تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

مرجان ساتراپی در بخش مسابقه فستيوال کن

روز گذشته اسامی ۲۲ فيلم پذيرفته شده در بخش مسابقه فستيوال کن ۲۰۰۷ اعلام شد. نام فيلم پرسپوليس ساخته مرجان ساتراپی نيز در فهرست فيلم‌های اين بخش ديده می‌شود. ساتراپی اين فيلم را با کمک وينسنت پارانود فيلمساز فرانسوی بر اساس کتاب کميک بوک خود به همين نام ساخته است که مربوط به خاطرات کودکی او در جمهوری اسلامی ايران قبل از مهاجرت به فرانسه است.



پوستر جشنواره فیلم کن

فستيوال کن امسال شصتمين سالگردش را جشن می گيرد و بسياری از فيلمسازان و چهره‌های سرشناس سينمای جهان در آن حضور خواهند داشت. فيلم ساتراپی تنها فيلم از يک فيلمساز ايرانی (نه سينمای ايران) است که در بخش مسابقه حضور دارد. هنوز نام فيلم های بخش های ديگر فستيوال اعلام نشده و معلوم نيست چه فيلم هايی از سينمای ايران برای بخش‌های ديگر کن پذيرفته شده است. با اين حال حضور فيلم کوتاهی که عباس کيارستمی به مناسبت شصت سالگی کن ساخته در اين فستيوال قطعی است.

امسال فيلمسازانی چون برادران کوئن، امير کوستاريکا، الکساندر سوخوروف، کوئنتين تارانتينو و ديويد فينچر برای دريافت نخل طلای کن رقابت می‌کنند.

کوئنتين تارانتينو که نخل طلای فستيوال را در سال ۱۹۹۴ به خاطر فيلم پالپ فيکشن به دست آورد امسال با فيلم مدرک فوت(Death Proof) در فستيوال حضور دارد. برادران کوئن (اتان و جوئل) نيز با فيلم برای مردان پير سرزمينی نيست(No Country for Old Men) در فستيوال شرکت کرده‌اند.

گاس ون سنت نيز که قبلا با فيلم فيل برنده نخل طلا شده بود امسال با فيلم پارانويد پارک(Paranoid Park) با فيلمسازان ديگر رقابت می کند.

از بين ۲۲ فيلم بخش مسابقه ۱۳ فيلم به وسيله فيلمسازانی ساخته شده که قبلا هرگز در کن نبوده اند، از جمله فيلم زودياک(Zodiac)ساخته ديويد فينچر فيلمسازی که پيش از اين فيلم‌های خوبی چون هفت و فايت کلاب را ساخته است. فيلم زودياک درباره قاتل سریالی است که در اواخر دهه شصت با قتل‌هايی که در ساحل سانفرانسيسکو انجام داد، موج وحشت در اين منطقه ايجاد کرد.

ژيل ژاکوب مدير فستيوال کن می‌گويد اين فستيوال تلاش می کند توازنی بين فيلم های پرخرج هاليوودی و فيلم‌های مستقل هنری ايجاد کند. به گفته او سعی فستيوال بر اين است که فيلم های بخش مسابقه ترکيبی از فيلم های فيلمسازان کهنه کار و فيلمسازان نوظهور باشد.

در حالی که استيون فريرز فيلمساز برجسته انگليسی و سازنده فيلم ملکه، رياست هيئت داوران امسال کن را به عهده دارد، هيچ فيلمی از سينمای بريتانيا برای بخش مسابقه کن پذيرفته نشده است. اما فيلم قلب قدرتمند
(A Mighty Heart) ساخته مايکل وينتر باتم و فيلم کوتاه مرد تنها(Mister Lonely) در بخش جنبی کن حضور دارند. برخی از صاحب نظران سينمای بريتانيا اين اتفاق را شکستی برای سينمای ملی اين کشور دانسته‌اند. بريتانيا سال گذشته جوايز نخل طلا و دوربين طلايی را با فيلم‌های کن لوچ (بادی که خوشه جو را لرزاند) و راه سرخ به دست آورد.

مايکل مور مستندساز جنجالی سينمای آمريکا که نخل طلای ۲۰۰۴ را به خاطر فيلم مستند فارنهايت 11/9 دريافت کرد نيز با فيلم مستند سيکو(Sicko) که در باره وضعيت بيمه درمانی در آمريکا ساخته در کن امسال شرکت دارد.

اورهان پاموک نويسنده ترک زبان و برنده جايزه نوبل ادبيات در کنار مارکو بلوکيو، ميشل پيکولي و ماريا ديمتريوس فيلم‌هاي امسال کن را داوری می‌کنند.
فستيوال کن از ۱۶ تا ۲۷ می در شهر ساحلی کن فرانسه برگزار می‌شود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

حظور عباس کیارستمی و نیی کریمی به عنوان داور در فسیوال شصتم حتمی است.

-- مریم ، Apr 22, 2007

از انتخاب عباس کيارستمي به عنوان داور اطلاعي ندارم ولي نيکي کريمي به عنوان داور بخش فيلم هاي کوتاه(سينه فونداسيون) انتخاب شده است. علاوه بر نیکی کریمی، دبورا نادولمان لندیس طراح لباس آمریکایی، جی.ام.جی. له‌سلزیو نویسنده فرانسوی و دومینیک مول کارگردان فرانسوی اعضای این هیات داوری هستند.

-- پرويز جاهد ، Apr 23, 2007

سلام سايت شما عالي است اخبار چشنواره را دنبال كنيد و عكسهاي مربوط به ان را هم قرار دهيد

-- اميدك ، Apr 28, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)