تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
حرف‌های مردم و انتخاب دهم

«یکی بیاید که با پول مردم چلوکباب نخورد»

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

«وقتی که این آقایان بر مسند می‌نشینند، همه را فراموش می‌کنند. گرانی در دوره‌ی ایشان (احمدی نژاد) افزایش پیدا کرد. ما مصرف کننده و بازنشسته هستیم. الان شما یک ماست را در نظر بگیرید، ماستی که قبل ازعید یک قیمت داشت، الان چند درصد افزایش پیدا کرده است.»

Download it Here!

این صحبت‌های پیرمردی بازنشسته است که در گزارش‌هایم با او صحبت کرده بودم. او از توقع‌هایش می‌گفت. از آن چه که از رئیس جمهوری ایران توقع دارد. این روزها بیشتر می‌روم سراغ مردم. مردمی که این روزها شور و نشاط شان آدم را یاد روزهای اول انقلاب و به قول یک دانشجو به یاد خرداد ۷۶ می‌اندازد.

یکی دیگر از کسانی که در گفت‌وگوی زمانه شرکت کرده بود می‌گفت:

«ما می‌خواهیم کسی بیاید که نسبت به مردم دلسوز باشد و پول‌های مملکت را به این طرف و آن‌طرف نبرد. پول‌ها را در جیبش نگذارد و چلوکباب نخورد! متاسفانه اینها پول‌این مملکت را در جاهایی هزینه می‌کنند که ارتباطی به ما ندارد. مثلا به آفریقای شمالی، هوگو چاوز و جاهای دیگر می‌دهند.»

در حالی که این گزارش را می‌خوانید. انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز شده است. روز جمعه 22 خرداد ماه دهمین رییس جمهوری ایران با رای مردم انتخاب خواهد شد. در بخشی دیگر از گفت‌وگو با مردم سراغ یک فعال اجتماعی رفتم و خواستم بگوید این روزها در خیابان‌ها چه خبر است:

«من سمیه سمسار هستم. تا روز چهارشنبه خیابان‌ها خیلی شلوغ بود. طرفداران تمام کاندیداها در خیابان‌ها بودند و این شب شلوغ‌ترین شبی بود که داشتیم. اما از ساعت ۸ صبح پنجشنبه که تبلیغات ممنوع بود، مقداری خیابان‌ها خلوت‌تر و اثر تبلیغات در خیابان‌ها پاک شده بود.

فکر می‌کنم که همه منتظرند که نتیجه چه می‌شود. من با خشونت خاصی در خیابان‌ها مواجه نشدم. فقط چند مورد پرتاب کردن سنگ به اتومبیل‌ها و درگیری‌های محدود داشته‌ایم. اما این که منجر به ضرب و شتم شود در اطرافم ندیدم. گاهی آخر شب مقداری فضا بدتر می‌شود. یعنی تا ساعت ۹ -۱۰ شب فضا منطقی‌تر است. اما در ساعات پایانی شب از طرف همه‌ی کاندیداها فضا خوب توصیف نمی‌شود.

به نظر من شعارهایی که داده می‌شود باید مودبانه باشد. از طرف بعضی از طرفداران، طرفداران همه‌ی گروه‌ها، شب که می‌گذرد مقداری بی‌ادبی و بی‌حرمتی و فحش و ناسزا داده می‌شود.

به نظر من این‌ها دیگر شعار سیاسی نیست. مهم نیست که به نفع یا به ضرر کاندایی باشد که من دوستش دارم. اما منصفانه نیست.»

در این حال و هوا کروبی این‌بار قول داده که دیگر نخوابد. رضایی معتقد است که باید مشکلات آرمان‌های اقتصادی انقلاب رفع شود و محمود احمدی‌نژاد هنوز هم به دنبال طرح افشاگری‌هایش است. میر حسین موسوی نیز به دنبال انقلابی نو است. چرا که بسیاری معتقدند میرحسین به مسایلی اشاره می‌کند که در چهار سال گذشته دیگران به آن بی‌توجه بودند.

خیابان‌ها این روزها شلوغ است. برخی نقل می‌کنند که رنگ و بوی انقلاب به خود گرفته است. به هر حال در این میان عباس پالیزدار روز پنجشنبه نامه‌ای را نوشت که عنوان آن به نوعی حلالیت طلبیدن از هاشمی رفسنجانی بود. او از رییس مجلس خبرگان رهبری خواسته بود تا او را ببخشد.

در جایی از این نامه اشاره می کند: «...متاسفانه در پایان سخنرانی در دانشگاه همدان دانشجویی از خانواده‌ی شما سوال کرد و این‌جانب بدون هیچ‌گونه مستنداتی به اتکای شنیده‌های غیر مستند از نزدیکان آقای احمدی‌نژاد مطالبی گفتم و در سخنرانی‌ام هم گفته‌ام که هیچ پرونده‌ای راجع به حضرتعالی و خانواده‌تان ندیده‌ام...»
این درست بعد از چند روز از نامه‌ی آقای هاشمی رفسنجانی به رهبر ایران است.

در بین مردم چه خبر؟

یک شهروند می گوید: «به نظر من تعدادی از مردم دیدند که با قهر کردن با انتخابات چیزی عوض نمی‌شود. درنتیجه امسال به میدان آمده‌اند و باعث شده‌اند که انتخابات خیلی هیجانی باشد. آن‌قدر هیجان‌زده هستند که می‌خواهند نظر و تصمیمشان پابرجا باشد و ما هم شور و حال عجیبی می‌بینیم.»

دیگری می گوید: «نمی‌دانم که چقدر در جریان فضای ایران هستید. ما این‌جا گردهمایی اجتماعی نداریم. یعنی در خیابان فقط مردم رد می‌شوند تا به یک مسیری برسند.

اصلا ما حضور اجتماعی نداریم و انتخابات جدای از همه‌ی تبلیغات باعث شده است که مردم خیلی حضور داشته باشند. یعنی باعث شده که خیلی ها با هم باشند. به هم لبخند بزنند. حتا مخالفت کردن با هم‌دیگر یک جور حضور در اجتماع است.

یعنی بیشتر از آن‌که واقعا فکر کنند که در نتیجه‌ی انتخابات تاثیر گذار هستند از حضور خودشان هیجان‌زده هستند. چهارشنبه شب آخرین ساعاتی بود که مردم می‌توانستند تبلیغات کنند و به نفع کاندیدای خود حرف بزنند و شعار بدهند و در خیابان‌ها حاضر باشند».

چهارشنبه پر التهاب

در تهران مردم می‌گویند: دیشب در آخرین ساعاتی که برای تبلیغات کاندیداها فرصت بود مانند شب‌های گذشته خیابان‌ها خیلی شلوغ بود و طرفداران سبزپوش هم خیلی زیاد بودند.

تعداد سبزپوشان خیلی زیاد بود و سرنشینان ماشین‌هایی که رد می‌شدند هم برای حاضران ابراز احساسات می‌کردند. هم‌چنین از تمام سنین در این گردهمایی حضور داشتند.


به نظر من یک انقلاب دیگر بوده. چون ما تا الان نداشتیم که هیچ‌کدام از انتخابات ما این‌قدر مردم هیجان نشان بدهند و این‌قدر بخواهند که کاندیدای مورد نظرشان رای بیاورد».

اما میر‌حسین موسوی هم نامه‌ای به رهبر ایران آیت الله خامنه‌ای نوشته است. او در این نامه اشاره کرده است که بعضی از اعضای شورای نگهبان در مرکز و تعدادی از ناظران در استان‌‌ها با جانب‌داری علنی از رییس کنونی دولت رعایت شئون بی‌طرفی را نمی‌کنند.

یک شهروند: تا آنجایی که مردم توانسته اند رعایت کردند. مثلاً جلوی رفت و آمد اتومبیل‌ها را نگرفتند، با همدیگر درگیری‌نداشتند البته من برخورد بدی هم از نیروی انتظامی ندیدم.

بیشتر سعی داشتند که فضا را کنترل کنند و دخالت نداشته باشند. فضایی که من دیدم این‌گونه بود. من برخورد ناگواری از نیروی انتظامی که به ضرب و شتم مردم بپردازد مشاهده نکردم».

سایت موج سوم که کمپین حمایت از موسوی و خاتمی است اشاره کرده که خانواده‌ی هاشمی از محمود احمدی‌نژاد شکایت کرده‌اند. این سایت نوشته است که به زودی احمدی‌نژاد در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه خواهد شد.

پیش از این رییس قوه‌ی قضاییه گفته بود که طرح بعضی از موضوعات به این ترتیب در رسانه ها خود جرم محسوب می‌شود.

یک دختر شهروند: «به نظر من هر چقدر که بگویند گشت ارشاد به رییس جمهور قبلی ربطی نداشته باز هم یکی از سیاست های دولت قبلی بوده است. اصولا ما همیشه این را شاهد بودیم که وقتی به انتخابات نزدیک می‌شویم و دولت در حال تغییر است مقداری این تصمیمات اجرایی که گرفته می‌شود کندتر می‌شود و انجام نمی‌شود.

اما در این روزهای آخر ما اصلاً ماشین‌های گشت ارشاد را نمی‌بینیم. و مردم خیلی راحت‌تر بودند. در مورد فعالیت‌های دیگر هم به ترتیب بود. کلاً این یک ماه آخر قبل از انتخابات مملکت تعطیل بود.»

در شیراز هم اوضاع چندان بر وفق مرداد نبوده است و شاهدان اشاره می‌کنند از طرفداران یک کاندیدا با چوب و سنگ به برخی از طرفداران موسوی حمله کرده‌اند که در بعضی از وب‌سایت‌ها تصاویر مجروحین هم منتشر شده است.

در این میان ذوق طنز مردم ایران را هم نباید فراموش کرد. این انتخابات به موضوع طنز هم تبدیل شده است. در شعارها هم و پیامک ها هرازگاهی شاهد شوخی‌هایی هم هستید. از جمله در پیامکی که امروز دست به دست می‌شد، نوشته شده بود که:

در پیش تو شوره‌زار کم آورده
بر سر و قدت چنار کم آورده

در عزم دروغ گفتنت ای محمود
پینو‌کیو هم دماغ کم آورده

البته بسیاری از منتقدان موسوی هم با پیام هایی مشابه و به خصوص تاکید بر «چیز» سعی بر طنازی داشتند.
از طرفی دیوان محاسبات گفته است صحبت آقای احمدی‌نژاد در تاکید بسته شدن پرونده‌ی یک میلیارد دلار در تفریق بودجه ۸۵ کاملا اشتباه بوده و در ۲۰ دقیقه‌ی وقت اضافه‌ای که در سیما داشته ظاهرا باز هم آقای احمدی نژاد سخنی را گفته است که مسوولین نظام آن را تکذیب کرده‌اند. پیش از این نیز برخی از مذهبی‌ها هم گفته‌های ایشان را تکذیب کرده بودند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)