تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

سينمای جنگی ايران در لندن

پرويز جاهد

مرکز فرهنگی باربيکن لندن(Barbican Centre) با همکاری بنياد ميراث ايران(Iran Heritage Foundation)، مجموعه ای از فيلم های جنگی سينمای ايران را از ۲۲ تا ۲۸ فوريه به نمايش می گذارد. اين برنامه شامل ۱۱ فيلم جنگی از سينمای ايران است که تاثير جنگ را بر کودکی، دوستی، خانواده و زندگی روزمره ايرانيان نشان می دهد.


صحنه ای از فیلم گیلانه

فيلم گيلانه ساخته مشترک رخشان بنی اعتماد و محسن عبدالوهاب، فيلم افتتاحيه اين برنامه است که با گفتگوی رخشان بنی اعتماد و طارق علی(Tarik Ali) نويسنده و متفکر پاکستانی الاصل بريتانيايی ادامه می يابد.

گيلانه داستان زن زحمتکشی است(با بازی فاطمه معتمد آريا) که زندگی خانوادگی اش به خاطر جنگ از هم می پاشد. فيلم به جای تمرکز بر ويرانی های جنگ در ابعاد گسترده، تنها بر روی يک خانواده کوچک در شمال ايران متمرکز شده و تاثير ويرانگر جنگ را بر زندگی اين خانواده نشان می دهد.

باشو غريبه کوچک اثر درخشان بهرام بيضايی نيز يکی ديگر از فيلم هايی است که در اين برنامه گنجانده شده است. کيميا ساخته احمد رضا درويش، افسانه عشق ساخته فرهاد مهران فر و بازی بزرگان ساخته کامبوزيا پرتوی، از جمله فيلم های بلندی است که در برنامه سينمای جنگ مرکز باربيکن به نمايش درمی آيد.


صحنه ای از فیلم باشو غریبه کوچک

علاوه بر فيلم های داستانی، نمايش تعدادی از فيلم های مستند ايرانی که در باره جنگ ساخته شده اند نيز بخش ديگر برنامه سينمای جنگی ايران در لندن خواهد بود.

در اين بخش فيلم های مستند حمله روز چهارم ساخته مرتضی آوينی(از مجموعه روايت فتح)، پل آزادی(مهدی مدنی)، شيفته عشق(مرتضی آوينی)، شناسايی(ابراهيم اصغر زاده) و زندگی در ابرها ساخته عزيزالله حميد نژاد به نمايش درمی آيند.

در کنار نمايش فيلم ها، سمپوزيومی با عنوان روايت فتح: جنگ در سينمای مستند پس از انقلاب ايران نيز برگزار خواهد شد که موضوع آن شهادت در انقلاب و جنگ ايران خواهد بود. اين نخستين سمپوزيومی است که پيرامون اين موضوع در خارج از ايران برگزار می شود.

هدف اين سمپوزيوم بررسی تاثير جنگ بر سينمای مستند ايران است و تمرکز اصلی آن بر فيلم های مستند جنگی مرتضی آوينی خواهد بود. فيلمسازی که پس از پايان جنگ، در حين فيلمبرداری در مناطق مين گذاری شده جنوب ايران، به علت انفجار يکی از مين ها، جانش را از دست داد. فيلم هايی که آوينی در دوران جنگ و پس از آن با عنوان روايت فتح برای صدا و سيمای جمهوری اسلامی تهيه می کرد، لحن و زبانی حماسی و تهييجی داشت و ايده شهادت در جنگ را تبليغ می کرد.

سمپوزيوم جنگ درسينمای مستند ايران، با نمايش فيلم های حمله روز چهارم و پل آزادی همراه بوده و تعدادی از دانشجويان و منتقدان فيلم، مقاله های خود را در اين زمينه ارائه خواهند کرد.

نادر طالب زاده مستندساز و فارغ اتحصيل سينما از دانشکده کلمبيا آمريکا، روبرت صافاريان منتقد سرشناس فيلم، مايکل ابه کاسيس(Michael Abecassis) استاد دانشگاه ودهام و پدرام خسرونژاد مستندساز از سخنرانان اين سمپوزيوم خواهند بود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)