خانه > پرویز جاهد > فستيوال فيلم > پایان بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر | |||
پایان بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجرپرویز جاهدبیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر روز یکشنبه ۲۲ بهمن با برگزیدن فیلم روز سوم ساخته محمد حسین لطیفی به عنوان بهترین فیلم جشنواره به کار خود پایان داد. جشنوارهای که در آن بیش از ۲۰۰ فیلم کوتاه و بلند، مستند و داستانی به نمایش درآمد و بخش مسابقه (سودای سیمرغ) آن، توان و قابلیتهای فنی و هنری سینمای ایران و حد تحمل دستگاه ممیزی را به نمایش گذاشت. جشنوارهای که جنگ و اعتیاد تم محوری بیشتر فیلمهای آن بود.
فیلمهایی مثل اتوبوس شب، روز سوم، پاداش سکوت، مثل یک قصه و اخراجیها مستقیما به جبهه و جنگ پرداخته بودند و یا مثل سنگ، کاغذ، قیچی و آفتاب بر همه یکسان میتابد، سوژه آنها به نوعی مربوط به جنگ بود. ویژگی مهم جشنواره فیلم امسال فجر، حضور تعداد قابل توجهی از فیلمسازان جوان بود. فیلمسازانی که عمدتا پس از تجربیاتی در زمینه ساخت فیلمهای کوتاه و مستند در سینمای جوان و تجربی، به سینمای بلند داستانی رو آورده بودند و میشد همان جسارت و نگاه تجربی را در فیلمهای بلندشان نیز جستجو کرد. باز هم سیب داری؟ ساخته بایرام فضلی، پابرهنه در بهشت ساخته بهرام توکلی، آدم ساخته عبدالرضا کاهانی و چند روز بعد ساخته نیکی کریمی، فیلمهایی بود که تفاوت نگاه فیلمساز در آنها محسوس بود و علیرغم پارهای ضعفها در پرداخت داستان و شیوه روایت، از الگوها و قالبهای رایج و متعارف سینمای ایران فاصله گرفته و مسیر دیگری را برای سینمای ایران پیشنهاد میکردند. با این حال اغلب فیلمها از شلختگی، سطحیگری، عوامزدگی، شخصیتپردازی ضعیف و پایانبندی سست و سرهم بندی شده رنج میبردند. فیلم سنگ،کاغذ، قیچی ساخته سعید سهیلی که فیلمی اکشن و گانگستری است در نیمه دوم فیلم با پناه بردن گانگسترها به یک آسایشگاه معلولین جنگ، به فیلمی پر از شعار و خطابه درباره جنگ و ترزشهای فراموش شده آن تبدیل میشود. یا فیلم کمدی قاعدهبازی ساخته احمدرضا معتمدی که تقلیدی آشکار از فیلم کمدی گروتسک خانواده آدامز و سریال کمدی انگلیسی بریتانیای کوچک (Little Britain) بود، در بخش دوم، تقریبا لحن کمدیاش را از دست داده و لحنی جدی به خود میگیرد.
فیلم رئیس آخرین ساخته مسعود کیمیایی، علیرغم قرارداشتن در جدول سینمای مطبوعات، برای منتقدان فیلم و نویسندگان سینمایی به نمایش درنیامد و کیمیایی در آخرین لحظات جشنواره آن را به دلیل اشکالات فنی در صدای فیلم از بخش مسابقه بیرون کشید. در مقابل، فیلم سنتوری آخرین ساخته داریوش مهرجویی که یکی از بهترین ساختههای او در سالیان اخیر است و حرفهای زیادی پیرامون توقیف آن مطرح شد، با حذف برخی صحنهها در روزهای آخر جشنواره به نمایش درآمد و مورد استقبال وسیع تماشاگران و منتقدان سینمایی قرار گرفت. اما علیرغم این استقبال گسترده، فیلم مهرجویی مورد توجه هیئت داوران قرار نگرفت و جز در بخش موسیقی فیلم (اردوان کامکار) و بازیگر نقش اول مرد (بهرام رادان)، در هیچ بخش دیگری نامزد دریافت سیمرغ بلورین نشد. بهرام رادان بازیگر نقش علی سنتوری که جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اول را دریافت کرد در مراسم اختتامیه به تصمیم هیئت داوران اعتراض کرد. وی بعد از دریافت جایزه خطاب به تماشاگران گفت: «از هیئت داوران تقاضا دارم که بعد از جشنواره در خلوت خودشان یک بار دیگر این فیلم را تماشا کنند. ممنونم از داریوش مهرجویی بزرگ که نیازمند جایزه نیست. میشود ما دیگر سانسور نداشته باشیم؟ ما جوابمان را از مردم میگیریم. این جایزه متعلق به همه سنتوریهاست». پیش از این نیز با اعلام اسامی نامزدهای دریافت جایزه، برخی از بازیگران و فیلمسازان مثل مریلا زارعی، ابوالقاسم طالبی، نازنین مفخم و مسعود دهنمکی در نشست مطبوعاتی به رای داوران اعتراض کرده بودند. مسعود دهنمکی کارگردان فیلم اخراجیها در مراسم اختتامیه نیز با لحنی تند و پرخاشگر به انتخاب هیئت داوران و سیاستهای برگزارکنندگان جشنواره حمله کرد و گفت: «من نه مرغ میخواهم و نه سیمرغ. من این جایزه را تقدیم به همه بازیگرانی میکنم که فداکارانه فیلم اخراجیها را بازی کردند و ناجوانمردانه نادیده گرفته شدند. فقط به خاطر اینکه سیاست ما خیلی شبیه سینمای ماست و سینمای ما که عین سیاست ما شده...».
در بخش مستند نیز فیلمهای خاطرات یک هفتاد و پنج ساله ساخته محمد رضا اصلانی، تهران چند درجه ریشتر؟ ساخته پیروز کلانتری، تهران انار ندارد ساخته مسعود بخشی و وارونگی ساخته روبرت صافاریان از فیلمهای مستند قابل توجهی بودند که دیروز و امروز تهران را از منظرهای متفاوتی به تصویر کشیده بودند. در بخش بینالملل نیز از ماریو مونیچلی کارگردان کهنه کار سینمای ایتالیا تقدیر به عمل آمد و طی مراسمی دیپلم افتخار جشنواره توسط عباس کیارستمی، عزتالله انتظامی و رضا داد (دبیر جشنواره) به مونیچلی اهدا شد. جشنواره فجر امسال همچنین جایزه ویژهای را با عنوان جایزه سینمای ملی که سیمرغی طلایی بود درنظر گرفت که به مجموعه فیلمهای فرش ایرانی ساخته گروهی پانزده فیلمساز سرشناس ایرانی اهدا کرد. در این مجموعه فیلمسازانی چون بهرام بیضایی، عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی، بهمن فرمان آرا، جعفر پناهی، رضا میرکریمی، بهروز افخمی و مجید مجیدی به سفارش مرکز ملی فرش، هریک از منظر خاص خود به موضوع فرش نگاه کرده و فیلم مستقل خود را در این باره ساختند که در یادداشت جداگانه ای به آنها پرداخته ام. در مراسم اختتامیه همچنین، گروه بیدل قطعاتی از موسیقی اصیل ایرانی را با صدای حسام الدین سراج و همراهی ضرب محمود فرهمند، تار رامین کاکاوند، دف مسعود حبیبی و کمانچه کوروش بابایی برای حاضران اجرا کرد. برندگان جوایز جشنواره فیلم فجر بخش مستند: بخش فیلمهای اول: بخش مسابقه سینمای ایران: جواد طوسی، علی نصیریان، محمد علی نجفی، شهریار بحرانی، محمد داوودی و عبدالحمید قدیریان بخش مسابقه سینمای ایران را داوری كردند.
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.
|
لینکدونی
آخرین مطالب
موضوعات
آرشیو ماهانه
|
نظرهای خوانندگان
من نمیخوام نظر بدم میخوام ازتون راهنمایی بگیرم در این مورد که اگر بخوام فیلم بمانی ساخته داریوش مهرجویی رو گیر بارم شما متونید کمکم کنید و راهنماییم کنید.
-- فاطمه ، Jun 25, 2007متشکرم