تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

استفن کينگ و کتاب‌های مصور

پرويز جاهد


استفن کينک

هنگامی که ۲۰ سال قبل، استفن کينک، خالق آثار وحشت(horror) و يکی از محبوب‌ترين نويسندگان اين ژانر ادبی اعلام کرد که ديگر در اين ژانر کار نمی‌کند، همه طرفدارانش مبهوت شدند. ژانر وحشت، ژانری بود که کينگ را به ثروت و شهرت رسانده بود. بعد از آن بود که خالق رمان‌هايی چون کری و تلالو، به سمت دنيای فانتزی رفت و مجموعه داستان‌های برج تيره(Dark Tower) را منتشر کرد که آنها هم مورد استقبال وسيع طرفدارانش قرار گرفت.

اينک بعد از انتشار هفتمين جلد از مجموعه برج تيره، استفن کينگ با انتشار کتاب مصور(کميک بوکز) هفت تيرکش(The Gunslinger)، دوباره طرفداران خود را سورپرايز کرد. کتابی که تاکنون ۲۰۰۰۰۰ جلد فروش کرد.


کتاب‌های مصور کينگ در واقع بازنويسی داستان‌های مجموعه برج تيره است، منتهی کينگ عناصر تخيلی و فانتزی تازه‌ای نيز به آنها افزوده است.

برخی موفقيت کتاب‌های مصور کينگ را مديون طراحی‌ها و تخيل شگفت‌انگيز گرافيست‌های اين مجموعه يعنی جی لی(Jae Lee) و ريچارد ايزانف می‌دانند. اگرچه آن‌ها کار خود را الهام گرفته از جهان تخيلی کينگ با عنوان ميد ورلد(Mid-World) دانسته و بر اساس آن طرح‌های کتاب را کشيده اند.

به نظر می‌رسد که دنيای تخيلی و ذهنی کينگ و ايده‌های داستانی بکر او مصالح خوبی را در اختيار هنرمندان ديگر قرار می‌دهد تا با اقتباس از آنها، آثار هنری تازه‌تری خلق کنند. کاری که برايان دی پالما در فيلم کری(Carrie) و استنلی کوبريک در فيلم تلالو(The Shining) کردند. ظاهرا کينگ خود نيز از نتيجه اين کارها راضی است وقتی که می‌گويد:

«هميشه يک روش جديد برای داستان‌گويی، هيجان‌انگيز است. درست مثل بچه‌ای است که مجموعه‌ای از وسايل شيمی در اختيار دارد».


مجموعه برج تيره، داستان قهرمانی به نام رولند دی شين است که به دنبال يافتن شخصيت مرموزی به نام مرد سياه پوش، همه‌جا را زير پا می‌گذارد. کتاب مصور کينگ، شامل داستان هايی از کودکی رولند است و شکل‌گيری شخصيت او را به عنوان يک هفت‌تيرکش نشان می‌دهد. اين کتاب از قسمت چهارم مجموعه برج تيره با نام جادوگر و شيشه گرفته شده است. قرار است اين کتاب ها در ۷ قسمت منتشر شده و نام استفن کينگ به عنوان نويسنده و کارگردان اجرايی بر روی جلد همه آنها بيايد. کينگ به عنوان مشاور در کنار پروژه بوده و نظارت کامل بر انتشار آن دارد. وی در اين‌باره می‌گويد:

«من به کار گروهی در نوشتن اعتقاد ندارم اما برج تيره درست مثل يک پنل سينمايی برای من بود. ما ذره ذره اين جهان را ساختيم».

کينگ در سال ۱۹۹۹ در حالی‌که در خيابان قدم می‌زد با يک اتومبيل تصادف کرد و به شدت مجروح شد، به‌طوری‌که بعد از آن تصميم گرفت نوشتن را کنار بگذارد اما با بهبودی حالش دوباره به دنيای نويسندگی برگشت.

در ظرف سال‌های گذشته، او رمان‌های بچه کلرادو و داستان ليزی را منتشر کرد. به‌علاوه او نويسنده دایم ستون فرهنگ عامه‌پسند در هفته‌نامه اينترتينمنت ويکلی(Entertainment weekly) است.

------------------------------
منبع: ايندپندنت. چاپ لندن

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)