تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بازگشت گارسيا مارکز به زادگاه

پرويز جاهد

گابريل گارسيا ماركز، نويسنده‌ی بزرگ كلمبيايی، و برنده‌ی جايزه‌ی نوبل ادبيات بعد از بيست‌وپنج سال به زادگاهش يعنی دهکده‌ی آراکاتاکا در کلمبيا بازگشت. دهکده‌ای که الهام‌بخش او در نوشتن رمان "صد سال تنهايی" بوده و بسياری از حوادث تاريخی آن برگرفته از رويدادهای تاريخی است که در اين منطقه اتفاق افتاده است. اين نخستين بار است که مارکز در ربع قرن گذشته از زادگاه خود ديدار می‌کند. آخرين ديدار او از آراکاتاکا مربوط به سال 1983 است.



مارکز با قطاری که پر از موسيقی‌دان، خواننده، دوستان، خانواده اش، و برخی مقامات دولتی کلمبيا بود از بندر سانتامارتای کلمبيا به آراکاتاکا سفر کرد. مردم دهکده در حالی که پلاکاردهايی در خوشامد به نويسنده‌ی بزرگ‌شان در دست داشتند به استقبال او شتافتند. جيم آبلو، يکی از دوستان مارکز که همراه او در قطار بود، به خبرنگاران گفت: مارکز در حالی که از پنجره‌ی قطار به بيرون و به انبوه جمعيت نگاه می‌کرد گفت: «به اين‌ها نگاه کنيد. آن‌وقت به من می‌گويند من ماکوندو را اختراع کردم. من رئاليسم جادويی را خلق کردم.»

در سال گذشته شهرداری آراکاتاکا به افتخار مارکز در يک رفراندوم خواهان تغيير نام اين دهکده به آراکاتاکا—ماکوندو شد. اما ساکنان دهکده به اين تصميم رأی ندادند.
آراکاتاکا با سقف‌های حلبی خانه‌هايش و با قله‌های پوشيده از برفش، يادآور دهکده‌ی خيالی ماکوندوی صد سال تنهايی است. دهکده‌ای جادويی که در آن رويدادهای شگفت‌انگيز اتفاق می‌افتد. بارانی که سال‌ها می‌بارد و مردمی که دچار يک بی‌خوابی طولانی می‌شوند. رويدادهايی که در قالبی بسيار رئاليستی و باورپذير ارائه می‌شود و از مشخصات سبک ادبی اوست که رئاليسم جادويی نام گرفته و مورد تقليد نويسندگان بی‌شماری در آمريکای لاتين و کشورهای ديگر از جمله ايران قرار گرفته اما به ندرت می‌توان در ميان آنها اثری يافت که با صد سال تنهايی برابری کند.


مارکز پيش از رمان‌نويس شدن روزنامه‌نگار بود و به عنوان ميانجی بين حکومت کلمبيا و گروه‌های چريکی مخالف حکومت فعاليت می‌کرد. وی در سال‌های اخير خود را از مناقشه‌های مسلحانه و خونينی که کشورش درگير آن است، دور نگهداشته است.
مارکز ساکن مکزيکوسيتی است و به ندرت به کشورش کلمبيا سفر می‌کند. او صاحب خانه‌ای مجلل در سواحل کارائيب است و گاهی در جشنواره‌های ادبی و نمايشگاه‌های کتاب ظاهر می‌شود.

منبع: ايندپندنت

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)