تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مشهد و تبریز هم در امان نماندند

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com


در پی ناآرامی‏های بعد از انتخابات ایران در روز جمعه بیست و دوم خرداد ماه، هنوز تنش‏ها در سطح کشور ادامه دارد.

اگرچه خبرهای امروز اشاره به کشته شدن هفت نفر در راه‏پیمایی دوشنبه بیست و پنجم خرداد تهران، میدان انقلاب تا میدان آزادی، دارد، اما این محدود به تهران نبوده است. درگیری‏ها و خشونت‏ها در سطح کشور نیز ادامه داشته است.

در مشهد نیروهای لباس شخصی و گروه‏های موسوم به «انصار حزب‏الله» و بسیجیان به دانشجویان متحصن در دانشگاه فردوسی مشهد حمله کرده‏اند. گزارش‏ها حاکی است که این درگیری در محوطه‏ی شمالی این دانشگاه رخ داده است. خیابان‏های باهنر، وکیل‏آباد و دیگر خیابان‏های منتهی به دانشگاه فردوسی در محاصره‏ی نیروهای دولتی بوده و امکان عبور و مرور برای مردم وجود نداشته است.

از سوی دیگر، در میدان آزادی مشهد و پارک ملت این شهر نیز درگیری‏هایی مشاهده شده است.

در میدان ملک‏آباد مشهد نیز گروهی دستگیر شده‏اند. یکی از دستگیرشدگان به نقل از یکی از فرماندهان نیروی انتظامی، اشاره می‏کرد که نزدیک به پنج هزار نفر در طول روز گذشته در مشهد دستگیر شده‏اند.


با یکی از دستگیرشدگان که دیروز از ضرب باتوم و کتک در امان نمانده است، گفت‏گویی داشتم:
تحصن از دیروز از سوی دانشجویان دانشگاه فردوسی شروع شد و دانشجویان در محل دانشگاه، متحصن شدند. وقتی مردم متوجه تحصن دانشجویان شدند، عده‏ی زیادی هم بیرون دانشگاه جمع شدند و در واقع، آغاز حرکت آن‏جا بود.

تا پریروز و تا وقتی که ما در دانشگاه بودیم، همه چیز آرام بود. هرچند که پلیس و گارد ویژه بودند و ده پانزده نفر را دستگیر کردند، اما سعی کردند خیلی خشونت به‏خرج ندهند. دانشجویان هم که تازه ساعت ده یازده توانستند از دانشگاه خارج شوند و به خانه‏های‏شان بروند.

اما دیروز، از آن‏جایی که در همه‏ی کشور برنامه‏ی راه‏پیمایی بود، در مشهد هم حرکت از ساعت‏های حدود چهار بعد‏ازظهر شروع شد. با این که جمعیت زیادی حاضر شده بودند، اما قابل مشاهده نبود، چون دستگیری‏ها از همان ساعت چهار آغاز شد. یعنی از ساعت چهار تا یازده شب، در حال دستگیری بودند و به گفته‏ی یکی از سرهنگ‏های نیروی انتظامی، پنج هزار نفر را دستگیر کردند. صد نفر آخر که آمد، می‏گفتند: «شد پنج‏هزار و صد نفر».

تجمع ما در میدان ملک‏آباد بود. ما داشتیم از میدان ملک‏آباد به سمت سه راه راهنمایی، پیاده حرکت می‏کردیم. گارد ویژه به یک‏باره شروع به حرکت به سمت میدان ملک‏آباد کرد. یعنی ما تا آمدیم به خودمان بجنبیم، دیدیم داریم از بین چهل تا پنج تا گارد ویژه حرکت می‏کنیم. تقریباً، آخرهای راه بودیم که یکی از نیروهای گارد به همسرم دست زد و گفت: «خانم برو!». وقتی همسرم معترض شد که «چرا به من دست می‏زنی؟» با باتوم زدند روی کمرش. که الان به اندازه‏ی کف دست کبود شده است.

بعد هم که من دست خانمم را گرفتم که از محل دورش کنم و مانع درگیر شدنش با آن‏ها بشوم. همان‏طور که می‏دویدیم، چند نفری از اعضای گارد دنبالمان کردند و از باتوم و لگد بی‏نصیب نگذاشتند. بعد از هفت هشت تا ضربه‏ی باتوم و زمانی که دیگر به زمین خوردم، شروع کردند به ضربه زدن با لگد به پا و کمرم. وقتی که دیگر از حال رفتم، مرا توی ماشین انداختند و با خودشان بردند.

تازه من جزو کسانی بودم که کم‏ترین آسیب را دیدم. موبایل‏های ما را گرفتند. جیب‏های‏مان را خالی کردند. هرکس دست‏بند سبز یا هر نشانه‏ی سبزی داشت، مصادره کردند. همه را در حیاطی انداختند و درها را هم بستند. بعد از انگشت‏نگاری، حداقل دویست نفر را در سالن کوچکی که شاید برای بیش از بیست نفر جا نداشت، جای دادند.

یکی از سرهنگ‏ها به سربازان باتوم می‏داد و می‏گفت: «بروید بزنیدشان، من دیشب تا ساعت یک نیمه ‏شب نخوابیدم، نرفتم خونه. ما که نمی‏تونیم شلیک کنیم، با باتوم تا می‏تونید بزنید».

تجمع فقط در دانشگاه فردوسی نبود، در میدان ملک‏آباد و پارک ملت هم بود. خیلی‏‏ها را حتا توی پارک و خیابان‏های اطراف دستگیر کرده بودند.

فضای عمومی مشهد، امروز چگونه بوده است. برخی شایعات حاکی از این بودند که بسیاری از مشهدی‏ها تصمیم دارند در حرم امام رضا بست بنشینند و اعتراض‏شان را در آن‏جا اعلام کنند. خبری که تا کنون از هیچ سویی تایید نشده است.

در این چند روز شلوغی داشته‏ایم. از فلکه‏ی پارک شروع شده تا خیابان احمد‏آباد و طرف‏دارهای دو طرف تقابل‏هایی با هم داشته‏اند، ولی آنقدر که فکر کنید سامان‏دهی و سازماندهی نشده بودند. بیشتر به صورت خودجوش بود. جشنی که طرف‏داران احمدی‏نژاد بعد از پیروزی گرفته بودند، انگار قابل‏ توجه‏تر و سازماندهی‏ شده‏تر بود.

ولی در دو سه روز اخیر، متاسفانه درگیری‏هایی در پارک ملت و دانشگاه فردوسی اتفاق افتاده. دیشب هم در فلکه‏ی‏ پارک دوباره اتفاقاتی افتاد. در سجاد هم نیروهای امنیتی با مردم درگیر شدند. الان هم یک فضای کاملا امنیتی در شهر حاکم است. تحصن و تجمع‏های آرام هم داریم و تا الان اتفاقی نیفتاده است. ولی نیروهای امنیتی همه جای شهر هستند. شب‏ها صدای الله اکبر در بیشتر محله‏های مشهد به گوش می‏رسد. شب‏ها از ساعت ده شب، مردم یا روی پشت‏بام و یا توی کوچه و خیابان‏ها جمع می‏شوند و به نشانه‏ی اعتراض، فریاد الله اکبر سرمی‏دهند.

لازم به اشاره است که در اعتراضات روز گذشته‏ی مشهد، مهدی عبایی، رییس جبهه‏ی مشارکت منطقه‏ی خراسان و امیر اقتنایی، رییس ادوار تحکیم وحدت این منطقه، در حالی که برای گفت‏گو در بیت آیت‏الله شیرازی حاضر شده بودند، بازداشت شده‏اند.

سری هم به منطقه‏ی غرب ایران و شهر تبریز می‏زنیم. تبریز نیز دیروز محل درگیری و مناقشات بسیار زیادی بوده است.

بسیاری از مردم تبریز، در تجمعی در چهار راه آب‏رسان این شهر اعتراض خود را اعلام کرده‏اند. بر اساس خبرهای رسیده، بعد از پایان مسابقه‏ی فوتبال بین تیم‏های شهرداری تبریز و شاهین بوشهر، حدود سه هزار نفر از تماشاگران پس از خروج از استادیوم، در حوالی ساعت هفت عصر روز دوشنبه، با تجمع در میدان آب‏رسان به سر دادن شعارهایی چون «الله اکبر» پرداخته‏اند. این تجمع با خشونت و برخورد نیروی انتظامی روبرو شد.

در این تجمع، امیر مردانی، از فعالان مدنی آذربایجان و رییس ستاد دانشجویی مهدی کروبی و نزدیک به بیست تن از فعالان سیاسی و بسیاری از شهروندان عادی شهر، بازداشت شده‏اند.

احسان از تبریز می‏گوید:

دیروز هم در میدان آب‏رسان، میدان ساعت و حتا در بازار، مردم زیادی جمع شده بودند تا اعتراض خود را نسبت به نتایج انتخابات ابراز کنند. اما تعداد نیروهای امنیتی، یگان ویژه و حتا نیروهای لباس شخصی خیلی زیاد بود.

تا این که عصر ساعت شش به بعد اعتراضات شروع شد. سرکوب هم به حد بسیار زیادی بود. پیر، جوان، زن و مرد همه را می‏زدند. جالب این‏جاست که لباس شخصی‏ها بیشتر از نیروهای دیگر، مردم را ضرب و شتم می‏کردند.

مردم معترض بودند که در شمارش آرا تخلف شده و نتیجه‏ی واقعی آرا آن چه که اعلام شده، نبوده است. امروز هم مثل دیروز پتانسیل اعتراض را می‏توان احساس کرد. مردم می‏خواهند اعتراض‏شان را ادامه بدهند.

دیروز جو دانشگاه خیلی متشنج بود، نزدیک به دو هزار نفر تحصن کرده بودند . امروز هم از ساعت ده صبح، تحصن‏ها شروع شده و ادامه دارد. امتحانات دانشگاه هم لغو شده و به مرداد ماه موکول شده است. خوابگاه دانشجویی هم بسته شده است. الان که از مقابل دانشگاه عبور می‏کردم، دیدم که دانشگاه در محاصره‏ی نیروهای امنیتی بود

تعداد بسیار زیادی در تبریز مجروح شده‏اند. آمار دقیقی داده نشده است، اما می‏توانم بگویم که حداقل سی نفر از اطرافیان خودم با ضربه‏ی باتوم زخمی شده‏اند. دیروزاز بیرون به داخل دانشگاه سنگ پرت می‏کردند و تعداد زیادی از دانشجویان زخمی شدند. تعداد بازداشتی‏ها در تبریز و بخصوص در بین دانشجویان، بسیار زیاد است.
حرف مردم این است که رأی آقای موسوی خیلی بیشتر از تعداد آرایی است که از سوی وزارت کشور اعلام شده است. قبل از انتخابات، جو این‏جا طوری بود و همه کاملا احساس می‏کردند که آرای ایشان خیلی بالا خواهد بود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

با عرض سلام خدمت شما و تمامی کاربران ، اغلب افرادی که در سرکوب تظاهرات اخیر نقش داشتند ، عراقی ، افغانی و لبنانی هستند. احمدی نژاد در حتی از تظاهرات عادی به نفع خود از خارجی ها از جمله افغانی استفاده می کند. یک گزارش موثق حاکی است هزاران افغانی برای تظاهرات ها استخدام شد. البته خیلی از چند میلیون افغانی ساکن ایران خودشون را مدیون احمدی نژاد می دانند چونکه این احمدی نژاد بود که از برگرداندن آنها جلو گیری کرد

-- فرزاد ، Jun 17, 2009

در مورد تجمع در حرم هم بگم که همون ساعت اول به بهانه شستن کف مسجد گوهرشاد به طور اهانت امیزی مردم رو متفرق و بیرون کردنند و درگیری هم بین خانم ها بوجوود امد

-- حامد ، Jun 18, 2009

در مورد تجمع در حرم هم بگم که همون ساعت اول به بهانه شستن کف مسجد گوهرشاد به طور اهانت امیزی مردم رو متفرق و بیرون کردنند

-- حامد ، Jun 18, 2009

سلام
من دانشجوی دانشگاه مشهد هستم که در اکثر این اعتراضات حضور داشتم، بسیج و انصار سه شنبه شب به داخل دانشگاه وارد شدند بدون مجوز ورود ،با وانت و مینی بوس و چوب و چماق در دست اما بچه ها تجمل کردن و نزاشتن درگیری پیش بیاد
شنبه شب در اولین اعتراض جمعیت واقعا زیاد بود به علاوه روز 2 شنبه از ساعت 11 تا 5 عصر

-- علی ، Jun 18, 2009

باید سکوت را کنار بگذاریم و کمی خشونت داشته باشیم تا حرفمان به کرسی بشیند

-- بدون نام ، Jun 18, 2009

salam, man daneshjooye doktora az alman hastam va hamash akhbaro az Internet donbal mikonam. bazi az aksayi ke adam mibine vaghan delkharashand va gerye adomo darmiare. khabargozarihaye gharbi mardome iran ro tahsin mikonand va aslaninhame khoshoonat vasashoon ghabele dark nist. man hamash doa mikonam ke inhemat mardom be natije berese

-- Mahnaz ، Jun 18, 2009

مردم تبریز در این جریان زیاد هم سعی در اعتراض نمی کنند در میان مردم چنین گفته می شود ایلانین آغیندا قاراسیندا لعنت یعنی لعنت بر هر دو مار سیاه و سفید البته باید به مردم ترک آذربایجان حق داد که در این رویدادها زیاد هم طرف نگیرند چون که روشنفکران مرکز را فارس گرا می داند که مالک آنان نه انسان که فارس بودن انسانها است عدم واکنش صحیح در دفاع از اعتراضات 1385 و سعی در تحریف و وارونه نشان دادن این اعتراضات ترکان آذربایجان را مجاب می دارد که خود را ترد شده بداند و نسبت به سرنوشت مبارزات که در مرکز اتفاق می افتاد و شک و شبهه نگاه کنند/

-- ali ، Jun 18, 2009

اقایان اخبار تبریز کاملا بایکوت می شود انچه که روز دوشنبه در تبریز اتفاق افتادومن باچشمهای خودم دیدم این است که بعد از بازی شهرداری کلا از میدان ساعت با جلو دانشگاه پر لزجمعیت شد گارد ویژه ومخصوصا نیروهای شخصی با تمام توان پیر وخوان کودک زن ومرد را در خیابان کتک می زدن همه اعضای نهضت آزادی در آن روز دستگیر شد
شب ساعت 10 که شروع کردند به گفتن الله اکبر تبریز در غوغا بود تا اینکه نیروهای شخصی وپلیس در همه کوچه ها پخش شدند ومردمی را که بیشتر از دو نفر تجمع کرده بودند با زور وکتک پخش می کردند من خودم روز دوشنبه ان روی جمهوری اسلامی! را دیدم

-- ابی ، Jun 18, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)