تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

زندگی تراژيک همسر موسولينی

مارکو بلوکيو فيلمساز چپ‌گرای ايتاليايی و سازنده فيلم مشهور مشت در جيب، به زودی فيلمی بر اساس داستان تراژيک آيدا آلسر، همسر موسولينی، ديکتاتور فاشيست ايتاليا می‌سازد. آيدا آلسر زنی بود که موسولينی سعی کرد نام او را از تاريخ ايتاليا حذف کند. او بعد از اينکه نتوانست ديکتاتور را متقاعد کند که ازدواج آن‌ها و فرزند مشترکشان(که او هم بنيتو نام داشت) را به رسميت بشناسد کارش به جنون کشيد و در تيمارستان درگذشت. او پيش از مرگش خطاب به موسولينی نوشت: «حتی نرون و کاليگولا هم نمی‌توانستند مثل تو رفتار کنند».


داستان زندگی آيدا در زمانی ساخته می‌شود که گروه‌های نئوفاشيست و احزاب راست‌گرايی چون حزب اتحاد ملی که دومين حزب بزرگ ائتلاف راست‌گرايان به رهبری سيلويو برلوسکونی نخست وزير سابق ايتالياست، اخيرا تلاش گسترده‌ای را برای احيای نام موسولينی و ارائه تصويری خوب از او آغاز کرده اند. آنها سعی دارند او را به عنوان مردی خانواده دوست معرفی کنند، اما فيلم جديد بلوکيو، برنامه آنها را خراب خواهد کرد.

اگرچه ارتباط موسولينی با آيدا به قبل از جنگ جهانی اول برمی‌گردد، اما مدارک مربوط به ازدواج و تولد فرزندشان همين چند سال پيش(۲۰۰۱) به وسيله يک مورخ ايتاليايی برملا گرديد. خانم دالسر زن پولداری بود که جواهرات و سالن زيبايی‌اش را در سوپرامونت در نزديکی ترنتو فروخت تا به موسولينی کمک کند. اما موسولينی بعد از جنگ او را ترک کرد و آيدا ديگر هرگز او را نديد. پس از آنکه موسولينی به قدرت رسيد و خواهان همکاری با واتيکان شد، رابطه او با آيدا نقش مهمی در تخريب شهرت و اعتبار او داشت.


تصویر موسولینی

با اينکه مقامات فاشيست بخش مهمی از اسناد مربوط به رابطه موسولينی و آيدا را از بين بردند اما هنوز مدرکی باقی بود که نشان دهد موسولينی دستور داده است که نفقه همسرش آيدا و فرزندش بنيتو پرداخت شود.

آيدا در ۱۹۲۶ دستگير شد و به يک بيمارستان روانی منتقل گرديد. باقيمانده عمر او، کابوس فرار از تيمارستان، دستگيری دوباره و تلاش برای يافتن پسرش بود که رئيس پليس فاشيست شهر سوپرامونت حضانت او را به عهده گرفته بود. آيدا در ۱۹۳۷ بر اثر بيماری تومور مغزی درگذشت. فرزند او نيز ۵ سال بعد در انيستيتويی در نزديکی ميلان از دنيا رفت.

مارکو بلوکيو يکی از سياسی‌ترين فيلمسازان سينمای ايتاليا و از نسل فيلمسازان بزرگی چون ارمانا المی، برناردو برتولوچی و مارکو فرری است. وی سه سال قبل فيلم «صبح به‌خير شب» را در باره قتل آلدومورو، نخست وزير دموکرات مسيحی ايتاليا ساخت. سال قبل نيز فيلم بسيار زيبای بلوکيو با نام کارگردان عروسی در فستيوال لندن به نمايش درآمد که به مناسبت آن گفتگويی با بلوکيو انجام داده ام که به زودی در اين‌جا خواهيد خواند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

راجع به فيلم ها بنويسيد.

-- Mohammad ، Apr 15, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)