تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

خشم هزاره‌های افغانستان از يک فيلم هندی

احمد اقبال

نمايش عمومی فيلم هندی کابل اکسپرس، خشم برخی مقامات افغان و نيز شهروندان هزاره اين کشور را برانگيخته است.


عکس از AFP

در اين فيلم که با شرکت هنرمندان هندی و افغان، توسط سينمای هند (بالی وود) ساخته شده، حوادث و تحولات افغانستان بعد از يازدهم سپتامبر و رويدادهايی که منجر به سقوط طالبان شد، به تصوير کشيده شده است.

کابل اکسپرس داستان سفر دو خبرنگار هندی (با بازی جان آبراهام و ارشد وارثی) و يک خبرنگار عکاس آمريکايی (با بازی ليندا آرسينو) به افغانستان است.

حنيف همگام، بازيگر تئاتر و تلويزيون افغانستان نيز، در نقش مترجم و راهنما، همراه اين خبرنگاران حضور دارد. او در بخشی از فيلم، خبرنگاران همراه خود را، از نزديک شدن به مردان مسلح قوم هزاره باز می دارد و می گويد: "هزاره يکی از خطرناک ترين قبيله های افغانستان...".

در ميان افغانها شايعه شده است که برخی شبه نظاميان هزاره، در جريان جنگهای داخلی مجاهدين افغان در کابل، بر سر مخالفان خود ميخ می کوبيدند. ضمن اينکه هيچ سند مشهود تاريخی در اين زمينه ارايه نشده است.

در ديالوگهای کابل اکسپرس، به اين شايعه نيز اشاره شده و هزاره های افغانستان را خشمگين کرده است.

جنجال کابل اکسپرس ابتدا در وبلاگها و سايتهای افغانهای هزاره مطرح شد و سپس به اجتماعات گسترده در کابل و باميان (شهر هزاره نشين در مرکز افغانستان) و حتی جلسه کابينه رسيد.

برخی خبرگزاریهای افغانستان گزارش داده اند که شورای وزیران اين کشور، دادستانی کل را مامور پيگيری قضيه کرده و وزارت اطلاعات و فرهنگ نيز، نمايش و توزيع فيلم را ممنوع کرده است.

واکنش رهبران هزاره های افغانستان به اين فیلم تند تر بوده است. کريم خلیلی معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان که از قوم هزاره است، در اجتماع صدها تن از هزاره ها در کابل، خواهان محاکمه کارگردان فيلم (کبير خان) شد و از دولت هند خواست سازندگان کابل اکسپرس را تحت پيگرد قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری پژواک افغانستان، محمد محقق از رهبران هزاره و عضو پارلمان اين کشور نيز گفته است که تهيه کنندگان کابل اکسپرس، افراد سالمی نیستند.

بخشهایی از فیلم کابل اکسپرس در داخل افغانستان فيلمبرداری شده و معترضان می گويند وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور که مسئول امور هنری و سينمایی است، پیش از دادن مجوز فيلمبرداری، بايد فيلمنامه کابل اکسپرس را مطالعه می کرد.

آنها همچنين از وزارت دفاع افغانستان انتقاد می کنند که چرا تجهيزات نظامی و تانک در اختيار سازندگان فيلم قرار داده است.

فيلمهای هندی، در افغانستان طرفداران زيادی دارد و بسیاری از هنرپیشگان سینمای هند، در افغانستان محبوب و شناخته شده هستند.

در بسیاری موارد، پيش از اينکه نمايش عمومی فيلم به افغانستان برسد، سی دی های غير رسمی و ويدئوهايی از فيلمها که از روی پرده سينما گرفته شده، از طریق پاکستان وارد بازار افغانستان می شود.

فيلم کابل اکسپرس نيز، با وجود اينکه هنوز در افغانستان بر پرده سينما نرفته، با همين روشهای غيرقانونی به بازار راه يافته است.

شماری از معترضان همچنين معتقدند که با توجه به ورود فيلم از پاکستان و پخش سريع آن در بازارهای افغانستان، ممکن است به گفته آنها "توطئه ای پاکستانی" با هدف ضربه زدن به "وحدت ملی افغانها" در جريان باشد.

سایت کابل اکسپرس

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)