تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

دانشجوی ستاره‌دار وجود خارجی ندارد

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

علی قلی زاده یکی از دانشجویان ستاره‌دار است. او یکی از فعالان دانشجویی است که در کنکور کارشناسی ارشد امسال ستاره‌دار به حساب آمده و محروم از ادامه تحصیل شده است. وی می‌گوید: «طبق آماری که تا کنون ما توانسته‌ایم تهیه کنیم امسال حداقل ۲۰ دانشجو علیرغم کسب رتبه‌های قابل قبول و ممتاز در کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری و آزاد، از حق اولیه تحصیل محروم گشته‌اند.»

Download it Here!

دانشجویان محروم از تحصیل در کنکور کارشناسی ارشد که از سال ۸۵ به آن‌ها ستاره‌دار گفته می‌شود، امسال پس از دریافت کارنامه و انتخاب رشته در مرحله مشاهده نتیجه نهایی با گزینه مردود مواجه شده‌اند. این در حالی است که طبق قانون در کنکور کارشناسی ارشد هیچ‌گونه مرحله مصاحبه یا گزینش وجود ندارد و پذیرش و رتبه‌بندی دانشجویان تنها براساس نمره علمی و معدل دوره کارشناسی محاسبه می‌شود.

از سویی دانشجوی ستاره‌دار از نظر برخی از مسؤولان وزارت علوم وجود خارجی ندارد. در بخشی از صحبت‌های این فعال دانشجویی در خبرنامه امیر‌کبیر آمده است: «مسؤولان این وزارت‌خانه عنوان می‌کنند که ما دانشجویی که درکارنامه یا فرم پذیرش دانشگاهش ستاره درج شود، نداریم.»

در حالی که منظور از دانشجوی ستاره‌دار، دانشجویانی هستند که علی‌رغم کسب نمره علمی قابل قبول، از تحصیل در مقاطع عالی تحصیلی محروم می‌گردند. این عمل کاملاً غیرقانونی در چهار سال اخیر به سه شکل مختلف انجام شده است. در سال ۸۵ فعالان دانشجویی پس از اعلام قبولی در دانشگاه مورد نظر، پس از مراجعه برای ثبت نام با ستاره هایی در فرم ثبت نام مواجه شدند؛ و دانشجویانی که با سه ستاره مواجه شده بودند، هرگز نتواستند ادامه تحصیل دهند.

در سال‌های ۸۶ و ۸۷ فعالان دانشجویی که حائز رتبه‌های قابل قبولی شده بودند، اساساً از دریافت کارنامه علمی در مرحله اول نتایج کنکور محروم شدند و حتی نتوانستند انتخاب رشته کنند.

در سال ۸۸ نیز با توجه به این‌که موعد دریافت کارنامه اولیه با روزهای تبلیغات انتخاباتی مقارن شده بود، ما موفق به دریافت کارنامه و انتنخاب رشته شدیم. ولی پس از مراجعه برای مشاهده نتایج نهایی، در کمال تعجب با گزینه «مردود علمی» مواجه شدیم و پس از مراجعه به سازمان سنجش متوجه شدیم که ما هم به شیوه‌ای جدیدتر ستاره‌دار شده‌ایم.»

در حالی که طبق اصل ۳۰ قانون اساسی نه تنها حق تحصیل در مدارج عالی حق همه ملت بدون هر گونه تبعیضی اعم از سیاسی یا عقیدتی است، بلکه دولت موظف شده است تا شرایط یک‌سان برای همه ملت جهت ادامه تحصیل ایجاد کند.

هم‌چنین اصل ۹ قانون اساسی اشاره می‌کند که هیچ فرد یا نهادی حق ندارد که حقوق و آزادی‌های ملت را حتی با تصویب قانون، محدود کند. بنا به این اصل حتی اگر قانونی در جهت محدود کردن حقوق ملت توسط هر مرجعی به تصویب برسد، از درجه اعتبار ساقط است.

در گفت‌و‌گویی با علی قلی زاده از او پرسیدم:

بر خلاف این‌که آقای احمدی‌نژاد در بسیاری از گفت‌و‌گوهای خود اعلام کرده است که ما چیزی به نام دانشجوی ستاره‌دار نداریم، اما بعد از اعلام نتایج دانشگاه‌ها در کارشناسی ارشد، باز هم بعضی از دانشجویان محروم از تحصیل شدند. آیا دانشجویان ستاره‌دار از تحصیل محروم می‌شوند؟

بله؛ متأسفانه امسال هم طبق روال سال‌های گذشته دانشجویان منتقد وضع موجود با این تضییع حق روبه‌رو شدند. روندی که امسال رخ داد، دانشجویانی علی‌رغم کسب رتبه‌های ممتاز، بعد از انتخاب رشته با گزینه مردود علمی مواجه شدند. در حالی که از پیش مشخص بود آن‌ها در دانشگاه‌های تهران و شهرستان قبول خواهند شد. این اتفاق در سال‌های ۸۵، ۸۶ و ۸۷ هم رخ داده بود.

امسال، هم نحوه‌ی آن و هم شدت آن تغییر کرد. کما این‌که علاوه بر دانشجویان ستاره‌داری که پبش از این امکان تحصیل برایشان فراهم نشده بود، امسال دانشجویان رده‌های دوم و سوم و انجمن‌های فعال ستادهای انتخاباتی هم با این مشکل روبه‌رو شدند.

البته برخی از آن‌ها با گرفتن تعهد توانستند امکان تحصیل را بیابند؛ اما برای تعدادی این امکان وجود ندارد. هنوز از صحبت‌های آقای احمدی‌نژاد که این مسأله را در حضور هفتاد میلیون نفر در مناظره‌های خود تکذیب کردند، سه ماه نگذشته است.

آقای احمدی‌نژاد به آقای موسوی و آقای کروبی گفتند اطلاعات شما غلط است و ما دانشجوی ستاره‌دار نداریم. اما تا این لحظه که من با شما صحبت می‌کنم حداقل ۳۰ مورد دانشجو داریم که امسال با این مشکل مواجه شدند و با وجود داشتن رتبه‌های تک‌رقمی و دورقمی موفق نشدند که در هیچ دانشگاهی قبول شوند.

آیا مشخص است که چه افرادی ستاره‌دار شده‌اند؟

کلیه‌ی دانشجویانی که به هر نحوی منتقد وضع موجود بودند، با این مشکل روبه‌رو شدند. همانند سال‌های گذشته تشکیلاتی که بیشتر قربانی دانشجوی سه‌ستاره داشت، انجمن‌های اسلامی دفتر تحکیم بودند و امسال بخشی از فعالان کمپین یک میلیون امضا هم به این جریان اضافه شدند.

فعالان ستادهای انتخاباتی آقایان کروبی و موسوی هم امسال با این مشکل روبه‌رو شدند و گسترش دامنه دانشجویان ستاره‌دار بیشتر شده است. این رفتار به طور کامل غیر قانونی و غیر انسانی است و به خاطر همین موارد تکذیب می‌کنند و ارگان‌های دولتی و دانشگاه‌های دولتی دانشجویان را بین هم‌دیگر پاس‌کاری می‌کنند.

به طور مثال اگر به وزارت علوم و سازمان سنجش مراجعه کنیم، می‌گویند که شما از طرف وزارت اطلاعات محروم شده‌اید و وزارت اطلاعات اعلام می‌کند که این موارد به ما ارتباطی ندارد و ما طرف حساب دانشجویان نیستیم و باید وزارت علوم جواب‌گو باشد. با این‌کار می‌خواهند زمان را بخرند و دانشجویان را خسته کنند.

به طور کلی بنده به عنوان دانشجوی ستاره‌دار و همه‌ی دانشجویان ستاره‌دار همه معتقدیم که شخص آقای احمدی‌نژاد مسؤول ستاره‌دار شدن دانشجویان به عنوان رییس دولت است و این اتفاق در وزارت‌خانه‌های زیرمجموعه ایشان اتفاق می‌افتد.

شما به چه نحوی از این موضوع مطلع شدید؟

به بنده اعلام نشده است که چرا و به چه علت ستاره‌دار شدم؛ فقط مدیر کل گزینش وزارت علوم به بنده اعلام کردند که طبق دستور وزارت اطلاعات، بنده از تحصیل محروم شدم و دلیل کلی آن را فعالیت‌های دانشجویی عنوان کردند؛ اما مورد خاصی اعلام نشد.

سال‌های قبل یعنی در سال ۸۵ دانشجویان بعد از کنکور، انتخاب رشته کردند و بعد قبولی آن‌ها هم در روزنامه‌ها منتشر می‌شد - در آن‌ سال‌ها اینترنتی نبود - و بعد هنگام مراجعه به دانشگاه در حین ثبت‌نام با درج یک، دو یا سه ستاره در فرم ثبت‌نام در دانشگاه مواجه می‌شدند که دانشجویان یک ستاره و دو ستاره با تعهد دادن موفق به ادامه تحصیل می‌شدند، اما دانشجویان سه ستاره موفق نمی‌شدند.

از سال‌های ۸۶ و ۸۷ به این دلیل که ستاره‌دار شدن دانشجویان از سوی دولت تکذیب می‌شد، اقدامی کردند که هیچ مدرکی بر جای نماند. برای دانشجویان ستاره‌دار کارنامه ارائه نمی‌شد و در اینترنت نوشته بودند که باید به سازمان سنجش مراجعه کنید.

امسال یعنی سال ۸۸ از آن‌جا که موعد دادن کارنامه قبل از انتخابات بود، به همه‌ی دانشجویان کارنامه داده شد. اما در مرحله دوم که مرحله گزینش نهایی بود، من و دوستانم از ادامه تحصیل محروم شدیم و علی‌رغم رتبه‌های ممتاز که در تهران هم می‌توانستیم قبول شویم، در سایت اعلام کردند که ما مردود علمی شده‌ایم.

پس از مراجعه به سازمان سنجش و اعتراض به این‌ مورد که ما با این رتبه بی‌شک جایی قبول می‌شدیم. ما را به بخش گزینش ارجاع دادند و آن‌جا اعلام شد که شما به دلیل دستور وزارت اطلاعات از تحصیل محروم شده‌اید.

در جامعه‌ی دانشجویی این ستاره‌ار کردن‌ها باب شده است و این دانشجویان به هیچ وجه امکان ادامه تحصیل ندارند. برای بنده هم چنین اتفاقی افتاده است.

در مورد دوستان شما هم این‌گونه بود؟ آیا همه فعال‌های دانشجویی مشمول این سه‌ستاره شدند؟

با بعضی از دوستان قبل از اعلام نتایج از طرف نهادهای مختلف تماس گرفته شد. این نهادها هم امنیتی بودند و هم سازمان سنجش و اداره گزینش وزارت علوم که مستقر در ساختمان سازمان سنجش است. از آن‌ها تعهد گرفته شد و امکان ادامه تحصیل پیدا کردند.

اما برای اشخاصی مثل من که محروم از تحصیل شده‌ایم، در کارنامه، مردود علمی ذکر شده است و پس از مراجعه به نهادهای ذی‌ربط به ما گفتند که شما مردود علمی نشدید و حذف گزینشی شدید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

این دکان ناجونمردانه و غیر قانونی گزینش از ابتدای انقلاب فرهنگی‌ (که موسوی عزیز هم درش فعالانه شرکت داشت) گریبان همهٔ ما بیچاره‌ها را گرفت.
این بخشی از تلاش این حکومت و افرادش (اعم از راست یا چپ یا اصلاحی‌ و یا خندان و گریان!) بود برای تولید طبقه برگزیدگان، و به قول خودشان نخبگان، خودش. این رفتار ناپسند هم ادامهٔ همان روند غیر قانونی‌ و غیر انسانیست.
باید از به اصطلاح رهبران فعلی‌ این جنبش "تعهد اخلاقی‌" گرفت و بهشون "تذکر لفظی و کتبی‌" داد (همانطور که آنها به ما داده‌اند) که پس فردا که امورات را قبضه کردند این تبعیضات به `حد قابل قبول" تنزل داده بشه!

-- عالمی‌ ، Sep 22, 2009

........ لا اِلهَ اِلَّا اللّه
«ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا بانفسهم»

-- ندای انقلاب ، Sep 24, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)