تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارشی از فضای انتخاباتی مشهد

«حتا برخی اصول‌گرایان مشهد هم متأسف شدند»

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

درحالی که تنها چند روز تا انتخابات دور دهم ریاست جمهوری در ایران باقی نمانده است این روزها فضای شهرستان‌ها نیز چون تهران ملتهب است.

درحالی که در اخبار می‌خوانیم در خیابان‌های اصلی تهران مناظره‌ها گاهی به خشونت می‌انجامد و بیشتر رنگ ‌و بوی درگیری به خود گرفته است در شهرستان‌ها نیز اخبار حاکی از همین اوضاع است.

در روز دوشنبه مسیر سبز موسوی از تجریش تا میدان راه آهن تهران باعث بسته شدن خیابان‌های مسیر شده بود. در برخی از شهرستان‌ها نیز خبر می‌رسد گروه‌های طرفدار موسوی در تدارک برنامه‌هایی مشابه هستند.

از جمله شهر مشهد که به نظر می‌رسد فضای انتخاباتی جوانان را به خیابان کشیده است. این روزها بیشتر در بین ستادهایی موسوی و احمدی‌نژاد تنش‌ها رنگ‌ و ‌بوی خاص دارد.

ازجمله روز چهاردهم خرداد امسال در محل خیابان سید‌رضی مشهد، درگیری بین دو ستاد منجر به مجروح شدن چهار نفر از فعالان مشهدی شده بود. روز بعد در بیمارستان پرهام رضایی یکی از اعضای فعال در ستاد میرحسین موسوی کشته شد.

Download it Here!

برای آشنایی با شرایط مشهد در ابتدا با غزاله، دختر دانشجو در مشهد گفت و گو کردم، از او خواستم برایم از شرایط این شهر در واپسین روزهای پیش از انتخابات بگوید.

فضای انتخاباتی در مشهد همان‌طور که در بقیه شهرها مردم شاهد آن هستند، عموم جبهه‌گیری بین دو قشر احمدی‌نژادی و آقای موسوی است. طرفداران آقای احمدی‌نژاد در همه مراسم‌ و سمینارها شرکت می‌کنند. مخصوصاً در مراسمی که برای آقای موسوی برگزار می‌شود. آن‌ها در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند و آن‌را را به ‌هم می‌ریزند.

در مشهد طرفداران آقای موسوی خیلی متعادل‌تر‌اند و سعی می‌کنند تحمل و صبر کنند و به توصیه آقای موسوی و آقای خاتمی شعارشان را زنده‌باد مخالفم قرار می‌دهند.

در جاهایی از مشهد، شاهد جوان‌هایی شدیم که دستبند سبز داشتند که طرفدار آقای موسوی بودند. این افراد توسط طرفداران آقای احمدی‌نژاد مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. همان‌گونه که دوشنبه شاهد آن بودیم یکی از افراد در بلوار سید‌رضی مشهد دچار ضرب و شتم عده‌ای از طرفداران آقای احمدی‌نژاد شد و در بیمارستان فوت کرد.


زنجیره سبز حامیان میرحسین موسوی

طرفداران آقای موسوی از ترس انتخاب مجدد آقای احمدی‌نژاد به صحنه آمده‌اند. وگرنه ما با بسیاری از روش‌ها و روند حکومتی مخالف هستیم. آقای احمدی‌نژاد انسان مذهبی هستند و به بسیجی‌ها خیلی اهمیت می‌دهند و برای آن‌ها شرایط خاصی را در نظر گرفته‌اند و مظلوم‌نمایی زیادی می‌کنند.

ایشان می‌گویند ما مورد تهمت و تحقیر هستیم. همان‌طور که در مصاحبه هم اعلام کردند و مظلوم‌نمایی کردند. عده‌ای هم طرفدار ایشان هستند. که راستش به نظر من بیشتر به علت ناآگاهی‌شان از شرایط موجود است.

در شمال شهر، بیشتر طرفدار آقای موسوی هستند و اکثراً می‌بینیم جوان‌ها در خیابان‌ها اسم آقای موسوی را فریاد می‌زنند. جوانان این روزها در خیابان‌ها فضای آزادی پیدا کرده‌اند.

جوان‌ها برای این‌که با هم باشند، برای این‌که بتواند نفسی بکشند و شادتر باشند در این انتخابات حضور فعال دارند. امیدوارم این فضای شاد از بین نرود و بعد از انتخابات شاهد این فضاها باشیم.

باتوجه به مناظره‌ی آقای موسوی و آقای احمدی‌نژاد فضای مشهد چگونه است؟

مناظره که نه! یک نوع جنگ بود و فکر می‌کنم فقط چهره ایران بین کشورهای خارجی خراب ‌شد. این‌که اقای احمدی‌نژاد مورد اتهام قرار بگیرند و یا مخصوصاً اتهام‌های راجع ‌به بزرگان نظام وارد کنند.

بعداً ما از خودمان می‌پرسیم که اگر آقای احمدی‌نژاد دوباره رییس جمهور شد چه کسی می‌خواهد به این حرف هایی که زده شده، جواب بدهد؟ ولی با این وجود اتهام‌هایی که آقای موسوی هم به آقای احمدی‌نژاد زدند یک مقدار سیاست‌مدارنه نبود.


اما حجت‌الاسلام علیزاده، یکی از فعالان اصلاح‌طلب مشهد است که این روزها در نزدیکی ستاد میرحسین موسوی فعال است، او درمورد وضعیت مشهد چنین اشاره می‌کند:

به‌نوعی که خود ایشان هم مطرح کردند (رفتار برخی در آن مناظره) نوعی جاه‌طلبی بود و (آقای موسوی) اشاره دارند که بازگشت به اصول مهم است. برگشت به اصولی که ایشان فرمودند نه این‌که اصولگرایی که آقایان مطرح می‌کنند. ولی واقعاً از صحبت‌های آقای موسوی در این مدت همان حال و هوایی که امام متوقع بود، دیده می‌شود.

این فضا (که آقای موسوی دنبال می کنند یعنی فضا و آدم‌های ارزشی) فضای برنده این انتخابات خواهد بود. نیروهای واقعی ارزشی که به دنبال قدرت و ثروت و خود‌نمایی و سوء استفاده از صداقت و سادگی مردم نبودند.

امید است که با آمدن موسوی این فضا فراهم ‌شود و مجدداً جریانی سکان مدیریت کشور را به دست بگیرد که دست فرصت‌طلبان، آن‌هایی که بیشتر دنبال قدرت و ثروت هستند و آن‌هایی که دنبال بعضی از حرکت‌های غیرعالی متحجرانه هستند، کوتاه شود و یک‌مقداری این دست‌ها رو شود و فضا همان روند عادی خودش را پیدا می‌کند.

نگاه فعالانی که شما می‌شناسید در مشهد به این مناظره چیست؟

فضا، فضایی بود که اخلاق و ضد‌اخلاق درمقابل هم قرار گرفت. که اصلاً با هم تناسب نداشت‌. مناظره نبود در حقیقت نجابت در مقابل یک نوع به اصطلاح شقاوت قرار داشت. اخلاق در مقابل بی‌اخلاقی قرار داشت. اسم این فضا را نمی‌شود مناظره گذاشت‌.

اما سعه صدر و حوصله آقای میرحسین موسوی کاری کرد که بالاخره نه‌تنها این مناظره بلکه هر‌کجا که اخلاق یک طرف قضیه بود در نهایت پیروز میدان اخلاق است. این را اکثر کسانی که ما با آن‌ها صحبتی و مذاکره‌ای داشتیم معتقد هستند.

هرچند از آن رفتار چندش‌آور آقای رییس جمهور، دوستان ایشان هم ناراضی بودند. بسیاری معتقدند که در این فضا، بحث کرامت و ارزش‌های اخلاقی مقداری مورد خدشه قرار گرفت.

برخی اشاره دارند که آرای تکلیفی آقای احمدی‌نژاد در مشهد بالا است. آیا فکر می‌کنید مناظره تأثیری در رأی‌های تکلیفی گذاشته ‌است؟

خیر ،شاخص اصلی اصولگرایی در مشهد جناب آقای طبسی هستند که کاملاً مشخص است ایشان به آقای هاشمی و آقای میرحسین موسوی گرایش دارند. نیروهای متدین مشهد از این بداخلاقی نگرانند و این‌طور نیست و از صبح که ما با مردم در تماس هستیم فضا بیشتر منطقی است تا احساسی.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

خيابان‌هاي شهر مشهد تماما رنگ انتخابات (البته اغلب رنگ سبز) گرفته. ديروز که آقاي خاتمي در حمايت از آقاي موسوي به مشهد آمده بود بنا به گفته‌ي حاضران دست کم 70 يا 80 هزار نفر براي سخنراني ايشان گرد آمدند و اين با تمام موانعي بود که دولت احمدي نژاد در برگزاري همايش ايجاد کرد و نمونه آن تغيير چند باره مکان همايش و برگزاري آن در محلي با گنجايش بسيار کم بود.
مشهد با اين که تيول مذهبيون است ولي به شدت خواهان جامعه‌ي باز و مدرن و فرهنگي است. پتانسيل فرهنگي اين شهر به خاطر پيشينه‌ها و زمينه‌هاي فلسفه و ادبيات و به ويژه شعر اين شهر بسيار است، اگر مذهبيون مجالي به جوانان شهري که مشکلش مذهبي بودنش هست بدهند

-- همايون ، Jun 10, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)