تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

رمان کوری بر پرده سينما

پرويز جاهد

به زودی فيلم کوری بر اساس رمان مشهور و پرفروش کوری(Blindness)، نوشته خوزه ساراماگو(۱۹۹۵) ساخته خواهد شد. فرناندو ميرلس کارگردان برزيلی و سازنده فيلم‌های تحسين شده‌ای چون شهر خدا(City of God) و باغبان وفادار(The Constant Gardener) اين فيلم را کارگردانی خواهد کرد.


تصویر روی جلد کتاب رمان کوری

تاکنون بازی دنيل کريگ، جيمزباند جديد سينما(کازينو رويال) و جولين مور در اين فيلم قطعی شده است.

رمان ساراماگو، داستانی تخيلی و تمثيلی از دنيای امروز و ماجرای يک کوری عمومی و اپيدميک است که مردم يک شهر خيالی اروپايی را گرفتار می‌سازد. حکومت برای کنترل بيماری و جلوگيری از شيوع آن دستور می‌دهد مبتلايان را در بيمارستانی در خارج از شهر قرنطينه کنند. دنيل کريگ در اين فيلم در نقش پزشکی ظاهر می شود که بينايی‌اش را از دست می‌دهد و جولين مور، نقش همسر او را بازی می‌کند که برای ملحق شدن به او در بيمارستان خود را به کوری می‌زند.


خوزه ساراماگو

هيچکدام از شخصيت‌های اين رمان اسم ندارند و ساراماگو آنها را با خصوصيات ظاهری يا حرفه‌شان توصيف می‌کند.

خوزه ساراماگو نويسنده پرتغالی، از مهم‌ترين رمان‌نويسان معاصر است که تاکنون برنده جوايز مهمی چون جايزه ادبی کامو در سال ۱۹۹۵ و جايزه ادبی نوبل در ۱۹۹۸ گرديد.

اخيرا ساراماگو خود نمايشنامه‌ای را بر اساس اين رمان تنظيم کرده که هم اکنون در تئاتر برادوی آمريکا بر روی صحنه است. در اين نمايش که جو تانتالو دستيار جيم جارموش آن را کارگردانی کرده، بازيگرانی چون ديويد بارتلت، کريستين هارلو و اليسا برکت بازی می‌کنند. ساراماگو خود نيز بر اجرای اين نمايش و انتخاب بازيگران آن نظارت داشته است. اين نمايش تا پايان ماه آوريل بر روی صحنه خواهد بود.



چندی پيش منيژه محامدی، کارگردان تئاتر ايرانی نيز نمايشنامه‌ای را بر اساس رمان کوری در تئاتر شهر بر روی صحنه آورد.

رمان کوری يکی از پرفروش‌ترين رمان‌های ساليان اخير بود و در ايران نيز با استقبال زيادی مواجه شد. از اين رمان تاکنون سه ترجمه از مترجمانی چون اسد امرايی، مينو مشيری و مهدی غبرايی منتشر شده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)