تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

رفع ممنوعیت از فیلم داریوش مهرجویی در جشنواره فجر

پرويز جاهد

سرانجام پس از چندين روز بلاتکليفی و انتظار، فيلم سنتوری آخرين ساخته داريوش مهرجويی با اعمال برخی تغييرات و حذف دقايقی از آن در بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد و باعث خوشحالی بی‌اندازه منتقدان سينما و همه علاقه‌مندان سينمای مهرجويی شد.


داریوش مهرجویی در جلسه نقد فیلم

سنتوری به گمان من و بسياری ديگر از اهالی سينمای مطبوعات تا کنون بهترين فيلم ايرانی است که در جشنواره فجر امسال به نمايش درآمد. فيلم ساختار ساده‌ای دارد و داستان جوان خواننده و نوازنده‌ای به نام علی سنتوری را روايت می‌کند که اعتياد، زندگی خانوادگی، عشق و حرفه‌اش را نابود می‌کند.

مهرجويی فيلم را در کمال استادی و مهارت ساخته و در آن نه تنها ازبسياری عيب‌ها و نقص‌هايی که در فيلم‌های ديگر جشنواره امسال به چشم می‌خورد، خبری نيست بلکه نشان از پختگی و کمال سبکی فيلمسازی دارد که از نخستين فيلمش يعنی گاو تا کنون همواره سيری صعودی داشته و تعدادی از درخشان‌ترين آثار سينمای ايران را بوجود آورده است.

سنتوری پر از موسيقی و ترانه است. ترانه‌هايی که محسن چاووشی خواننده جوان پاپ آنها را خوانده و موسيقی آن را نيز اردوان کامکار ساخته است. مضمون ترانه‌ها با درونمايه و حال و هوای فيلم کاملا هماهنگی داشته و بيانگر بحران روحی و روانی شخصيت اصلی فيلم و دنيای پيرامون اوست.


به ترتیب از راست محمدرضا شریفی‌نیا٬‌داریوش مهرجویی٬ بهرام رادان و گل‌شیفته فراهانی- عکس: خبرگزاری مهر‌

فيلم عليرغم پايان نسبتا خوش آن، لحن بسيار تلخی دارد و تصوير هولناکی از تهران امروز ارائه می‌کند. سکانس‌های آخر فيلم به شدت يادآور فيلم دايره مينای مهرجويی است؛ زمانی که دوربين مهرجويی به همراه علی کاراکتر اصلی فيلم وارد بيغوله‌های اطراف تهران و دنيای زيرزمينی معتادان و مصرف کنندگان مواد مخدر می شود و وضعيت رقت بار آنان را به تصوير می‌کشد.

ظاهرا يکی از دلايل ممنوعيت موقت فيلم صدای محسن چاووشی و ترانه‌هايی بود که در فيلم خوانده است. حذف يکی از ترانه‌ها در فيلم کاملا مشهود است. با اين حال مهرجويی در گفتگوی خود با من پس از پايان نمايش فيلم گفت که تنها ۳ دقيقه از فيلم حذف شده است و مشکل نمايش فيلم مربوط به وجود موسيقی زياد در فيلم بود که به خاطر ماه محرم گفتند امکان نمايش آن وجود ندارد. مهرجويی اظهار اميدواری کرد که پس از ماه محرم، فيلم به طور کامل و بدون سانسور به نمايش درآيد.

در همین‌باره:

نگاهی به فيلم مستند «خاطرات يک ۷۵ ساله»
نگاهی به فيلم «مينای شهر خاموش»

جشنواره فيلم فجر: کارنامه يک سال سينمای ايران
جشنواره فيلم فجر يک جشنواره بين‌المللی است؟

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)