تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
در پی تشکیل گروه همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران

«می‌خواهیم در پی ائتلاف سازمان‌های مردم‌نهاد باشیم»

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

عده‌ای از فعالان سیاسی در ایران به تازگی گروهی را به نام «همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران» تشکیل داده‌اند. آنان طی بیانیه‌ای موجودیت خود را اعلام کردند. در این گروه به کسانی چون داوود هرمیداس باوند از فعالان جبهه ملی و استاد دانشگاه، ادیب برومند شاعر ایرانی، حشمت‌الله طبرزدی از فعالان سیاسی در ایران و کورش زعیم از جبهه ملی بر می‌خوریم، این افراد اعضای این گروه جدید را تشکیل می‌دهند‌.

با کورش زعیم یکی از بنیان‌گذاران این گروه گفت‌ و‌ گو کرده‌ام.

Download it Here!

جناب آقای زعیم ضرورت تشکیل این گروه چه بوده؟

چند سال بود که ما به ویژه در جبهه ملی تلاش داشتیم که یک همکاری درباره مشترکات خود با سازمان‌های سیاسی دیگر که بیرون از حاکمیت بودند انجام بدهیم که منجر به چند اعلامیه‌ای بود که با امضاهای چندین تشکل سیاسی منتشر شد. اما ما موفق نشدیم که این را به صورت یک سازمان درآوریم.

از چند ماه پیش، تلاش‌ها آغاز شد و به ویژه یکی از اعضای شورای جبهه‌ی ملی، آقای حاتمی تلاش زیادی کردند که این گردهمایی‌ها را سازماندهی کند. البته قرار بود که ما پیش از نوروز به علت وضع کنونی ایران و انتخاباتی که در پیش رو بود اعلام موجودیت کنیم که لابد آن سر و صداهایی را که شده بود شما هم شنیدید و حاکمیت ظاهراً نگران همبستگی و ائتلاف گروه‌های سیاسی بود.

ولی اکنون ما موفق شدیم که این را به عنوان هم‌بستگی با شماری از سازمان‌های مردم‌نهاد و سیاسی در بیاوریم. اما برای این‌که بتوانیم در روند سیاسی کشور تأثیرگذار باشیم باید به این امید که به زودی به یک ائتلاف میان سازمان‌های سیاسی و برخی از سازمان‌های مردم‌نهاد تبدیل شود تلاش کنیم.


کورش زعیم

شاخص‌ گروه‌هایی که در کنار هم در این ائتلاف جمع شده‌اند کدام گروه‌ها هستند؟

بله، فهرست‌شان در آن بیانیه‌ای که منتشر شده است موجود است، البته خود سازمان‌ها نیستند شخصیت‌هایی که وابسته به آن سازمان‌ها هستند. جلوی نام آن‌ها ذکر شده که وابسته به کدام سازمان هستند. فعلاً ما به عنوان خود شخصیت‌ها این همبستگی را به وجود آوردیم. امیدمان این است که در آینده این تبدیل به ائتلاف سازمان ها شود.

بنا دارید پیشنهاد خاصی در ارتباط با کاندیداها داشته باشید؟

به‌هیچ‌وجه. ما اصلاً قصد ورود به انتخابات را نداشتیم. البته حرف خودمان را خواهیم زد. انتقاد خواهیم کرد و دیدگاه‌های خودمان را منتشر خواهیم کرد. ولی ما تصور نمی‌کنیم که با شرایط ساکن بر انتخابات و بی‌قانونی که حاکم بر انتخابات و گزینش فرمایشی نامزد‌های انتخابات است ورود سازمان‌هایی که در درون حاکمیت نیستند و وارد زد و بند‌های سیاسی ـ اقتصادی ـ حاکمیت نیستند معنی داشته باشد. بنابراین نه! ما به‌هیچ‌وجه قصد معرفی نامزد نداریم.

چون حتا اگر هم داشتیم با این شرایط امکان این‌که صلاحیت نامزد مورد نظر ما تایید شود وجود نداشت. البته این موضوع برای ما بی‌اهمیت است. چون ما آن فرایند را به‌هیچ‌وجه قانونی نمی‌دانیم و به رسمیت نمی‌شناسیم.

ولی همین که رسانه‌های درون کشور به روی ما کاملاً بسته است و نمی‌توانیم دیدگاه‌های خودمان را به اطلاع مردم برسانیم ورود به چنین انتخاباتی زیاد منطقی نیست.

آیا از سوی حاکمیت در ارتباط با تشکیل این گروه عکس العملی ابراز شده است؟

بله، پیش از این‌که ما آماده شویم که آغاز فعالیت را اعلام کنیم عمال حاکمیت یکی دو سایت ساختگی به وجود آوردند و بیانیه‌ی ناقص و با نام‌های جعلی سازمان‌های سیاسی و اشخاصی که اصلاً نبودند، منتشر کردند.

بحث‌شان این بود که از این همبستگی جلوگیری و ایجاد جوی کنند که بر حضور اشخاص یا سازمان‌های سیاسی که در مذاکرات و در همبستگی نبودند، تأکید کنند و این موضوع خنثی شود.

ولی خوشبختانه ما با هشیاری توطئه را خنثی کردیم و بیانیه خودمان را با پای‌مردی اعضای این همبستگی به ویژه اعضای شورای مرکزی تکمیل و اعلام کردیم و خوشبختانه بازتاب خوبی هم داشته است.

شورای شما بر پایه ۱۲ اصل اعلام موجودیت کرده است. در حال حاضر اهداف کوتاه‌مدت شما چیست؟

ما آرمان‌ها، اهداف و هم‌بستگی را رسیدن به دموکراسی می‌دانیم. یعنی شرایطی به وجود بیاوریم که دموکراسی بتواند برقرار شود و به ویژه منشور سازمان ملل در مورد حقوق بشر و میثاق‌هایش اجرا شود.

منتها در کوتاه‌مدت و تا انتخابات احتمالاً ما بیش از یک بیانیه منتشر نکنیم و اجازه بدهید که در مورد برنامه‌های پس از آن حرف نزنیم. چون تلاش برای خنثی کردن تحرکات و فعالیت‌ها در بیرون و داخل حاکمیت زیاد است و باید خیلی حساب شده گام برداریم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

باز يک عده ای فيل هوا کردند! اين بار به زعامت آقای زعيم. درست مثل چند سال پيش که «جنبش شصت ميليون امضا» براه انداختند و فيل هوا کردند و بعد هيچ و پوچ.

-- رضا از آمستردام ، Jun 1, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)