تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

همه‌چيز در باره مادرم بر صحنه تئاتر لندن


کوين اسپيسی

کوين اسپيسی بازيگر نامدار سينما که مدتی است سينما را رها کرده و به دنيای نمايش رو آورده، قصد دارد نمايشنامه‌‌ای بر اساس فيلم «همه‌چيز در باره مادرم»، ساخته پدرو آلمادوار فيلمساز اسپانيايی را در لندن به روی صحنه بياورد. اسپيسی که صاحب سالن تئاتر اولد ويک(The Old Vic) لندن است گفت ايده اقتباس از فيلمنامه آلمادوار برای تئاتر از زمانی شکل گرفت که اين فيلمنامه در سال 2002 به وسيله دنيل اسپرو به انگليسی ترجمه شد.


سالن تئاتر اولد ويک لندن

به اعتقاد اسپيسی اين فيلمنامه ظرفيت و استعداد تبديل شدن به يک نمايش را دارد.

همه‌چيز در باره مادرم فيلمی در باره عشق، تمنا و حس مادری است و داستان زنی به نام مانوئلا را روايت می‌کند که بعد از دست دادن پسرش در يک تصادف اتومبيل، و بعد از اينکه از طريق يادداشت‌های او می‌فهمد که هميشه دنبال يافتن پدری بوده که هرگز نديده است، به جستجوی پدر او برمی‌خيزد. اين فيلم که برنده جايزه بهترين کارگردانی از فستيوال کن و اسکار 1999 به عنوان بهترين فيلم خارجی شده، يکی از بهترين فيلم‌های اين فيلمساز جسور و نوآور اسپانيايی است. لحن فيلم تراژي - کمدی است و در آن آلمادوار با طنزی سياه به مسائلی چون ايدز، هويت جنسی، مذهب، ايمان و اگزيستانسياليسم می‌پردازد.

اين نخستين بار است که آلمادوار اجازه اقتباس از فيلم‌های خود را برای صحنه تئاتر می‌دهد. او در ارتباط نزديکی با ساموئل آدامسن نويسنده نمايشنامه و تام کرنز کارگردان آن بوده و بعد از ديدن اجرای تمرينی آن اظهار رضايت کرده و گفت که تحت تاثير آن قرار گرفته است.


پوستر فیلم

اسپيسی نيز به اضطراب اوليه آلمادوار در اين باره اشاره کرد و گفت که نگرانی او بعد از ديدن اجرای اوليه برطرف شد. اسپيسی گفت: «آلمادوار اول با يک پيش‌فرض و نگرانی وارد سالن شد اما بعد فهميد نمايش درونمايه اصلی فيلم را حفظ کرده و جای نگرانی نيست».

اسپيسی که هم اکنون سرگرم بازی در نمايش «ماهی برای حرامزاده»(A Moon for the Misbegotten) نوشته يوجين اونيل در برادوی است به زودی بازی در نمايش «تندتر شخم بزن»(Speed-the-Plow) نوشته ديويد ممت و نمايش پانتوميم سيندرلا به کارگردانی استيون فرای را شروع می‌کند.

نمايش «همه‌چيز در باره مادرم» قرار است از 25 اوگوست در سالن اولد ويک لندن اجرا شود.

منبع: ايندپندنت

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

پرویز جان
میشه یه گزارش برای موسیقی فیلم بابل درست کنی؟ محشره !

-- Rahgozar ، Jun 11, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)