تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

آهنگ‌های برگزيده‌ی اسکار

پرويز جاهد

برنامه را از اينجا بشنويد.

نخستين بار در سال 1934 بود که از سوی آکادمی فيلم آمريکا که بخشی از اعضای آن را آهنگسازان و ترانه‌سرايان تشکيل می‌دهند، جايزه‌ی اسکار ويژه‌ای برای بهترين ترانه فيلم در نظر گرفته شد.


از آن زمان تا کنون بيش از 70 سال می‌گذرد و هرساله اين مجسمه‌ی طلايی به بهترين ترانه‌ای که برای يک فيلم ساخته شده، اهدا می‌شود. جايزه‌ای که برای آهنگسازان اهميت زيادی دارد و برنده شدن و حتی نامزد شدن در اين رشته می‌تواند بر ميزان فروش کار آنها تأثير بگذارد.
اين جايزه تنها به آهنگ‌های ارژينالی که برای فيلم‌ها ساخته می‌شوند تعلق می‌گيرد نه آهنگ‌هايی که قبلاً توليد شده و فيلمسازان از آن در کارهايشان استفاده می‌کنند. به علاوه اين آهنگساز ترانه و آهنگ است که اين جايزه را دريافت می‌کند نه خواننده آن يا خود آهنگ.

در اين برنامه می‌خواهم آهنگ‌های برگزيده‌ی اسکار را طی 72 سال از 1934 تا 2006 به شما معرفی کنم. قسمت اول اين برنامه به آهنگ‌هايی که در فاصله‌ی 1934 تا 1940 برنده‌ی اسکار شده‌اند، اختصاص دارد. ترانه‌هايی زيبا و شورانگيز که روزهای پرزرق و برق و باشکوه هاليوود و موزيکال‌های فراموش‌نشدنی و ستارگان محبوب آن را به ياد می‌آورند. داستان‌هايی رمانتيک و عاشقانه با شرکت ستارگانی چون جينجر راجرز، جودی گارلند، فرد آستر، فرانک سيناترا، بينگ کرازبی، باب هوپ، دايانا شور، و دوريس دی که در فيلم‌ها می‌خواندند و می‌رقصيدند. برخی از اين ترانه‌ها مثل ماجرای نيمروز (High Noon) با صدای فرانک لين يا موناليزا با صدای نت کينگ کول به آثار ماندگار تاريخ سينما تعلق دارند.


فرد آستر و جينجر راجرز

نخستين ترانه از اين ليست مربوط است به فيلم بيوه شنگول (Gay Divorcee) ساخته مارک سندريچ و محصول 1934 با عنوان کانتيننتال (The Continental). موزيکالی رمانتيک با طرح داستانی‌ای بسيار ساده که با شرکت زوج هنری مشهور هاليوود، فرد آستر و جينجر راجرز ساخته شد. سازنده‌ی اين آهنگ کن کنراد (Con Conrad) است و اشعار ترانه را هرب مگيدسن (Herb Magidson) سروده است. بيوه شنگول بر اساس نمايشنامه‌ی موزيکالی به همين نام اثر دوايت تايلر و کنت اس‌وب ساخته شد.

جايزه‌ی اسکار بهترين آهنگ فيلم سال 1935 را ترانه‌ای دريافت کرد به نام لالايی برادوی (Lullaby of Broadway) از فيلم حفاران طلا (Gold Diggers) ساخته بازبی برکلی که طراحی رقص آن را نيز انجام داده بود. سازنده‌ی ترانه هری وارن (Harry Warren) و ترانه‌سرای آن ال دابين (Al Dubin) است. اين ترانه را ديک پاول خوانده است که گلوريا استوارت نيز او را همراهی می‌کند. اجرای ديگری از آن را در اين فيلم با صدای وينی فرد شاو (Winifred Shaw) می‌شنويم. بعدها برادران وارنر نسخه‌ی ديگری از اين فيلم ساخت با بازی دوريس دی که در آن فيلم او خواننده‌ی اين ترانه بود.


باب هوپ و دوريس دی

اينطور که امشب می‌نمايی (The Way You Look Tonight) نام آهنگ رمانتيک و عاشقانه‌ی معروفی است از فيلم زمان تاب خوردن (Swing Time) با صدای فردآستر که جايزه‌ی اسکار بهترين آهنگ سال 1936 را به دست آورد. آهنگساز آن جروم کرن (Jerome Kern) است و شعر آن را دوروتی فيلدز (Doroty Fields) سروده است و فرد آستر آن را به همراه جينجر راجرز اجرا کرده است.
دوروتی فيلدز درباره‌ی آن گفته است: «وقتی اولين بار جری اين آهنگ را با پيانو برای من اجرا کرد مجبور شدم اتاق را ترک کنم چون گريه‌ام گرفته بود و نمی‌توانستم جلوی گريه‌ام را بگيرم.»

اين ترانه را بعدها بيلی هاليدی، فرانک سيناترا، تونی بنت، راد استوارت نيز اجرا کردند. اجرای دوصدايی آن نيز با صدای بينک کرازبی و همسرش ديکسی لی در دست است. به علاوه رومن پولانسکی در محله‌ی چينی‌ها و وودی آلن در هانا و خواهرانش از اين آهنگ زيبا و عاشقانه استفاده کرده‌اند.

ليلانی دوست داشتنی (Sweet Leilani) عنوان آهنگی است که بينگ کرازبی (Bing Crosby) آن را برای فيلم (Waikiki Wedding) خوانده است و برنده‌ی اسکار بهترين آهنگ سال 1937 شده است. ليلانی به معنی گل بهشتی است و اسمی معمول در ميان اهالی هاوايی است.
آهنگساز و ترانه‌سرای آن هری اونز (Harry Owens) است که در اصل اين آهنگ را برای تولد دخترش ليلانی ساخته است. کمپانی پارامونت بعدها اين فيلم را با شرکت فردآستر و جينجر راجرز ساخت.

اما اسکار بهترين آهنگ فيلم سال 1938 به ترانه‌ای تعلق گرفت با عنوان Thanks for the Memory با صدای باب هوپ، خواننده و کمدين انگليسی، که پيش از ورود به سينما در تئاترهای برادوی و نمايش‌های وودويل بازی می‌کرد و آواز می‌خواند. شعر و آهنگ آن را لئو رابين و رالف رينجر ساخته‌اند.
باب هوپ اين ترانه را در فيلم The Big Broadcastساخته ميچل ليسن (Mitchell Leisen) خوانده که کمپانی پارامونت آن را تهيه کرده بود و آخرين فيلم از مجموعه فيلم‌های واريته شو به نام Big Broadcast بود که نخستين قسمت آن در 1932 ساخته شد. اين ترانه را باب هوپ به شکل دوصدايی با شرلی راس در فيلم اجرا می‌کند.


پوستر فيلم "جادوگر شهر اوز"

جادوگر شهر اوز (The Wizard of the OZ) يکی از مشهورترين فيلم‌های موزيکال و فانتزی هاليوود است. داستان دختر بچه‌ای که از غم و اندوه و زندگی ملال‌آورش خسته شده و در پی شادی و اميد به دنيای جديدی گام می‌گذارد.
ترانه‌ای را که جودی گارلند بازيگر فيلم در آن خوانده، يکی از محبوب‌ترين ترانه‌های او و يکی از معروف‌ترين آهنگ‌های تاريخ سينماست. جودی گارلند در هر محفلی که ظاهر می‌شد، از او می‌خواستند آن را برايشان بخواند. نام اين ترانه بر فراز رنگين کمان (Over the Rainbow) است که برنده‌ی اسکار بهترين ترانه‌ی سال 1939 شده است. موسيقی آن را هارولد آرلن (Harold Arlen) ساخته و شعر آن را ای.وای.هربورگ (E.Y.Herburg) سروده است. بخشی از اين ترانه به دليل ريتم آرام آن از فيلم حذف شد.

آهنگی پراحساس و زيباست که بعدها خوانندگان ديگری مثل دوريس دی، الا فيتزجرالد، فرانک سيناترا، ليزا مينه لی (دختر جودی گارلند)، جيمی هندريکس، باربارا استرايسند، سلين ديون، ديويد بوئی، فيل کالينز، سارا ووگن، شرلی بسی، دايانا راس، کايلی منوگ، و نورا جونز نيز آن را اجرا کردند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

با تشكر از تحليل هاي زيباي شما، لينك مربوط به فايل صوتي مشكل داره

-- عرفان ، Jun 21, 2007

سلام و ممنون آقای جاهد عزیز
به امید دیدار

-- سمیرا ، Jun 24, 2007

از زحمات و کار بی نظیر پرویز جاهد کمال تشکر را دارم.

-- soheil ، Apr 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)