تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

هفت سین سینماگران ایران

پرویز جاهد در ساعت‌های نزدیک به تحویل سال، گفت‌وگویی با نیکی کریمی، داریوش مهرجویی، رضا کیانیان، بهمن قبادی و زکریا هاشمی درباره نوروز و خاطره‌ها و آرزوهای هنرمندان داشته است که می‌توانید خلاصه آن را اینجا بخوانید یا فایل کامل صوتی آن را بشنوید.



نیکی کریمی هم مثل خیلی از ایرانیان دیگر در روزهای نخست سال به این فکر می‌کند که چه کارهایی انجام داده و چه کارهایی باید انجام دهد.
خانم کریمی امسال هفت‌سین نچیده چون عازم یک جشنواره فیلم در سوئیس است. او سال پرکاری را پشت سر گذاشته است: «یک روز هم بیکار نبودم. دائم در حال سفر و کار بودم و برنامه‌ریزی‌ام درست در آمد. الان هم مشغول نوشتن یک فیلم‌نامه جدید هستم.»

او خشم کمتر و دمکراسی بیشتر را در سال جدید برای ایرانیان آرزو می‌کند.

گفت‌وگوی کامل با نیکی کریمی را از اینجا می‌توانید بشنوید.


رضا کیانیان- عکس از ایسنا

رضا کیانیان، بازیگر سینما می‌گوید: « نوروز یکی از سنت‌های ما است و با وجود این که از گذشته‌های دور رسیده، همچنان مدرن است. فکر کنید که چه اندازه معانی جدید در آن نهفته است... این که با نو شدن طبیعت یک سال جدید برای ما شروع می‌شود.»

آقای کیانیان، چه قدر آماده رسیدن عید هستید؟
همیشه دوست داشتم آماده باشم برای عید. اما امسال تا روز بیست و نهم باید به خاطر فیلمی که دارم، باید کار کنم و تمام زحمت‌ها به دوش همسر است.
یعنی سفره هفت سین را هم ایشان می‌چینند؟
چون خانه ما داخل آپارتمانی است که همه قوم و خویش هستیم، هر سال یک نفر سفره را می‌چیند و ما هم آنجا جمع می‌شویم و امسال نوبت طبقه بالایی‌هاست.

خاطرات زمان کودکی رضا کیانیان و ادامه این گفت‌وگو را از اینجا بشنوید.

داریوش مهرجویی، کارگردان سینما حوصله تبریکات کلیشه‌ای نوروزی و سخن گفتن از گل‌های بهاری را ندارد. او کمی درباره اکران نوروزی علی سنتوری توضیح می‌دهد و این که اکران این فیلم به تابستان موکول شده است.
نوروز برای داریوش مهرجویی به معنای گذر زمان است و هیچ اتفاق تازه‌ای در آن نمی‌افتد اما زنگی است برای بیدار شدن از خواب غفلت.

گفت‌وگو با آقای مهرجویی را اینجا بشنوید.


داریوش مهرجویی- عکس از سایت خانه هنرمندان

خاطره‌ و یادی که از نوروز در ذهن بهمن قبادی، کارگردان ایرانی مانده، دو شکل دارد. یکی منفی و یکی مثبت. بچه که بود آرزو می‌کرد تا هرچه زودتر عید بیاید. اما عید دیگر برای بهمن قبادی رنگ و بوی گذشته را ندارد.
او می‌گوید نگرانی از وضعیت فعلی ایران و شروع جنگ دیگر، دغدغه‌ای ذهنی برای او ایجاد می‌کند که هیچ وقت، مانند این نگرانی را نداشته است.

یکی از آرزوهای او آرامش در سال جدید برای همه ایرانیان است و دیگری پیشرفت بیشتر و توجه کافی به هنر و سینمای ایران.

بهمن قبادی از آرزوها و خاطره‌های نوروزی‌اش بیشتر می‌گوید که می‌توانید از اینجا گوش دهید.


بهمن قبادی

زکریا هاشمی کارگردان و بازیگر سینما، از نوروز در غربت می‌گوید: «نوروز در ایران همیشه برایم جالب بود. این جالب بودن را در وجود خودم نگه داشتم و در غربت هم آن را به نوعی بروز می‌دهم. من آن سال‌ها یک فیلم مستندی درباره چهارشنبه‌سوری ساختم به اسم "چهارشنبه مراد" که از رسم و رسومات ایل شاهسون ساخته شده بود.»

تمام آرزوی او برای ایران، از قدیم "آزادی" بوده است و آرامش.

این گفت‌وگو را از اینجا بشنوید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)