تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
با گذشت بیش از یک سال از دست گیری

دادگاه هفت بهایی باز هم به تعویق افتاد

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com


در پی دستگیری گروهی از رهبران جامعه بهایی ایران که مسوولیت امور بهاییان در ایران را بر عهده دارند و دیگر بهاییان ایران در سال گذشته به رغم اعلام دو نوبت تشکیل دادگاه، این دادگاه تاکنون برگزار نشده است وعده شده که بزودی دادگاه این متهمین برگزار شود. اما به نظر می رسد با توجه به بحران های اخیر این دادگاه نیز به تعویق بیفتد. در مورد این دادگاه و متهمین آن با فارس عطائیان گفت و گو کرده ام، او در مورد این دستگیری اشاره کرد:

Download it Here!

از اردیبهشت ماه سال گذشته تاکنون هفت تن از رهبران جامعه‌ی بهایی ایران دستگیر و در زندان بسر می‌برند. آن‌ها در این مدت هنوز به شکل روشن تفهیم اتهام نشده‌اند به صورت تلویحی اشاره شده است که متهم به محاربه هستند. قرار بود هفته‌ی گذشته دادگاه این هفت رهبر بهایی ایران برگزار بشود که بازهم بدون اعلام تاریخ دیگری این دادگاه لغو شد.

رهبران جامعه‌ی بهایی در واقع می‌شود گفت بیش از یک‌سال است که بازداشت شده‌اند و به دلایل نامعلومی از منازلشان به اداره‌ی اطلاعات برده شدند. در واقع ۲۵ اردیبهشت ماه پارسال بود که برای شش نفر از آن‌ها این اتفاق افتاد، چون یکی دیگر از این افراد پیش از این دستگیر شده بود. در حال حاضر این افراد در بازداشت بسر می‌برند و هنوز هیچ حکمی برای‌شان صادر نشده و علت نگهداری‌شان هم در طی این ی‌کسال و اندی مشخص نشده است.

در کجا این افراد دستگیر شدند؟

در همان ۲۵ اردیبهشت‌ ماه سال پیش قبل از طلوع آفتاب، یعنی تقریباً نیمه‌های شب بود که به منزل تک تک این افراد رفتند. منازل‌شان را بازرسی کردند. یک‌سری اسناد و مدارک که به نظر خودشان مهم بود برداشتند و این افراد را هم با خودشان بردند. قبل از آن خانم مهوش ثابت که سال گذشته در مشهد، یعنی چندماه قبل از این ماجرا دستگیر شده بود، ایشان را هم بعد از این اتفاق با این شش نفر همراه کردند که الان در زندان اوین بسر می‌برند. دو نفر خانم هستند، خانم کمال‌آبادی و خانم ثابت. آقایان نعیمی، خوانجانی، تیزفهم، رضایی و توکلی. باید بگویم که وکیل این افراد خانم شیرین عبادی هستند که در حال حاضر اصلاً امکان دسترسی این افراد به خانم عبادی وجود ندارد و در واقع اگرهم دادگاهی در این مدت بخواهد برگزار بشود، به خاطر موارد خاصی که الان در کشور ما وجود دارد این افراد به هیچ وجه نمی‌توانند با وکیل خودشان در تماس باشند.

اتهامی که بر این افراد وارد شده چیست؟

این اواخر علاوه بر اتهامات گذشته که «اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با کشورهای بیگانه و اسراییل» و این جور اتهامات بود، آخرین اتهامی که به آنها زده‌اند «مفسدفی‌الارض» است. و خب خودتان می‌دانید که اتهام «مفسدفی‌الارض» مجازاتش می‌تواند اعدام باشد. به خاطر همین هم جامعه‌‌ی بین‌المللی و هم جامعه‌ی ایران خیلی نگران هستند از این حکمی که صادر شده است. البته این حکم به شکل شفاهی به آنها گفته شده است، ولی خب امکانش هست که عملی بشود و این خیلی باعث نگرانی است.

در این مدت آیا آنها توانسته‌اند تماسی با خانواده‌ها یا دیگر افراد داشته باشند؟

بله. باید بگویم که این افراد تقریباً می‌شود گفت به طور منظم با پیگیری‌های مستمر خودشان هفته‌ی یک‌مرتبه از پشت شیشه با اعضای درجه یک خانواده‌ی‌شان می‌توانند ملاقات داشته باشند و خب خیلی‌ وقت‌ها هم با کارشکنی به تعویق افتاده است. ولی خب این اقدام انجام می‌شود.

دادگاه آنها در هفته‌ی گذشته بعد از گذشت یکسال و اندی، یعنی از اردیبهشت‌ماه سال گذشته تاکنون بنا بوده که تشکیل بشود و رأیی در این زمینه صادر بشود. اما این دادگاه بازهم به تعویق افتاد. علت به تعویق افتادن دادگاه چه بوده؟

فکر نمی‌کنم هیچ کسی اطلاع داشته باشد که علت این به تعویق‌ افتادن‌ها چه هست. شاید چون هنوز مسوولان نتوانسته‌اند که در این مورد تصمیم واحدی اتخاذ کنند و خب مسئله مسئله‌ی خیلی حساسی است. هر تصمیمی که گرفته بشود، هر حکمی که داده شود، ممکن است از یک جنبه با مخالفت‌هایی روبه‌رو بشود، با مشکلاتی برای هم دولت و هم بهاییان روبه‌رو بشود. و خب این قضیه را شاید کمی حساس کرده است و به همین خاطر مدام به تعویق می‌افتد و هنوز مشخص نیست که چه علتی دارد. مسلماً الان دیگر وضعیت نسبت به گذشته خیلی متفاوت‌تر شده است و من هم فکر می‌کنم به خاطر مواردی که در حال حاضر پیش آمده، مشکلاتی که خود کشور دست به گریبانش است، مشکلات داخلی، سعی می‌کنند، حالا شاید تا حدودی، این جور موارد را به تعویق بیندازند تا ببینند مثلاً در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

به‌عنوان یک عضو جامعه‌ی بهایی ایران می‌توانید بگویید که آیا فکر می‌کنید در این ایام این دستگیری‌ها کاهش پیدا کرده است، یا ما از خبر مطلع نیستیم؟

نه، دستگیری‌ها کاهش پیدا نکرده است. الان مشکلاتی که برای پدر من تقریباً در یک‌سال اخیر واقع شده، هنوز ما درگیرش هستیم و برای بهاییان دیگر هم در شهرهای مختلف اتفاقات ناگوار زیادی می‌افتد. ولی متأسفانه آن قدر وضعیت کشور ما نابسامان شده و آن قدر دستگیری‌ها زیاد شده است، شاید بشود گفت که یک‌مقدار این اخبار تحت‌الشعاع قرار گرفته‌اند و شاید بشود گفت که این وسط خیلی اتفاقات ناگواری افتاده است که از دید رسانه‌های عمومی دنیا و مردم جهان پنهان مانده است.

به محاربه اشاره کردید، آیا با این عنوان بهایی اعدام شده است؟

اوایل انقلاب خب عده‌ی زیادی از بهایی‌ها را اعدام کردند. ولی اخیراً اعدام انجام نشده، بیشتر آزار و اذیت از لحاظ مادی، از لحاظ دستگیری‌ها بوده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)