تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
بیانیه پنجاه فعال سیاسی و اجتماعی

«اگر شرکت نکنید، کودتای خزنده در راه است»

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

صبح روز هشتم خرداد‌ماه امسال در حالی که فقط چند روز به برگزاری انتخابات دور دهم ریاست جمهوری باقی مانده است، گروهی شامل بر ۵۰ نفر از فعالان سیاسی، اجتماعی و مدنی بیانیه‌ای را صادر کردند که عنوان کلی آن بیانیه «دعوت برای مقابله با کودتای بدون خونریزی» بوده است.

این فعال‌های سیاسی، اجتماعی و مدنی هشدار داده‌اند که تلاش‌هایی در حال اجرا است که آرای سازماندهی شده‌ی تندروها بتواند سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری ایران را به نفع احمدی‌نژاد تغییر دهد.

چندی پیش نیز برخی منابع اشاره می‌کردند طرح‌هایی برای مادام‌العمر شدن دوره‌ی ریاست جمهوری از سوی احمدی‌نژاد پیشنهاد شده است که هیچ‌گاه از هیچ ناحیه‌ای تایید نشد.

متن این بیانیه چنین است

به نام خدا
ملّت شریف ایران
کشور در شرایط سخت و حساس تاریخی خویش یک‌بار دیگر فرزندان پاک‌نهاد خود را به یاری می‌خواند.
بررسی اوضاع اقصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جهات مختلف نگران‌ کننده است. حقوق اساسی ملت، آزادی‌های عمومی و خصوصی شهروندان، حق آزادی بیان و قلم و مطبوعات به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی و دیده‌بان حقوق شهروندان در برابر حکومت‌، در وضعیت تجاوز قرار دارد.

در چنین شرایطی ضروری‌ است سریعاً برای مقابله قانونی با این نگرانی‌ها‌، تجاوزها و نیز تلاش‌هایی که اخیراً به منظور یکسره کردن سرنوشت انتخابات پیش‌رو در دور اول و به نفع تندروی‌های چهارساله اخیر صورت پذیرفته، اقدامی همگانی انجام شود. مدنی‌ترین و کم‌هزینه‌ترین اقدامی که کنشگران دموکراسی‌خواه در کوتاه مدت می‌توانند انجام دهند تشویق مردم به بالا بردن میلیونی آراء مخالفان بنیادگرایی است، تا آراء سازماندهی‌‌شده‌ی تندروها نتواند در دور اول انتخابات نصف به‌علاوه یک رأی‌ها را از آن خود کند.

بنابراین تمامی تلاش اندیشه‌ورزان و مصلحان جامعه آن است که با رفتاری مدنی و ضمن پرهیز از هرگونه خشونت، در جهت پاسداری از حق آزادی بیان و مطبوعات، به منظور تلاش برای اصلاح امور اقتصادی و معیشتی جامعه، با تأکید بر رعایت حقوق بشر و برای توسعه همه جانبه کشور مشارکتی بسیار گسترده را پی گیرند. اینک گاه آن فرا رسیده است که گامی فرا پیش نهیم و فلک را سقف بشکافیم و «موجی» نو دراندازیم.

بر این اساس، ما امضاکنندگان این بیانیه به منظورخروج از وضعیت بسیارنگران‌کننده‌ی چهارسال اخیر، هم‌میهنان خویش را به حضور مثبت در انتخابات ریاست جمهوری فرا می‌خوانیم و انتظار داریم با رأی خویش به یکی از نامزدهای اصلاح‌طلب ممکن (‌کروبی یا موسوی‌) گامی برای تغییر فضای موجود و ایجاد آمادگی برای توسعه و رسیدن به ایرانی پیشرفته، آزاد و آباد بردارند.

این بیانیه توجه دارد به این‌که مدنی‌ترین و کم‌هزینه‌ترین اقدامی که کنشگران دموکراسی‌خواه در کوتاه‌ مدت می‌توانند انجام بدهند دعوت به بالا بردن میلیونی آرا و مخالفت با بنیادگرایی است. تا آرای سازماندهی شده‌ی تندروها نتواند در دور اول انتخابات نصف به علاوه یک آرا را از آن خود کند.

Download it Here!

در همین زمینه، عیسی سحرخیز یکی از امضا کنندگان این نامه و فعال سیاسی چنین اشاره می‌کند:

همان‌طور که مطلع هستید فضای فزاینده‌ای علیه تمدید ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد در جامعه در حال شکل گرفتن است و نگرانی‌ها هم عمدتاً بر این مسأله است که اگر خدای نکرده آقای احمدی‌نژاد و باند ایشان و آن حزب پادگانی برای چهار سال دیگر در کشور حاکم شوند، با توجه به این‌که آینده‌ای برای خود نمی‌بینند و دوره‌ی خودشان را بر اساس قانون پایان یافته می‌دانند، چیزی را که شروع کرده‌اند و به صورت کژدار و مریز پیش برده‌اند، این‌بار قاطعانه در جهت سرکوب ملت و از بین بردن جامعه‌ی مدنی و فعالیت احزاب و گروه‌ها به کار می‌گیرند.


عیسی سحرخیز

طبیعتاً در این فضای آینده آنچه باقی نخواهد ماند از آزادی‌های اساسی ملت، مطبوعات آزاد که به صورت تحت فشار و در شرایط سانسور و خودسانسوری دارند کار می‌کنند است. هم‌چنین جنبش‌های دانشجویی، سندیکایی و زنان را به صورت شدید‌تری سرکوب می‌کنند.

در واقع یک نگرانی وجود دارد که این شبه کودتایی که در انتخابات گذشته صورت گرفت این بار به صورت یک کودتای همه جانبه‌‌ی بدون خونریزی از طریق اعمال فشار روی آرای مردم و تغییر و تقلب انتخاباتی شکل بگیرد.

به این دلیل هم جمعی از دوستان بیانیه‌ای را امضا کردند و روز هشتم خرداد آن را منتشر کردند. که حدود ۵۰ نفر از فعالان سیاسی و کنشگران اجتماعی به عنوان نماینده‌ و نماد جامعه‌ این را امضا کرده‌اند. یعنی گاه آن فرا رسیده که گامی فرا پیش نهیم و و فلک را سخت بشکافیم و موجی نو دراندازیم.

در بخشی از بیانیه اشاره شده که آرای سازماندهی شده‌ی تندروها...

چهار سال پیش جامعه با وجود و حضور و نماد حزب پادگانی مواجه شد. در چهار سالی هم که گذشته مشخص شده که شاخه‌های جریانات نظامی و امنیتی چگونه در کشور اعمال نفوذ می‌کنند.

طبیعی است که در انتخابات جاری که بحث مرگ و حیات برای این جریان وجود دارد و شکست آقای احمدی‌نژاد را در چشم‌انداز آینده‌ی سیاسی ایران می‌بینند، به صورت دقیق‌تر عمل می‌شوند.

می‌بینید که در این انتخابات هیچ ابایی ندارند که بگویند ما از نیروی بسیج استفاده می‌کنیم. نظامیان را تدارک می‌بینیم و آن‌ها را با عناوین مختلف در فعالیت سیاسی کشور دخالت می‌دهیم.

در صورتی که مشخص است که آن‌چه را این‌ها در ولایت‌پذیری خودشان تأکید می‌کنند وصیتنامه‌ی آقای خمینی مهم است که در آنجا این منع انجام می‌شود. ولی مسأله چنین حساس است که این جریان تلاش می‌کند از طریق نیروهای نظامی، بسیج و همین‌طور کمیته‌ی امداد و نهادهای رسمی و غیر رسمی که به ویژه در مناطق فقیر نشین شهر‌ها وجود دارد و یا در روستاها وجود دارد عمل کند.

البته در کنار این مباحث اقتصادی را هم پیش می‌برد و دولت هر روز یک حرف جدیدی می‌زند و با بودجه‌ی مملکت سعی می‌کند که آرای مردم را بخرد.

در بخشی از بیانیه اشاره شده است، رأی به اصلاح‌طلبان داده شود چه کروبی و چه موسوی، به نظر می‌رسد که هدف این بیانیه در حال حاضر این است که فقط به آقای احمدی‌نژاد رأی داده نشود...

بله، این بیانیه با روی‌کردی که در جامعه وجود دارد به نام «احمدی‌نژاد نه» دارد حرکت می‌کند و تأکید بر حذف رییس جمهور کنونی است. این راه و هدف را هم از طریق افزایش حضور مردم و مشارکت وسیع مردم امکان‌پذیر می‌داند.

کف رأی برای آقای احمدی‌نژاد وجود دارد و اگر مردم با جدیت و تلاش فراوان در انتخابات شرکت نکنند این خطر وجود دارد که حتا در مقطع اول و در مرحله‌ی اول آقای احمدی‌نژاد پیروز شود. برای کسانی که این بیانیه را امضا کرده‌اند ـ حتا اگر در ستاد خاصی فعالیت می‌کنند ـ چندان مهم نبوده که کدام یک از اصلاح‌طلبان به پیروزی برسند. بلکه مهم این بوده که احمدی‌نژاد در این مقطع و اگر شده در مرحله‌ی اول حذف شود.


احمد زیدآبادی

در بخش پایانی این بیانیه نیز اشاره شده است که در این اساس ما امضا کنندگان این بیانیه به منظور خروج از وضعیت بسیار نگران کننده‌ی چهار سال اخیر هم‌میهنان خویش را به حضور مثبت در انتخابات ریاست جمهوری فرا می‌خوانیم و انتظار داریم با رأی خویش به یکی از نامزدهای اصلاح‌طلب ممکن کروبی یا موسوی گامی برای تغییر فضای موجود و ایجاد آمادگی برای توسعه و رسیدگی به ایرانی پیشرفته، آزاد و آباد بردارند.

احمد زید آبادی دبیر کل سازمان ادوار تحکیم وحدت یکی از کسانی است که پای این نامه را امضا کرده است. اما به نظر می‌رسد که او چندان با مضمون نامه موافق نیست و اشاره کرده است که پیش از این ما نظر خود را برای انتخاب یکی از کاندیداهای اصلاح‌طلب اعلام کرده‌ایم.

او هم‌چنین اشاره می‌کند که چندان هم به نظر نمی‌رسد که دولت در وضعیت خطرناک و یا دارای چنین توانمندی باشد. احمد زیدآبادی به زمانه می‌گوید:

ظاهراً این بیانیه وجه مشترکی است بین بسیاری از فعالان سیاسی که آن را امضا کرده‌اند. ما که به عنوان سازمان دانش‌آموختگان ایران، ادوار تحکیم از کاندیدای مشخصی یعنی آقای کروبی حمایت کرده‌ایم.

ولی احتمالاً برای این‌که وجه مشترکی هم بین این فعالان سیاسی باشد بیانیه هم تنظیم شده و اسامی دوستان هم پای آن به چشم می‌خورد. به این معنی البته نیست که هر اسمی که پای امضا است فقط دعوت به مشارکت می‌کند و بین دو کاندیدای اردوگاه اصلاح‌طلب هم هیچ فرقی نمی‌گذارد. حداقل برای ما فرقی وجود دارد و آن ارجحیت آقای کروبی بر آقای موسوی است.

اما امضای شما پای این بیانیه است. با توجه به امضای شما واقعاً احساس می‌کنید که با انتخاب آقای احمدی‌نژاد به صورت مجدد یک کودتای خزنده در شرف است؟

این‌که بتوان نام آن را کودتای خزنده بگذاریم من علایمی ندیده‌ام. ظاهراً منظور بیانیه اعلام نظرسنجی‌هایی است که در آن گفته می‌شود که آقای احمدی‌نژاد ۵۱ درصد یا بیش از ۵۱ درصد رأی دارد. در واقع نوعی نظرسازی و تصور این شده که شاید منظور از اعلام این نوع نظرسازی و یا نظرسنجی‌ها، این است که آقای احمدی‌نژاد دور اول به هر طریقی شده از صندوق رأی بیرون بیاید.

جز این علامتی که به طور علمی حاکی از چنین رفتاری باشد فعلاً مشاهده نمی‌کنم. البته من که این روزها در شهرستان‌ها حضور پیدا می‌کنم در این ارتباط صحبت‌هایی می‌شود و برخی از فعالان سیاسی می‌گویند که ستادهای آقای احمدی‌نژاد بیشتر از سوی نیروهای دولتی اداره می‌شود.

مثلاً گاهی به یک دهیار گفته می‌شود که ما از ده شما به هر ترتیب شده ۱۰۰۰ رأی به نفع آقای احمدی‌نژاد می‌خواهیم. دارند این‌گونه اعمال نفوذ‌ها را انجام می‌دهند. این چیزهایی است که فعلاً من شنیده‌ام و مستندی برای آن ندارم.

اما مجموعه‌ی این مسایل سبب شده که چنین تصوری به وجود بیاید. اما در مجموع فضای سیاسی ایران من علامت جدی مبنی بر این‌که اساساً دولت بتواند چنین کاری انجام بدهد نمی‌بینم.

این امضا کنندگان که صبح روز جمعه بیانیه آنان منتشر شد عبارت بودند از:

حمید احراری/ طاهر احمدزاده/ بابک احمدی/ ابوالفضل بازرگان / پروین بختیارنژاد/ محمد بسته‌نگار/ محمدحسین بنی‌اسدی/ بهزاد بهزادی/ محمد بهزادی/ مسعود بهنود/ حبیب‌الله پیمان/ مسعود پدرام/ مصطفی تنها/ غلامعباس توسلی/ محمد توسلی / مجید تولّایی/ رضا تهرانی/ علی حکمت/ علیرضا رجایی/ تقی رحمانی/ حسین رفیعی/ عبدالعلی رضایی/ رضا رئیس طوسی/ محمدرضا زهدی/ احمد زیدآبادی/ عزّت‌الله سحابی/ نسرین ستوده/ سیدمحمد سیف‌زاده/ عیسی سحرخیز/ حسین شاه‌حسینی/ ماشاء‌الله شمس‌الواعظین/ احمد صدر حاج‌سیدجوادی/ هاشم صباغیان/ عباس صفایی‌فر/ کیوان صمیمی/ اعظم طالقانی/ رضا علیجانی/ محمود عمرانی/ حسین قاضیان/ نظام‌الدین قهاری/ مرتضی کاظمیان/ محسن کدیور/ نرگس محمدی/ بدرالسادات مفیدی/ وحید میرزاده/ سعید مدنی/ مینو مرتاضی لنگرودی/ محمودنکوروح/ ناصرهاشمی/ حسن یوسفی اشکوری/ میرمحمود یگانلی/ ابراهیم یزدی/

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

bikhody mardom ra natarsanid.

-- hasan ، May 31, 2009

من که دیگه از این بیانیه هایی که نزدیک هر انتخاب صادر میشه داره حالم به هم میخوره. انگار یه متن کلیشه ای تهیه کردن هر چند سال یه بار چاپش می کنن چندتا اسم هم میریزن زیرش. یه عالمه ادعای بدون سند و تهییج مردم به مشارکت در یه انتخابات مسخره.

-- بدون نام ، Jun 1, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)