تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

پایان بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر

پرویز جاهد

بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر روز یکشنبه ۲۲ بهمن با برگزیدن فیلم روز سوم ساخته محمد حسین لطیفی به عنوان بهترین فیلم جشنواره به کار خود پایان داد.

جشنواره‌ای که در آن بیش از ۲۰۰ فیلم کوتاه و بلند، مستند و داستانی به نمایش درآمد و بخش مسابقه (سودای سیمرغ) آن، توان و قابلیت‌های فنی و هنری سینمای ایران و حد تحمل دستگاه ممیزی را به نمایش گذاشت. جشنواره‌ای که جنگ و اعتیاد تم محوری بیشتر فیلم‌های آن بود.


پانته آ بهرام

فیلم‌هایی مثل اتوبوس شب، روز سوم، پاداش سکوت، مثل یک قصه و اخراجی‌ها مستقیما به جبهه و جنگ پرداخته بودند و یا مثل سنگ، کاغذ، قیچی و آفتاب بر همه یکسان می‌تابد، سوژه آنها به نوعی مربوط به جنگ بود.

ویژگی مهم جشنواره فیلم امسال فجر، حضور تعداد قابل توجهی از فیلمسازان جوان بود. فیلمسازانی که عمدتا پس از تجربیاتی در زمینه ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند در سینمای جوان و تجربی، به سینمای بلند داستانی رو آورده بودند و می‌شد همان جسارت و نگاه تجربی را در فیلم‌های بلندشان نیز جستجو کرد.

باز هم سیب داری؟ ساخته بایرام فضلی، پابرهنه در بهشت ساخته بهرام توکلی، آدم ساخته عبدالرضا کاهانی و چند روز بعد ساخته نیکی کریمی، فیلم‌هایی بود که تفاوت نگاه فیلمساز در آنها محسوس بود و علیرغم پاره‌ای ضعف‌ها در پرداخت داستان و شیوه روایت، از الگوها و قالب‌های رایج و متعارف سینمای ایران فاصله گرفته و مسیر دیگری را برای سینمای ایران پیشنهاد می‌کردند.

با این حال اغلب فیلم‌ها از شلختگی، سطحی‌گری، عوام‌زدگی، شخصیت‌پردازی ضعیف و پایان‌بندی سست و سرهم بندی شده رنج می‌بردند.

فیلم سنگ،کاغذ، قیچی ساخته سعید سهیلی که فیلمی اکشن و گانگستری است در نیمه دوم فیلم با پناه بردن گانگسترها به یک آسایشگاه معلولین جنگ، به فیلمی پر از شعار و خطابه درباره جنگ و ترزش‌های فراموش شده آن تبدیل می‌شود. یا فیلم کمدی قاعده‌بازی ساخته احمدرضا معتمدی که تقلیدی آشکار از فیلم کمدی گروتسک خانواده آدامز و سریال کمدی انگلیسی بریتانیای کوچک (Little Britain) بود، در بخش دوم، تقریبا لحن کمدی‌اش را از دست داده و لحنی جدی به خود می‌گیرد.


مسعود ده نمکی

فیلم رئیس آخرین ساخته مسعود کیمیایی، علیرغم قرارداشتن در جدول سینمای مطبوعات، برای منتقدان فیلم و نویسندگان سینمایی به نمایش درنیامد و کیمیایی در آخرین لحظات جشنواره آن را به دلیل اشکالات فنی در صدای فیلم از بخش مسابقه بیرون کشید. در مقابل، فیلم سنتوری آخرین ساخته داریوش مهرجویی که یکی از بهترین ساخته‌های او در سالیان اخیر است و حرف‌های زیادی پیرامون توقیف آن مطرح شد، با حذف برخی صحنه‌ها در روزهای آخر جشنواره به نمایش درآمد و مورد استقبال وسیع تماشاگران و منتقدان سینمایی قرار گرفت. اما علیرغم این استقبال گسترده، فیلم مهرجویی مورد توجه هیئت داوران قرار نگرفت و جز در بخش موسیقی فیلم (اردوان کامکار) و بازیگر نقش اول مرد (بهرام رادان)، در هیچ بخش دیگری نامزد دریافت سیمرغ بلورین نشد.

بهرام رادان بازیگر نقش علی سنتوری که جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اول را دریافت کرد در مراسم اختتامیه به تصمیم هیئت داوران اعتراض کرد. وی بعد از دریافت جایزه خطاب به تماشاگران گفت: «از هیئت داوران تقاضا دارم که بعد از جشنواره در خلوت خودشان یک بار دیگر این فیلم را تماشا کنند. ممنونم از داریوش مهرجویی بزرگ که نیازمند جایزه نیست. می‌شود ما دیگر سانسور نداشته باشیم؟ ما جوابمان را از مردم می‌گیریم. این جایزه متعلق به همه سنتوری‌هاست».

پیش از این نیز با اعلام اسامی نامزدهای دریافت جایزه، برخی از بازیگران و فیلمسازان مثل مریلا زارعی، ابوالقاسم طالبی، نازنین مفخم و مسعود ده‌نمکی در نشست مطبوعاتی به رای داوران اعتراض کرده بودند. مسعود ده‌نمکی کارگردان فیلم اخراجی‌ها در مراسم اختتامیه نیز با لحنی تند و پرخاشگر به انتخاب هیئت داوران و سیاست‌های برگزارکنندگان جشنواره حمله کرد و گفت: «من نه مرغ می‌خواهم و نه سیمرغ. من این جایزه را تقدیم به همه بازیگرانی می‌کنم که فداکارانه فیلم اخراجی‌ها را بازی کردند و ناجوانمردانه نادیده گرفته شدند. فقط به خاطر اینکه سیاست ما خیلی شبیه سینمای ماست و سینمای ما که عین سیاست ما شده...».
فیلم اخراجی‌ها یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های جشنواره امسال بود و به دلیل ساخت کمدی و مضمون جسورانه آن که شوخی با جنگ و تابوهای سینمای جنگ بود مورد استقبال وسیع تماشاگران جشنواره قرار گرفت و همراه با فیلم سنتوری به عنوان فیلم برگزیده تماشاگران انتخاب شد.


باران کوثری

در بخش مستند نیز فیلم‌های خاطرات یک هفتاد و پنج ساله ساخته محمد رضا اصلانی، تهران چند درجه ریشتر؟ ساخته پیروز کلانتری، تهران انار ندارد ساخته مسعود بخشی و وارونگی ساخته روبرت صافاریان از فیلم‌های مستند قابل توجهی بودند که دیروز و امروز تهران را از منظرهای متفاوتی به تصویر کشیده بودند.

در بخش بین‌الملل نیز از ماریو مونیچلی کارگردان کهنه کار سینمای ایتالیا تقدیر به عمل آمد و طی مراسمی دیپلم افتخار جشنواره توسط عباس کیارستمی، عزت‌الله انتظامی و رضا داد (دبیر جشنواره) به مونیچلی اهدا شد.

جشنواره فجر امسال همچنین جایزه ویژه‌ای را با عنوان جایزه سینمای ملی که سیمرغی طلایی بود درنظر گرفت که به مجموعه فیلم‌های فرش ایرانی ساخته گروهی پانزده فیلمساز سرشناس ایرانی اهدا کرد. در این مجموعه فیلمسازانی چون بهرام بیضایی، عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی، بهمن فرمان آرا، جعفر پناهی، رضا میرکریمی، بهروز افخمی و مجید مجیدی به سفارش مرکز ملی فرش، هریک از منظر خاص خود به موضوع فرش نگاه کرده و فیلم مستقل خود را در این باره ساختند که در یادداشت جداگانه ای به آنها پرداخته ام.
کامبیز روشن روان برنده جایزه بهترین موسیقی فیلم برای فیلم بچه های ابدی و محمد رضا عرب کارگردان فیلم آخرین ملکه زمین پس از دریافت جایزه های خود به بابک بیات، آهنگسازی که به تازگی درگذشت، ادای احترام کردند.

در مراسم اختتامیه همچنین، گروه بیدل قطعاتی از موسیقی اصیل ایرانی را با صدای حسام الدین سراج و همراهی ضرب محمود فرهمند، تار رامین کاکاوند، دف مسعود حبیبی و کمانچه کوروش بابایی برای حاضران اجرا کرد.

برندگان جوایز جشنواره فیلم فجر

بخش مستند:
سیمرغ بلورین بهترین پژوهش فیلم مستند به پیروز کلانتری برای فیلم تهران چند درجه ریشتر؟
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم مستند به مسعود بخشی برای فیلم تهران انار ندارد
سیمرغ بلورین بهترین فیلم بلند مستند به وحید موساییان برای فیلم سرزمین گمشده
سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران برای بهترین فیلم بلند مستند به محمد رضا اصلانی برای فیلم خاطرات یک هفتاد و پنج ساله

بخش فیلمهای اول:
سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول به بهرام توکلی کارگردان فیلم پابرهنه در بهشت
دیپلم افتخار فیلم اول به آقای محمدرضا عرب کارگردان فیلم آخرین ملکه زمین
دیپلم افتخار فیلم اول به آقای علی وزیریان کارگردان فیلم "خدا نزدیک است"

بخش مسابقه سینمای ایران:
بهترین فیلم: روز سوم به تهیه کنندگی علیرضا جلالی
سایر نامزدها:"اتوبوس شب" به تهیه کنندگی مهدی همایونفر"،مینای شهر خاموش" به تهیه کنندگی امیر شهاب رضویان
بهترین کارگردان: امیرشهاب رضویان برای "مینای شهر خاموش" و محمدحسین لطیفی برای "روز سوم"
سایر نامزدها:کیومرث پوراحمد برای "اتوبوس شب"،بهرام توکلی برای "پابرهنه در بهشت"،محمدمهدی عسگرپور برای اقلیما
بهترین فیلمنامه: رخشان بنی اعتماد، فرید مصطفوی، محسن عبدالوهاب و نغمه ثمینی برای خون بازی
بهترین بازیگر نقش اول زن:باران کوثری برای "خون بازی" و روز سوم"


سایر نامزدها: رویا تیموریان برای "گوشواره"، پریوش نظریه برای تک‌درخت‌ها
بهترن بازیگر نقش اول مرد: بهرام رادان برای "سنتوری"
دیپلم افتخار به خسرو شکیبایی برای "اتوبوس شب"
ضمنا هیئت داوران از حضور ارزشمند عزت ا... انتظامی در فیلم "مینای شهر خاموش" قدردانی کرد
سایر نامزدها: پوریا پورسرخ برای روز سوم
سعید پورصمیمی برای تک‌درخت‌ها
مسعود رایگان برای "خون بازی"
بهترین فیلمبرداری: حمید خضوعی ابیانه برای "پابرهنه در بهشت"
سیمرغ بلورین ویژه هنر و تجربه به محمود کلاری برای "خون بازی"
بهترین تدوین: سپیده عبدالوهاب برای "خون بازی"
بهترین موسیقی متن: دیپلم افتخار به کامبیز روش روان برای "بچه های ابدی"
سایر نامزدها: داریوش تقی پور برای "مینای شهر خاموش"، اردوان کامکار برای "سنتوری"، علیرضا کهن دیری برای "روز سوم"
بهترین بازیگر زن نقش مکمل: پانته‌آ بهرام برای "بچه های ابدی"
بهترین بازیگر مرد نقش مکمل: افشین هاشمی برای "پابرهنه در بهشت"
بهترین صدابرداری: حسن زاهدی و داریوش صادقپور برای "پابرهنه در بهشت"
بهترین صداگذاری: سیمرغ بلورین جایزه بهترین صداگذاری به فیلم "قاعده بازی" كارمحمد رضا دلپاک
بهترین طراحی صحنه و لباس: محسن نوری برای "روز سوم"
بهترین جلوه‌های ویژه: محسن روزبهانی و علا‌ء‌الدین پژهان برای قاعده بازی
بهترین چهره‌پردازی: مهرداد میرکیانی برای "خون بازی"
بهترین فیلم کوتاه داستانی: "وزن بودن" به کارگردانی حمید بهرامی
دیپلم افتخار به "ویزیت" به کارگردانی ناصر ناصرپور

جواد طوسی، علی نصیریان، محمد علی نجفی، شهریار بحرانی، محمد داوودی و عبدالحمید قدیریان بخش مسابقه سینمای ایران را داوری كردند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

من نمیخوام نظر بدم میخوام ازتون راهنمایی بگیرم در این مورد که اگر بخوام فیلم بمانی ساخته داریوش مهرجویی رو گیر بارم شما متونید کمکم کنید و راهنماییم کنید.
متشکرم

-- فاطمه ، Jun 25, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)