تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
دستگیری سه نوه آیت اله منتظری در قم

اعتراض به روند فعلی موجب دستگیری شد

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

درست پس از ساعاتی که آیت اله منتظری طی اطلاعیه در روز دوشنبه مرجع‌های تقلید را دعوت به آن کرد که سکوت خود را بشکنند، ماموران امنیتی سه نوه آیت‌الله حسینعلی منتظری را بازداشت کردند. این روحانی خواسته بود مراجع تقليد سکوت نکنند. او با صدور اطلاعيه‌ای خطاب به مراجع تقليد و حوزه‌های علميه از آن‌ها خواست اعتراض‌های خود به منکراتی را که به نام دين و مذهب انجام می‎شود بيشتر کنند.

Download it Here!

او هم‌چنین در اطلاعيه اش از مراجع تقليد درخواست کرد که با هم‌فکری مهدی کروبی و ميرحسين موسوی و نمايندگان «عاقل و معتدل نظام»، بحران پيش‌آمده برای جمهوری اسلامی و مشروعيت آن را رفع کنند. او هم‌چنین در این بیانیه سرکوبی مردم و پرونده سازی و اعتراف گیری ها محکوم کرده و بار دیگر این محاکمه ها را غیر قانونی و شرعی دانست.

در عصر همان روز بنابر گفته احمد منتظری فرزند این آیت اله ماموران دادسرای ويژه روحانيت قم با مراجعه به منزل وی در زمان فرزندانش را بازداشت کردند.
اما روز سه شنبه یکی از فرزندان وی با قرار وثیقه آزاد شد. دستگیری فقط محدود به فرزندان وی نبوده است و تنی چند از فرزندان دیگر روحانی‌هایی که در شب قدر در برابر بیت آیت اله صانعی به برخورد های اخیر معترض بودند نیز دستگیر شدند.

نکته قابل توجه این است که فرزندان وی روحانی نیستند اما توسط دادگاه روحانیت دستگیر شده اند.
در تجمع مقابل منزل آیت الله صانعی هشت نفر دستگیر شدند. احمد منتظری می گوید با اشاره به نص صریح قانون اساسی برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز حق مردم است و نیازی به کسب مجوز ندارد.

در همین مورد با احمد منتظری گفت و گو کردم و از او خواستم در مورد وضعیت دستگیر شده‌گان توضیح دهد، وی گفت:

روز گذشته توسط دادگاه ویژه روحانیت در قم فرزندان من دستگیر شدند اما امروز یکی از آن‌ها با کفالت آزاد شد و دو نفر دیگر هنوز در بازداشت به سر می‌برند.

اتهام وارده به آن‌ها چه بود؟
علت دستگیری را وقتی از مامورین پرسیدم گفتند نمی‌دانیم و ما فقط ماموریم. اما امروز که مراجعه کردم به دادگاه به من گفتند علت دستگیری آن‌ها به دلیل حضور در تظاهرات شب‌قدر بوده است.

در این تظاهرات چه نکته‌ای مطرح شد که موجب دستگیری فرزندان شما شد؟
تا آن‌جایی که من در جریان هستم تظاهرات در خصوص حمایت از میرحسین موسوی و بر علیه روند انتخابات بود. در نهایت هم نیروی انتظامی آن‌ها را متفرق کرد و به درگیری نیانجامید. علت پی‌گیری‌های بعد از آن و دستگیری‌های فرزندانم را نمی‌دانم. البته طبق اصل 27 قانون اساسی تظاهراتی که آن‌ها انجام دادند نیاز به مجوز نداشت.

روز گذشته چه کسانی به همراه فرزندان شما دستگیر شدند؟
تا جایی که من اطلاع دارم فرزند آیت‌الله موسوی‌تبریزی، آقای احمدی و آقای مرتضوی از دستگیرشدگان هستند. چند نفر دیگر هم هستند که اسم آن‌ها را به خاطر نمی‌آورم.

از دیگر دستگیرشدگان کسی آزاد شده است؟
فقط یکی از پسران من آزاد شده است. ایشان امروز به آن‌ها گفته بودند که باید ثبت‌نام دانشگاه انجام دهد و فکر می‌کنم به این دلیل آزاد شده است.

آیت‌الله منتظری هم پیامی در ارتباط با مسایل پیش‌رو برای مراجع تقلید شیعه ارسال کردند و از آن‌ها خواستند که در برابر حوادث اخیر سکوت نکنند. آیا‌ این موضوع می‌تواند موجب دستگیری شده باشد؟
من فکر می‌کنم این پیام خیرخواهانه است.این یک هشدار و دلسوزی برای نظام هست و این مسئله را نه تنها ایشان بلکه خیلی از بزرگان نظام هم تکرار کردند. امثال آیت‌الله مهدوی‌کنی و دیگرن گفتند که باید این مسایل را حل کنند و قضیه با آشتی ملی تمام شود و با حذف یکی از بزرگان اصلاح‌طلب (که الان می‌بینیم که حدود 60-70 درصد مردم طرفدار این اصلاح‌طلبان هستند ) نخواهند که آن‌ها را حذف کنند که این عاقلانه نیست. این هشدارها خیرخواهانه هست و اگر بخواهند با این هشدارهای خیرخواهانه برخورد کنند خیلی سنگین است.

آیا آیت‌الله‌منتظری برای روز قدس پیام خاصی داده‌اند؟
ایشان تاکنون چیزی نگفتند و سال‌های گذشته نیز اظهارنظری نکردند.

در حال حاضر با توجه به برخی اتفاقاتی که در قم افتاده است آیا این هم‌سویی مد نظر آیت اله را در بین سایر علما می‌توان احساس کرد؟
این هم‌سویی به طور کامل احساس می‌شود ولی متاسفانه برخی اظهارنظر علنی نمی‌کنند. در محافل و مجالس این اظهارات را تایید می‌کنند. البته نسبت به قبل خیلی پیشرفت داشته است.



Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)