تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

درگذشت جوزف باربارا خالق تام و جری

در سال 1960 وقتی آلن ريد دوبلور کارتون عصرحجر موقع دوبله اين فيلم از جو باربارا خالق آن پرسيد که آيا می توانم به جای کلمه ياهو در سناريو بگويم يا با دا با دو؟ باربارا در جوابش گفت: چرا نه.
وبعد از آن اين عبارت به نشان تجاری اين کارتون زيبا و محبوب همه عصرها بدل شد.

جو بار بارا که در سن 95 سالگی درگذشت، همراه بيل(ويليام) هانا با خلق شخصيت های مشهور و دوست داشتنی کارتونی مثل تام و جری، يوگی، اسکوبی دو و عصر حجر، تحول بزرگی در صنعت کارتون بوجود آوردند.

آنها کارشان را از 1930 به عنوان تيم هانا-باربارا شروع کردند و تا اواخر قرن بيستم در اين حرفه فعال بودند (بيل هانا در 24 مارچ 2001 درگذشت).

جوزف باربارا در 1911 يک خانواده ايتاليائی در نيويورک به دنيا آمد. او فرزند يک آرايشگربود و از همان کودکی استعداد و علاقه خود را به نقاشی و طراحی نشان داد. در مدرسه ابتدائی کاتوليک با گچ های رنگی بر روی تخته سياه لحظه ورود مسيح را به اورشليم نقاشی کرد که مورد توجه مسئولين مدرسه قرار گرفت.

يک روز به سينما رفت و رقص اسکلت های والت ديسنی را بر پرده ديد و وقتی به خانه برگشت طرحی از ميکی ماوس کشيد و برای والت ديسنی فرستاد و از او درخواست شغل کرد. ديسنی شخصا به او پاسخ داد:

« من به زودی به نيويورک برمی گردم و به تو زنگ می زنم». کاری که هرگز نکرد.

باربارا اما نا اميد نشد و به ليگ دانشجويان هنر بروکلين پيوست، جايی که برای نخستين بار در برابر مدل نقاشی برهنه ای قرار گرفت. بعد از آن به استوديوی پرت رفت و در بخش نقاشی آنجا به کار مشغول شد. در آنجا لطيفه های کارتونی خود را به ديويد فليشر رئيس استوديو نشان داد و برای هر نقاشی يک دلار دريافت کرد. سپس از آنجا بيرون آمد و به استوديوی ون بيورن رفت و در مقابل دريافت 25 دلار در هفته مشغول کار شد. در آنجا بود که اولين بار بر روی طرح های تام و جری و گاو مالی مو کار کرد. بعد به استوديوی تری تونز رفت و بيشتر وقت خود را روی استوری بورد فيلم های انيميشن گذاشت.

در سال 1937وقتی فرد کوئيمبی که قبلا صاحب سينما بود خواست استوديوی کارتون را برای کمپانی متروگلدوين ماير درست کند، باربارا به آنجا رفت و در مقابل دريافت 87.50 دلار درهفته استخدام شد.

در آنجا بود که با بيل هانا نويسنده و کارگردان آشنا شد و با هم به کار روی کارتون خرس بارنی پرداختند.

اما او و هانا از سبک آرام و کند کارتون استوديوی مترو گلدوين ماير خوششان نيامد و به ساختن اولين کارتون خود مشغول شدند که شامل 1800 طرح از يک موش و گربه بود. کارتون پيشی چکمه را می گيرد که در سال 1940 ساخته شد نخستين کارتون تام و جری آنها بود با اينکه موش آن هنوز اسم نداشت و اسم گربه هم جاسپر بود. هانا و باربارا حتی نام خود را هم به عنوان سازندگان اين کارتون در تيتراژ ذکر نکردند بلکه تنها نام رودلف ايسينگ به عنوان تهيه کننده در تيتراژ آمد. اين فيلم تبديل به يکی از موفق ترين کارتون های کمپانی متروگلدوين ماير شد و درخواست های زيادی برای ساخت قسمت های بعدی آن برايشان رسيد. استوديو نيز برای تعيين نام کاراکترهای اين کارتون جايزه گذاشت و انيماتوری به نام جان کار با پيشنهاد نام تام و جری برنده جايزه 50 دلاری اين مسابقه شد.

تام و جری هفت بار برنده جايزه اسکار شد ولی هانا و باربارا هيچگاه خود برای دريافت اين جوايز در مراسم اسکار حاضر نشدند و اين کوئيمبی بود که هر بار اين جايزه را دريافت کرد.

استوديوی کارتون کمپانی متروگلدوين ماير در 1956 تعطيل شد اما تيم هانا و باربارا به کار خود ادامه داد.

آنها با اينکه صدها کارتون توليد کردند اما اين کارتون تام و جری آنها بود که شهرتی جهانی يافت و نام کارتون های ديگر را تحت الشعاع قرار داد.

جوزف بابارا در دهه هفتاد به خاطر به کارگيری خشونت در کارتون هايش مورد انتقاد قرار گرفت اما پاسخ او به اين انتقادها چنين بود:

« درست مثل اين بود که بگويند فيلم های چارلی چاپلين پورنوگرافيک است. کارتون های من مثل دلقک های سيرک بودند. هيچکس در آنها صدمه نمی ديد بلکه فورا از جا بلند می شدند.»

جوزف باربارا در 18 دسامبر درگذشت.

منبع: گاردين

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)