تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چهل و دومين فستيوال کارلووی واری

چهل و دومين دوره‌ی فستيوال سينمايی «کارلووی واری» روز جمعه، ۲۹ ژوئن، با نمايش فيلم «هذيانی» (Delirious)، ساخته‌ی تام دی چيليو، گشايش يافت.

در اين فستيوال بيش از ۲۰۰ فيلم بلند داستانی و مستند و ۴۰ فيلم کوتاه از سراسر جهان شرکت دارد.


اين فستيوال از قديمی‌ترين و مهم‌ترين فستيوال‌های سينمايی جهان در رده‌ی A است که در اروپای شرقی و جمهوری چک برگزار می‌شود.

فستيوال کارلو وی واری نخستين بار بعد از جنگ جهانی دوم در ۱۹۴۶ برگزار شد و همواره به خاطر گرايش به آزادی بيان و توجهش به سينمای غيرسوسياليستی غرب تحت فشار رژيم کمونيستی چکسلواکی بوده است. در سال ۱۹۸۹ اين فستيوال بعد از تغييرات سياسی در بلوک شرق و فروپاشی کمونيسم، از نظر مالی دچار بحران شد و به تعطيلی رسيد. تا اين‌که در سال ۱۹۹۴ بر اثر فعاليت‌های يرژی بارتوسکا، بازيگر مشهور چک، و اوا زائورالووا (Eva Zaoralova) دوباره احيا شد و آنها توانستند اعتبار اوليه‌ی آن را برگردانند.

اين فستيوال که در شهر قديمی و تاريخی کارلووی واری، در ۱۲۰ کيلومتری پراگ و نزديک مرز آلمان، برگزار می‌شود، مورد توجه بسياری از فيلمسازان و بازيگران و چهره‌های سرشناس سينمايی دنياست و هرساله تعداد زيادی از اين افراد در آن شرکت می‌کنند.

امسال نيز فيلمسازان و بازيگران مشهوری چون هال هارتلی، پيتر باگدانوويچ، سيبيل شپرد (بازيگر «راننده‌ی تاکسی» و «ديزی ميلر»)، تيموتی باتمز (بازيگر جانی تفنگش را برداشت)، تام دی چيليو، راز دگان (بازيگر ايتاليايی) و دنی دويتو، کمدين برجسته‌ی آمريکايی، در اين فستيوال شرکت دارند.


تندیس بلورین کارلووی واری

کارلووی واری يک فستيوال رقابتی‌ست و جوايز قابل توجهی در بخش‌های مستند و داستانی به بهترين فيلم، بهترين کارگردان، بازيگر مرد و زن تعلق می‌گيرد. جايزه‌ی اصلی اين فستيوال گوی بلورين است که زن برهنه‌ای آن را در آغوش گرفته و در طول سال‌های گذشته به فيلم‌های مطرحی چون «زندانی کوهستان» (روسيه)، «املی» (فرانسه) و «ناکجاآبادی در آفريقا» (آلمان) اهدا شد.

رياست هيأت داوران فستيوال امسال را پيتر بارت، سردبير مجله‌ی ورايتی آمريکا، به عهده دارد.

«يکصد ميخ»، ساخته‌ی ارمانو اولمی از ايتاليا، «ميس پاتر»، ساخته‌ی کريس نونن از انگلستان، «جنگل ماتم»، ساخته‌ی نائومی کواس از ژاپن، «پروانه و زنگ شيرجه»، ساخته‌ی جولين اشنابل از آمريکا، «Fay Grim»، ساخته‌ی هال هارتلی، و «تبعيد»، ساخته‌ی آندره ژياگينتسف از روسيه، از فيلم‌های شرکت کننده در اين فستيوال‌اند.


دنی دويتو در نمایی از فیلم «شب خوب»

به علاوه، قرار است گوی بلورين فستيوال به دنی دويتو، بازيگر آمريکايی، به خاطر نقش‌اش در تحول سينمای جهان اهدا شود. دويتو با فيلم جديد «شب خوب» (The Good Night) در فستيوال شرکت دارد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)