تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
در گفت‌و‌گو با محمد‌سیف‌زاد حقوق‌دان

سه میلیون رای که ارزش تخلف دانستن ندارد

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

در حالی که شورای نگهبان این روز ها نقطه بود این شورا در اولین حرکت اعلام کرد که تخلف جدی صورت نگرفته است و بعد نیز اعلام کرد که این شورا انتخابات را تایید خواهد کرد. گروهی شورای نگهبان و ابطال انتخابات را راه برون رفت از بحران می‌دانستند و با این شکل به نظر می رسد این راه نیز به بن بست ختم شد. در این مورد با دکتر محمد‌سیف‌زاده حقوق‌دان و یکی از بنیان‌گذاران کانون مدافعان حقوق بشر ایران گفت و گویی کردم و در ابتدا از او پرسیدم:

Download it Here!

شورای نگهبان اعلام کرده که به نظر می‌رسد تخلف گسترده‌ای صورت نگرفته است. این درست به‌عکس اشاره‌ی سخن گوی این شورا پیش از این است که گفته بود در شعبه هایی تخلف صورت گرفته و این تخلف مازاد حدود ۳ میلیون رای بوده و این سه میلیون رای هم به نظر خیلی موثر نمی‌آید. نظر جنابعالی راجع به این دیدگاه چه هست؟

در جواب اید بگویم که اگر ما سه میلیون اختلاف رای را که مازاد واجدین شرایط در آن ۶۰ـ۵۰ شعبه بوده را در نظر بگیریم و به نسبت به عنوان مثال ضربدر هشت کنیم، یعنی تعداد صندوق‌ها را ضربدر هشت کنیم میزان رای تقلبی به ۲۴ میلیون می‌رسد. این فاجعه‌بار است، و بعد هم سخنگوی شورای نگهبان نباید چنین تناقضاتی را در گفتار خودش داشته باشد.

آیا نداشتن نقش موثر می‌تواند دلیل براین باشد که تخلف فرض نشود؟

من اول در مورد جایگاه شورای نگهبان توضیحی بدهم. نظر من زیاد موافق بقیه‌ی حقوقدانان نیست. آن‌چه من بیست و پنج سال است روی آن صحبت می‌کنم این است که شورای نگهبان به استناد اصل ۹۹ قانون اساسی فقط حق نظارت برانتخابات را دارد و نه حتا انتخاب‌ شوندگان را و حق ندارد صلاحیت آنها را مورد قبول یا رد قرار بدهد. معنی نظارت همین است و وقتی در علوم سیاسی مطلبی را می‌خواهند تفسیر کنند، از معنای نظارت حداقل وظیفه بر دوش شورای نگهبان خواهد بود.

بنابراین فقط صرف نظارت کردن است، اما آن‌چه شورای نگهبان الان انجام می‌دهد این است که گاهی خود انتخابات را به دست می‌گیرد و اجرا می‌کند و می‌گوید که این طور باید اجرا بشود، این روز باید اجرا بشود. یعنی مثل قوه مجریه. گاهی به قضاوت می‌نشیند، حکم به ابطال می‌دهد، تایید می‌کند، رد می‌کند و صلاحیت افراد را مورد بررسی و قبول و رد قرار می‌دهد. می‌شود قاضی، یعنی در حکم قوه قضاییه. و آن‌زمانی که به تفسیر قانون در جهت توسیع اختیارات خودش می‌پردازد، دست به عمل تقنینی می‌زند. بنابراین به نظر من با آن که شورای نگهبان دنباله‌ی قوه مقننه است و نه خود قوه مقننه و حتا حق قانون‌گذاری هم ندارد، اما می‌بینیم که به صلاحیت قوه قضاییه و مقننه و مجریه تجاوز می‌شود.

به لحاظ جایگاه حقوقی در حال حاضر اگر شورای نگهبان انتخابات را تایید کند، آیا هیچ راهی برای تغییر این وضعیت وجود نخواهد داشت؟


من از لحاظ قانونی می‌گویم. چه شورای نگهبان، چه مردم اگر شکایتی یا اعتراضی یا دیدگاهی نسبت به انتخابات داشته باشند، به استناد اصل ۱۵۹ قانون اساسی مرجع رسیدگی به تظلمات مردم قوه قضاییه و دادگستری است و باید به آن‌جا مراجعه کنند. ضمن این که بازرسی کل کشور، دادستانی کل کشور، رییس قوه قضاییه این‌ها هم نظارت عالیه بر حکم اجرای قانون دارند. توجه داشته باشید مبحث نظارت استطلاعی و استصوابی مربوط به امور حسبیه است. یعنی وقتی که بر یک صغیر یا دیوانه یا سفیه قیمی تعیین می‌کنند، ممکن است بر آن قیم ناظر استطلاعی یا استصوابی تعیین کنند. می‌بینیم که چه اهانتی با این نوع نگرش به مردم می‌شود.

با توجه به این که امروز در صحبت‌ها مطرح می‌شود که بزودی آقای احمدی‌نژاد تحلیف خواهد شد، آیا امکان دارد حتا بعد از تحلیف ایشان هم کسی شکایت ببرد در اعتراض به آرایی که فرض می‌شود متعلق به ایشان نیست؟

بله. حتا ممکن است که این رسیدگی مدت‌های زیادی در قوه قضاییه طول بکشد. ولی آن زمان که حکم قطعی صادر شد، بلافاصله اجرا می‌شود و بسته به این که در حکم اگر تخلف بیین باشد، خب باید حکم به عزل ایشان توسط قوه قضاییه داده شود.


در ارتباط با وضعیت آقای عبدالفتاح سلطانی، یکی از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر ایران. می‌توانم بپرسم که آیا خبر تازه‌ای از ایشان وجود دارد و دلیل دستگیری‌شان روشن شده است؟

آقای عبدالفتاح سلطانی همکار ارجمند ما است که وکیل پایه‌ یک دادگستری است. هیچ تفهیم اتهامی به ایشان نشده و در هنگام دستگیری هیچ اتهامی در مورد ایشان مطرح نگردیده و پرونده‌ها الان بدون این که اتهام تعیین شده باشد، با توجه به وسعت دستگیری‌ها، نزد یکی از دادیاران دادسرای انقلاب است که به ایشان مراجعه شده و وکالت را روی پرونده گذاشته‌ایم. اصلا تفهیم اتهام نشده است. می‌دانید که صدور قرار مقدم بر صدور قرار تامینی تفهیم اتهام آن هم با دلایل است. همین طور به هرحال افراد دستگیر شده‌اند و فعلا در زندان هستند تا پرونده‌ها رسیدگی بشوند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

از نظر فقهی اگر طرفی از معامله قصد تقلب داشته باشد آن معامله حرام است وزارت کشور با توجه وجود تعداد قابل توجه از واجدین از افراد کم وفاقد سواد که نوشتن عدد برایشان راحتتر میباشد شماره ردیف یک نامزد را شبیه نامزد دیگر گذاشت وگرنه میشد کدها را از 22 بجای 44 شروع کرد ویا از همان شماره ردیف استفاده شود با کمی فکر دید که همه نیت تقلب وبرنامه ریزی شده بوده است و.....آِیا فقاهت شیعه چنین شبهه بزرگی می پذیرد آنان که سالیان سال وقت بر موضوعات 1400 سال پیش از روی نقل قولها می گذارند و افراد آن روز را به کوتاهی وغیره متهم می کنند امروز فیلم مردن افراد را میبنند ومی گویند صحنه سازی می باشد آیا در مقابل خداوند متعال و وجدان خود راحت می باشند یا خود را بالا تراز علی(ع) میدانند که به خود اجازه می دهند به هر قیمتی حکومت کنند حتما اگر به اینان اجازه دهیم ایشان را متهم به مسامحه و.......... این است تفاوت حکومت ایشان با معاویه وگرنه معاویه ودیگران 1400 گذشته همه مدعی حکمت عدل اسلامی بودند حتی زمانی که حسین (ع) را شهید کردند بعنوان مخالفین حکومت اسلامی کشتن و این قصه تمام حکام گذشته می باشد آیاماهمان که آنان میگفتن تصور می کنیم پس اگر به خدا متعال اعتقاد دارید فقط لحظهای فکر کنید که اگر به اندازه کوچک در ظلم ظالم شریک باشید باید جواب بدهید یادتان باشد در فقه اسلامی هدف وسیله را توجیه نمی کند اگر کسی چنین فکری کرد دچار التقاط شده ما کومنیست یا ماتریالیست نیستیم پس باز به گفته مولا یک لحظه تفکر برتر از یکعمر عبادت

-- ف ، Jun 27, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)