تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
سخن‌گوی سازمان دفاع از حقوق بشر در کردستان

کردها از اعتصاب استقبال نکردند

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

در حالی که از چند روز پیش برخی از گروههای فعال در کردستان با انتشار بیانیه‌هایی نظیر «شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان کرد» و یا منتسب به نویسندگان کرد و بیانیه‌ای که منسوب به «سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان» است، تقاضای اعتصاب عمومی از مردم این استان کرده بودند، به نظر می‌رسد علی‌رغم این اعلام چندان این اقدام که از دیروز سه شنبه دوم تیرماه آغاز شده است از اقبال بالایی بین کردها برخوردار نبوده است.

اگرچه سخنگوی «سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان» اشاره می‌کند که این سازمان اساسا بیانیه‌ای در این مورد صادر نکرده است، اما تحلیلش براین است که دلایلی وجود دارد که این اعتصاب از اقبال بالایی در بین کردها برخوردار نباشد. این درست موضوع مشترکی است که اگر توجه شود، در بین آذری ها هم تقریبا احساس می‌شود، در جریانات اخیر آنان نیز تقریبا موضع پرقدرتی نگرفتند.

Download it Here!

در ارتباط با اعتصابی که از روز سه شنبه توسط گروه‌های فعال کرد اعلام شده است، با اجلال قوامی سخن‌گوی «سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان» گفت‌وگویی کردم و از او در مورد کم و کیف این بیانیه و اعتصاب در کردستان پرسیدم. او اشاره کرد:

«ابتدا نکته‌ای را خدمت‌تان بگویم. ما به عنوان «سازمان دفاع از حقوق بشرکردستان» بیانیه‌ای را در روز ۲۱ خرداد منتشر کردیم و در آن بیانیه نسبت به پایمال شدن حقوق شهروندی و حقوق بشر ایرانیان اعتراض کردیم و مشخصا محور این بیانیه هم مسایل انتخابات و مسایل پس از انتخابات بود.
ما به عنوان «سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان» خواهان آزادی بازداشت‌شدگان اخیر بودیم و این که به اعتراض و خواست و مطالبات مردم ایران مسئولان نظام پاسخ بدهند. اما مسئله‌ی دوم این که بیانیه‌ای در روزهای اخیر در رابطه با دعوت به اعتصاب عمومی منتشر شده بود که اسم «سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان» به‌عنوان یکی از جریانات دعوت‌کننده به این اعتصاب اعلام شده بود.

من در مصاحبه‌های قبلی هم عنوان کرده‌ام که ما به عنوان «سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان» چنین بیانیه‌ای را که دو جریان دیگر کردستان هم آن را امضا کرده بودند؛ با حفظ احترام به دوستان در این جریانات؛ امضا نکردیم و صرف مواضع رسمی «سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان» از طریق سخن‌گوی آن، که من باشم، و نیز وب سایت رسمی سازمان با عنوان «انسانیت» اعلام می‌شود.

نکته‌ی سوم این که در حقیقت ما به عنوان سازمان در همین بیانیه‌مان عنوان کرده بودیم که جریانات دیگر آمده‌اند اعلام کرده‌اند که ما در کردستان و مناطق کردنشین ایران می‌خواهیم اعتصاب عمومی داشته باشیم. ما به عنوان یک سازمان حقوق بشری و یک نهاد حقوق بشری حرکت و کنش سیاسی نداریم، اما هر کنش سیاسی که منجر به نقض حقوق بشر در ایران بویژه در مناطق کردنشین باشد، در مورد آن موضع‌گیری خواهیم داشت و دست دیگر دوستانی را که اعلام اتحاد کرده‌اند را ما می‌فشاریم.

اما این که صرفا ما به عنوان یک نهاد حقوق بشری بخواهیم مردم را دعوت به اعتصاب عمومی بکنیم، چنین چیزی در چارچوب فعالیت‌های یک نهاد حقوق بشری نیست، البته با حفظ احترام به دیگر دوستان. اما در دومین روز از اعتصاب عمومی در کردستان اخبار و گزارشاتی که به «سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان» رسیده، مبنی بر این است که در برخی از شهرهای کردنشین مثل سقز، مهاباد، اشنویه، نقده و بخش‌هایی در ایلام و کرمانشاه از این مسئله استقبال شده است. اما در دیگر شهرهای مناطق کردنشین مثل سنندج یا دیگر شهرها استقبال چندانی از این مسئله صورت نگرفته . به این دلیل که برای این اعتصاب باید حداقل زمینه‌ای ایجاد بشود یا پذیرشی در افکار عمومی ایجاد بشود، به آن صورت دوستانی که اعلام اعتصاب کرده بودند کاری در این راستا انجام نشد. در دومین روز اعتصاب عمومی ما حقیقتا به آن شکلی که باید انتظار داشته باشیم مردم به این مسئله پاسخ داده باشند، پاسخ مناسبی داده نشده است.

برخی معتقد هستند که اقلیت‌های قومی ایران از جمله کردها و یا آذری‌ها به نظر می‌رسد که چندان هم‌سو با دیگر فعالان و مردم ظاهر نشده‌اند. آیا شما نکته را تایید می‌کنید؟

در حقیقت این مسئله‌ای است که بنابر شرایط منجر شده، از جمله این که در بدنه‌ی روشن‌فکری و الیت جامعه‌ی کردی و ترکی معتقدند که بحث ما بحث هویتی‌ست و برمی‌گردد به این که مطالبات و خواست‌های اقلیت‌هایی نظیر کردها و ترک‌ها در جغرافیای ایران متمایز از مطالبات و خواست‌های اقلیت یا اکثریت حاکم در ایران است. یا برمی‌گردد به همین مطالبات و خواست‌های تاریخی که کردها و در این اواخر ترک‌ها دارند. این است که حتا در شهری مثل تبریز یا آذربایجان شرقی که خاستگاه و زادگاه مهندس میرحسین موسوی است با وجود اعلام اعتصاب عمومی استقبالی از این مسئله نشده است و این برمی‌گردد به همین جنبش‌های هویت‌خواهی در مناطق ترک‌نشین و کردنشین که اساسا مطالبه و درخواست خودشان را جدا و منفک از سایر مردم مناطق ایران می‌دانند.

از سویی اساس این که اقلیت‌هایی نظیر کردها از این مسئله استقبال نکردند به این مسئله بازمی‌گردد که کردها براین نظرند که در طول سی سال اخیر جنبش کردی هزینه‌های فراوانی را متحمل شده است و کردها از همان اوایل انقلاب خواست‌های دموکراتیک، مشروع و قانونی خودشان را بیان کرده‌اند. اما متاسفانه سایر مناطق کشور با این مطالبات و خواسته‌ها نه تنها همراهی نکردند، بلکه به سرکوب آن نیز پرداختند. بر همین مبنا مناطق اقلیتی هم‌چون کردها و ترک‌ها با این مسئله همراهی نکردند و اساسا این مسئله را جنگ قدرت بین جناح‌های سیاسی حاکم در ایران می‌دانستند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

Dalile onn malomeh. hamehie inn agaion dar koshtare korda va azariha dast dashtand.

-- neda ، Jun 25, 2009

تفكر كور وبرمبناي قصاص

٠دوستان منظور از تركها كي هست ٠هنوز هم بايد گفت قوومي از اقوام ايران زمين جزيي از كل و عضوي ازيك پيكر٠
به شما قول ميدم در حالت فعلي اگر دسته يا فرقه ويا گروهكي خيال ذرهاي از خاك ايران را درسر داشته باشد تمام مبارزيني كه الان مشغول مپارزه هستند دست از مبارزه كشيده وبراي تماميت ارضي ايران فعال ميشوند و اولين نفر خودم هستم ٠بالا بردن سطح فرهنگ وشعور گاهي بالاترين مداره هاست٠

-- مستفام ، Jun 25, 2009

ba salam, man khodam kord hastam va kamelan ba nazare shoma mokhalefam.lotfan az tarafe khodetan sokhan naguid. va dar morde etesab dar kordestan ham harfetan kamelan estebast. mardome jahay digare Iran ma ra hichvaght tanha nagozashtan. che basa ke man khodam shahede hemayathayeshan budam. lotfan say nakonid ma va sarneveshte ma ra az digar jahaye Iran joda bekonid.

-- Kamran ، Jun 25, 2009

آفرین به حقیقت!
بعضی از افرادی که متاسفانه - بنا به هر دلیلی خارج نشین شده اند - به این اقدام جنجالی دست زدند نگاهی به حال و روز مردم نداشتند.
من ضمن ادای احترام به همه نویسندگان باید بگویم که متاسفانه نویسندگان و مترجمان نامدار ایران در کانون نویسندگان ایران هستند که بسیاری از چهره های جوان و مسن کرد زبان هم شامل ان است اما با عرض پوزش جسارتا باید عرض کنم که این " کانون نویسندگان کرد" در کل در اختیار 3 نفر است که هیچ کدام عضو کانون نویسندگان ایران نیستند. برای همه اهل قلم آرزوی سلامتی دارم

با ارزوی روزهای خوش برای میهنمان

-- t ، Jun 25, 2009

ba nazare man kordha modate 30 sal ast in davlate na islamira ghabol nadaran va nadashtand ,va baray azadi khaili shahid dadand ..kordha dar in marhala ham hazer nistand ba khater aghay mosavi ke yaki az hamiyan jomhori islami hastand poshtibani konad chon anha vasay sarnegoni in jomhoriyat mikoshand.vasay kordha che farghi mikonad mosavi bashad va ya ahmadi nejad hamashon sardamdarane in davlatan ,harvaghti aghay mosavi vasay sarnegoni in hokomat faalit kerd on mavghea kordha pishapish hazerand dosh ba doshe beradarane khod dar yak sangar bejangand

-- azadiiran ، Jun 25, 2009

Other Iranians didn't support you? I personally know more than 20 people who fought in Kurdistan along with Kurds. Besides most communists in other arias of Iran sympathized with Kurds. Have you forgotten Fadaeian, Peykar, Communist Party, etc. Have forgotten all those martyrs. Besides what could other Iranians do, while any democratic movement has been brutally suppressed by the regime. I hope, and believe, that our Kurdish brothers and sister will not let us down. Long live Kurdistan, long live Iran

-- بدون نام ، Jun 25, 2009

پس اون هم عکس از بازار تعطیل سقز و سنندج چی بود؟

-- نگار ، Jun 25, 2009

كاش اشاره مي‌كرديد كه اين تنها نظرات شخص مصاحبه كننده است. كردها ايراني هستند و با هر پديده اي كه آينده ايران را تهديد كند مخالفند، بويژه اگر اين پديده از اساس در پي محو ماهيت ايران و ايراني باشد.
كردها چه در فرآيند راي دادن و چه پس از آن با اعتصابات خود در شهرهاي سقز و سنندج نشان دادند كه اگر از ساير گروه‌هاي قومي ايران پيشرو تر نباشند، عقب تر نيستند.

-- بدون نام ، Jun 25, 2009

خوب معلوم است سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر در کردستان، هر چیزی ازش بپرسید دلایل قومگرایانه برایش می‌بافد. بهتر است از شخص بی طرفی دلایل را بپرسید که همه چیز را فقط از توی یک عینک مشخص نبیند.

-- کاکایی ، Jun 26, 2009

من اهل سقز در کردستان هستم و در هلند زندگی میکنم
از مادرم شنیدم که تمام بازار سقز تعطیل بود

-- بدون نام ، Jun 26, 2009

agha ham soalat shoma do pahloo ast va ham javabhaye in faalan!moshkel moshkeli tarikhi dar in do mantaghe az keshvar ast ke hatman shoma ham midanid va barmigardad be jaryanat jang jahani dovvom.be nazar man aslitarin moshkel ,makhsoosan dar Kordeatan, in ast ke Elite in mantaghe rabte chandani ba mardom on ke ashireyi fekr mikonand nadarand va rabeteye onha ba kordestan aragh va hatta ba gharb,va shayad ham akhiran ba faaliyathaye esrail dar mantagheye kordestan aragh va poshtibaniye khareji az pajak ,moshakhkhas nist;az yad nabarim ke hamin be estelah elit kord dar avval enghelab aslehe be dast gereft va sarkoob ham shod.dolatha dar iran niz az jang jahaniye dovvom siasat kordestan faghir ra donbal kardand.haghighat in ast ke koll elit iran negaran kordestan ast;elit kord bayad shaffaf amal konad.

-- yek movrrekh-Bruxelles ، Jun 26, 2009

با درود به تمام نظر دهندگان روشندل واگاه
وهمچنين با آرزوي سلامتي وآگاهي بيشتر براي سخنگو وناشر
خيلي خوشحالم از نظريه ها كه اكثرا هم از هموطنهاي عزيز كرد هست
از سخنگوي عزيز تقاضاي پاسخ واظهار نظر در مورد نظريه ها را دارم٠
وبدون هيچ تعصب براي حفظ وجهه خودتان اين مطلب را ازسايت به بايگاني ارسال كنيد٠من ازتمام دوستانم خواهش ميكنم با سفر به ديگر مناطق كشورمان وبا ديدن وضعيت ديگر اقوام مثل برادران نجيب ومظلوم بلوچ وتركمن وغيره كه حتي از نعمات الهي وطبيعي نيز محرومند اما تمام وجودشان لبريز ازعشق ايران هست برخورد كنيد٠من دوستي دارم يك آذري متعصب كه تقريبا تمام مراسم بابك را رفته وبرخوردهاي نزديكي با گمراه هاي طالب جدايي داشت به من گفت با تمام نفرتم از جمهوري اسلامي به ايران قسم اگر حركتي را شروع كنند ميرم (عضو وزارت اطلاعات) ميشم وباوركنيد من تا به حال در ميان دوستان عزيز آذرريم موافقي نديدم وبسيار جالب همه با يك مثل آذري به محتواي بچه به دامان مادر برميگرده جواب داده اند وجالبتر يك دوست ديگر ميگفت گيريم كه كشوري هم شديم به پسرم بگم ستار خان وباقر خان وازتبريز رفتند تهران كه مشروطه را نجات بدهند ويا شهريار بزرگ بعد از حافظ بزرگترين غزلسراي ايرانه؟؟!!!برادران ما با هم(عجينيم)ايراني آباد وازاد وسربلندوپيروز ارزوي همه ماست٠

-- مستفام ، Jul 4, 2009

به نظرمن کردها حق تعیینسرنوشتخودرا دارند و ایناظهاراتبعضیاز دوستان که نافی اختیار کردهاست باعث تاسف است چون کردها اختیار دارند و اگر دوست داشته باشند با ایرانخواهند ماند و اگر نه برای استقلال میکوشند و این گفته های بعضی از دوستان به نظر من دخالت آشکار در زندگی مردم کرد و همچنین نشان دهنده ی مشی دیکتاتورانه و اشغالگرانه ای است که دارند .
باسپاس
مرگ بر دشمنان آزادی

-- پشکو ، Jul 8, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)