روز

«ماجرای نيمروز» عنوان يکی از معروف‌ترين وسترن‌های تاريخ سينما است. گری کوپر کلانتر شريف و بی باکی است که مجبور می‌شود به تنهايی در مقابل دسته‌ای آدمکش که تازه از زندان آزاد شده‌اند و برای انتقام گرفتن از او وارد شهر شدند، بايستد. فيلمنامه اين فيلم را کارل فورمن بر اساس داستان کوتاهی به نام «ستاره حلبی» اثر جان دبليو کانينگهم، نوشته و زينه من با استادی آن را کارگردانی کرده‌است در حالی که به عنوان يک فيلمساز يهودی مهاجر اتريشی، تهيه کننده‌ها اعتماد چندانی به کار او در ژانر وسترن به عنوان يک ژانر ناب و اصيل آمريکايی نداشته‌اند.

ترانه «آه عزيزم ترکم نکن» را ديمتری تيومکين آهنگساز برجسته سينما ساخته که در عين حال سازنده موسيقی فيلم ماجرای نيمروز نيز هست. شعر اين ترانه از ند واشنگتن و خواننده آن فرانکی لين است.

آهنگ برگزيده اسکار 1953، ترانه‌ای است با نام «عشق پنهان» (Secret Love) با صدای دوريس دی. آهنگساز آن سمی فين و ترانه‌سرای آن پل فرانسيس وبستر است. ترانه‌ای که در ليست ترانه‌های برگزيده يک قرن جرج مايکل خواننده مشهور پاپ بوده و کتی کربی(Kerby) خواننده انگليسی نيز دوباره آن را در سال 1963 اجرا کرد و محبوبيت زيادی به دست آورد.


دوریس دی در فیلم وسترن Calamity Jane

اين ترانه در فيلم وسترن Calamity Jane اجرا شده که بر اساس زندگی بيل هيکاک وحشی(Wild Bill Hickok) وسترنر معروف و چهره افسانه‌ای تاريخ آمريکا و ماجرای عاشقانه او با زنی به نام جين ساخته شده و دوريس دی و هاوارد کيل در آن بازی می‌کنند، اگرچه برخی از مورخان تاريخ آمريکا به رابطه عاشقانه بين اين دو اعتقادی ندارند.


پوستر فیلم سه سکه در فواره

«سه سکه در فواره» يکی از آهنگ‌های زيبای فرانک سيناتر است که آن را در فيلمی به همين نام ساخته، ژان نگولسکو اجرا کرده‌است. فيلمی موزيکال و عاشقانه که نگولسکو آن را بر اساس رمانی از جان اچ سکونداری ساخته و بازيگران آن کليفتون وب، دوروتی مک گواير و جين پيترز اند. اين آهنگ که به عنوان بهترين ترانه فيلم سال 1954 اسکار انتخاب شده، ساخته آهنگسازی به نام ژول استاين است و شعر آن را سمی کان سروده است. بعدها استيو مارتين کمدين مشهور آمريکايی آن را در فيلم هواپيماها، ترن‌ها و اتومبيل‌ها نيز اجرا کرد.


بخش سوم: ترانه‌های برگزيده اسکار: ۱۹۴۶-۱۹۵۰
بخش دوم: ترانه‌های برگزيده اسکار: ۱۹۴۰-۱۹۴۵
بخش نخست: آهنگ‌های برگزيده‌ی اسکار

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

با سلام خدمت آقای جاهد عزیز. در مورد خواننده ترانه فیلم ماجرای نیمروز(سر ظهر) باید بگویم که همانطور که در تیتراژ فیلم ذکر شده است خواننده ای که در فیلم ترانه را میخواند تکس ریتر (Tex Ritter) بازیگر و خواننده محبوب وسترنهای موزیکال دهه چهل هالیوود است. فرانکی لین بعدا این ترانه را اجرا کرده است.
با قدردانی از شما و کار با ارزشتان در زمینه موسیقی فیلم.

-- سهیل ، Apr 28, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)