تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
در پی اظهارات دادستان سیستان و بلوچستان

این عبدالحمید، از نوع ریگی نبوده است

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

خبرگزاری‌های داخلی ایران ازجمله خبرگزاری فارس در روز ۱۶خردادماه سال ۸۸ به نقل از روابط عمومی دادگستری استان سیستان و بلوچستان اعلام کرده بود که عبدالحمید ریگی برادر سرکرده‌ی گروه موسوم به «جندالله»، عبدالمالک ریگی، به همراه فرد دیگر به نام رضا قلندر زهی که یکی دیگر از اعضای این گروه اعلام شده بود در زهدان اعدام شدند. در همان زمان نیز بر روی سایت این گروه تحت عنوان «سایت جنبش مقاومت مردمی ایران» پیامی نیز از رهبر و از سرکرده‌ی این گروه عبدالمالک یگی تحت عنوان «پیام رهبر جنبش» به مناسبت شهادت عبدالحمید ریگی و رضا قلندر زهی صادر شد.

Download it Here!

در این انتهای این پیام با صراحت نویسنده‌ی پیام به مادر و پدر خود تبریک می‌گوید که فرزندشان شهید شده است. او تایید می‌کند که برادرش اعدام شده است. اما بعد از گذشت نزدیک به حدود یک‌ماه ابراهیم حمیدی رییس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان اعلام کرده، آن که اعدام شده است برادر عبدالمالک ریگی نبوده است. این فقط تشابه اسمی با عبدالحمید ریگی برادر عبدالمالک بوده است.

او اشاره کرده است که تاکنون پرونده‌ی برادر عبدالمالک ریگی در حال بررسی بوده و بزودی در ظرف پانزده روز آینده حکم اولیه برای آن صادر خواهد شد. او در این بیانیه با صراحت و با نکته‌سنجی اعلام کرده است که البته این حکم اولیه است و جا برای اعتراض دارد.

برخی این تغییر موضع را به دلیل درگیری‌های داخلی در ایران می‌دانند که اینک حاکمیت در ایران تمایل دارد چندان هم درگیر گروه‌های بیرونی و نفوذ آنها برای درگیری‌های بیشتر نشود. از سوی دیگر گروه‌های دیگر معتقدند که اصولا جمهوری اسلامی تاکنون در مقابل اقلیت‌های قومی هیچ‌گاه عقب‌نشینی نکرده است. اما از سوی دیگر حقیقت این است که در اعتراضات اخیر اکثر اقلیت های قوی ایران چندان با قدرت هم سوی اعتراضات نبوده اند و آنرا درگیری درون حاکمیت خوانده اند.

پیش از این نیز شهر زهدان در ابتدای خردادماه امسال شاهد بمب‌گذاری در یکی از مساجد اهل شیعه بود که گروه موسوم به «جندالله» مسئولیت آن را برعهده گرفت. این انفجار که اشاره می‌شود به صورت انتحاری بوده است، در روز پنج شنبه هفتم خردادماه به وقوع پیوست که ۲۰ تن از شهروندان زهدانی در آن کشته شدند.

در همین زمینه گفت‌وگویی کرده‌ام با رحیم بندوی یکی از فعالان مدنی سیستان و بلوچستان. ازبندوی پرسیدم این اظهارات می تواند تغییر رویکرد و یا استراتژی از سوی نظام باشد:

من شخصا فکر می‌کنم که تغییر رویکرد نمی‌تواند باشد. به دلیل این که جمهوری اسلامی در طول این سی سالی که در قدرت بوده موضع خودش را نسبت به حقوق اقلیت‌ها و اقوام و ملیت‌ها نشان داده است. این می‌تواند فقط شگرد دیگری باشد که می‌خواهند به‌کار ببرند. زیرا در ارتباط با برادر عبدالمالک ریگی آقای عبدالحمید ریگی تا جایی که ما خواندیم و خبر شدیم، به طور مشخص حتا اگر خاطرتان باشد در واقع اقرارنامه از ایشان گرفته بودند که «پرس تی وی» به زبان انگلیسی هم آن را پخش ‌کرد. بنابراین من فکر نمی‌کنم که این یک اشتباه بوده. این فقط یک شگرد دیگر است که به نظر من دارند به‌کار می‌برند برای انحراف افکار. حالا انحراف افکار بین‌المللی باشد یا افکار درون خود کشور.

فکر نمی‌کنید به دلیل درگیری‌ها و ناآرامی‌های داخلی، این حرکت صورت پذیرفته؟

با توجه به بحران‌های درونی که بین جناح‌های درون خود رژیم شدت گرفته است، تضاد به این شکل برای ما هم قابل پیش بینی نبود. در نظام جمهوری اسلامی برخی افراد برای این که به اهدافشان برسد، هر چیزی امکان دارد. ولی فقط یک چیز را من تاکید می‌کنم که تاکنون در ارتباط با مسایل اقوام و اقلیت‌ها هرچه که بخواهیم اسمش را بگذاریم، هیچ نوع تغییر روشی، جز این که سرکوب فیزیکی، سیاسی و اقتصادی بخواهند بکنند، از خود نشان نداده است. بنابراین من فکر نمی‌کنم در ارتباط با مسایل، تنش یا معضل سیاسی که در ارتباط با اقوام و ملیت‌ها هست رژیم بخواهد روی‌کرد دیگری داشته باشد.

برخی معتقد هستند که اقلیت‌های قومی که خود نیز اعتراض‌هایی به حاکمیت داشته در اعتراض‌های اخیر چندان پررنگ ظاهر نشدند. آیا این تحلیل را شما می‌پذیرید؟

من نه. من این را نمی‌پذیرم. به دلیل این که اقلیت‌های درون ایران در هر کجا در ارتباط با این تنشی که در کل جمهوری اسلامی بوجود آمد، سهم بسزایی ادا کردند. قبلا که خیلی فعال‌تر بودند و که به نظر الان کمر رنگ تر می‌آید شما درست می‌گویید. الان نیز در این رابطه تمام تلاش‌شان این بوده که باهم باشند. من به طور مشخص نمونه‌اش را در ارتباط با کشورهای خارج از ایران می‌گویم. هرکجا که تظاهراتی بوده در ارتباط با حق‌خواهی مردمی که به تظاهرات خیابانی میلیونی کشیده شد در تهران و شهرستان‌های دیگر، غیرفارس‌های ایرانی بوده‌اند و همه‌شان بدون استثنا و بدون هیچ نوع هویت مشخصی رفتند و شرکت کردند.

در واقع توسط همه‌مان گفته و پذیرفته شده که بدون این که بخواهیم خودمان را مشخص کنیم که ما کی هستیم و چی می‌خواهیم همراه مردم باشیم که مسئله‌ی عمومی همه‌ی مردم در مقطع کنونی‌ست. من این را نمی‌پذیرم که کمرن‌گتر شده است. ولی خب سروصداهایی که قبلا داشتیم به این دلیل واضح‌تر بود که سروصداهای دیگر به این شدت نبود. الان مسلما با توجه به این اعتراضات و تظاهرات میلیونی و این همه کشته در تظاهرات میلیونی و اعتراضات میلیونی داده است، مسلما کمرنگ‌تر جلوه داده می‌شود. اما مانیز همراه بوده ایم؛ به طور مشخص تظاهرات دانشجوهای دانشگاه بلوچستان! آن‌جا به طور مشخص اعتصاب و تحصن کردند به همراه استادان و این شامل همه‌ی دانشجوهایی که در آن دانشگاه بودند، ازجمله دانشجویان دختر و پسر بلوچ بودند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

باسلام

خواهش میکنم شما هم همچون سایت ایرانیان انگلستان عمل کنید و چهره های مردم بی گناه را بپوشانید . لطفا به سایت های دیگر هم اطلاع دهید .

-- سوزان ، Jul 10, 2009

با توجه به اینگه تمامی راههای اعتراض مسدود شده پیشنهاد می شود جهت شکایت علیه ظلم نظام و خونخواهی شهدای عزیز و جوان وطن با نوشتن پیامهای اعتراضی چون نامه آقایان موسوی و کروبی به مراجع پاسخ مراجع عظام منتظری ، صانعی و بیات و همچنین هر پیام اعتراضی در پشت جلد کلام ا... مجید در مساجد و امامزاده ها و حرم حضرت امام رضا ( ع ) ، شاهچراغ آقا علی عباس حضرت معصومه امام زاده هاشم و سایر اماکن مقدس داد خود از بیداد حاکمان را به گوش حضرت حق ، حضرت ولی عصر - عج - ملت ، علمائ برسانیم و از خداوند متعال مدد جوییم .

-- ali ، Jul 10, 2009

در ضمن در ارتباط با همین موضوع مقاله دیگر رادیو زمانه را در آدرس زیر بخوانید
http://zamaaneh.com/morenews/2009/07/post_1061.html

-- نوشین ، Jul 10, 2009

گذشته از مواضعی که ج.ا در باب مسائل تروریستی دارد( یادآور روزهایی که برای عملیات انتحاری در کشور فلسطین، از جوانان در سال1381در میدان هفت تیر ثبت نام میکردند) ، و جدا از سیاست های ج.ا در کردستان ، بلوچستان، خوزستان و ... ؛ باید با یک نگاه عاری از اینکه در این مسئله یک طرف آن حکومت ایران است،بر هیچ انسان آزاده ای نادیده گرفتن کشتار کودکان ( در تاسوکی )و قتل بیگناهانی که از طرف این گروهک صورت گرفته است، قابل بخشش نیست. در واقع میتوان این گروههای تروریستی را فرزند خلف حکومت ج.ا دانست. جایی که همیشه ترور-انتحار در راه خدا مسئله ای الهی و قدسی معرفی می شده است انتظاری بیش از ظهور این گونه وحشی گری ها نباید داشت.

-- بیژن ، Jul 12, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)