تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
دستگیری نقی احمدی‌آذر در گفت و گو با برادر وی و یاشار حکاک‏پور، مسئول روابط عمومی انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران

از نشریه توقیف شده «شمس تبریز» تا زندان

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamanej.com

در حالی که قریب به چهل روز از دستگیری نقی احمدی‏آذر، روزنامه‏نگار، فعال مطبوعاتی و نویسنده و شاعر آذربایجانی می‏گذرد، فعالان مدنی هنوز اعلام می‏کنند که از سرنوشت او اطلاعی در دست ندارند.

نقی احمدی‏آذر، عضو هیأت تحریریه‏ی نشریه‏ی توقیف شده‏ی «شمس تبریز» و مورخ و شاعر آذربایجانی است که در تاریخ پانزدهم فروردین‌ماه ۱۳۸۸ بازداشت شده است و علی‏رغم گذشت نزدیک به چهل روز، هنوز در بازداشت به‏سر می‏برد. خانواده‏ی احمدی، علت بازداشت وی را کتاب‏ها و دست‏نوشته‏های او می‏دانند.

Download it Here!

برادر نقی احمدی درباره‌ی وضعیت او چنین می‏گوید:

او نویسنده، روزنامه‏نگار و مورخ است. ما علت دستگیری او را همین موارد می‏دانیم.

آیا قبل از دستگیری تهدیدی شده بود؟

چند سال قبل، گاهی اداره‏ی اطلاعات او را می‏خواست. با او صحبت می‏کردند و بعد رهایش می‏کردند. اما اکنون، حدود چهل روز است دستگیر شده. یک بار هم همسر و پسرانش با او ملاقات کرده‏اند.

آیا تاکنون، دادگاهی برای برادرتان تشکیل شده است؟

خیر. فعلاً در این مورد اطلاعی نداریم. به نظر من، به خاطر نوشته‏هایش در زمینه‏ی فرهنگی و ادبی دستگیر شده است.


برخی دیگر نیز وجود دست‏نوشته‏ها و رفت و آمدهایش به محافل ادبی جمهوری آذربایجان را یکی از دلایل دستگیری‏اش اعلام می‏کنند. اما مسئولین قضایی از اعلام جدی جرایم او سر باز می‏زنند. به گفته‏ی خانواده‏ی احمدی‏آذر، آن‏ها تنها یک بار اجازه‏ی ملاقات با وی داشته‏اند. خانواده او پس از این ملاقات وضعیت جسمی او را چندان مطلوب توصیف نکردند. احمدی‏آذر نویسنده و مترجم چندین کتاب در حوزه‏ی زبان، ادبیات و تاریخ آذربایجان است.

یاشار حکاک‏پور، مسئول روابط عمومی انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ)، علاوه بر وضعیت نقی احمدی‏آذر، به دستگیری هفت شهروند ارومیه‏‏ای اشاره می‏کند که در بازی میان تیم‏های فوتبال ایران و جمهوری آذربایجان، به دلیل شعار دادن و تشویق تیم جمهوری آذربایجان، دستگیر شده‏اند. یاشار حکاک‏پور، مسئول روابط عمومی انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان می‌گوید:

آقای نقی احمدی‏آذر مقدم، روزنامه‏نگار و فعال مدنی و مطبوعاتی آذربایجانی از روز پانزدهم فروردین ۸۸ دستگیر شده است. اطلاعاتی که خانواده‌اش طی یک تماس تلفنی از وی گرفته‏‏اند، این بوده که وضعیتش جالب نیست و مسئولان قضایی از دادن اطلاعات در مورد اتهامات ایشان، امتناع می‏کنند.

در مورد دیگری، هفت تن از فعالین مدنی آذربایجانی در ارومیه که هنگام مسابقه‏ی فوتبال بین تیم‏های آذربایجان و ایران، در محل ورزشگاه ارومیه حضور داشته‏اند و اقدام به تشویق تیم جمهوری آذربایجان کرده بودند، دادگاه انقلاب خواسته و به شش ماه حبس تعزیری و سی ضربه‏ی شلاق محکوم کرده است.

اسامی این افراد به قرار زیر است: یاور شریفی، سعید محمودی، محمد شریفی، سعید رسول‏پور، مجتبی کهریز، غلامرضا دامنه و علی‏ اکبری.

دادگاه این افراد را در شهریور ماه ۸۷ به خاطر حمل پرچم آذربایجان در مسابقه‏ی فوتبال دوستانه‏ ایران و آذربایجان (در جریان مسابقات تورنمنت چهارجانبه مابین کشورهای آذربایجان، ترکیه، عراق و ایران) و تشویق این تیم، به شش ماه حبس تعزیری و سی ضربه شلاق محکوم کرده است.

آقای احمدی‏آذر هم‏اکنون در چه شرایطی به سر می‏برد؟

آقای احمدی‏آذر از فعالین استان آذربایجان شرقی است که از تاریخ پانزدهم فروردین ۸۸، دستگیر شده است. خانواده‏ی ایشان طی مراجعات مکرر، به دادسرا و اداره‏ی اطلاعات تبریز، تا کنون نتوانسته‏اند هیچ اطلاع دقیقی از اتهامات وی داشته باشند.

اتهامات ایشان تاکنون اعلام نشده و دادسرا و مسئولان قضایی از دادن اطلاعات در مورد اتهامات ایشان خودداری می‏کنند. اجازه‏ی ملاقات به خانواده داده نشده است. فعلاً ایشان وکیلی ندارد. منتها، خانواده به دنبال وکیل هستند تا پی‏گیر کارهای قضایی ایشان باشد.
اما وقتی خانواده به مسئولین قضایی مراجعه می‏کند، این مسئولین هیچ‏گونه پاسخی به آنان نمی‏‏دهند.

خانواده و نزدیکان به خانواده‏ی آقای احمدی‏آذر می‏گویند که اتهامات وی بر اساس نوشته‏هایی بوده است که قبلاً در مجله‏ی «شمس تبریز» انتشار می‏داده است و هم‏چنین در بعضی از نشریات استان آذربایجان شرقی مطالبی می‏نوشته است. ایشان کتاب‏هایی در مورد تاریخ و فرهنگ آذربایجان دارد.

او در زمینه‏ی اجتماعی و سازمان‌های غیر دولتی نیز فعال بود و هم‏چنین اشعاری را که به زبان آذری و خط لاتین در جمهوری آذربایجان نوشته شده بود، به الفبای عربی تبدیل و در تبریز منتشر کرده بود. با شعرای جمهوری آذربایجان نیز ارتباط داشت. خانواده‏ی آقای احمدی‏آذر، دلایل دستگیری ایشان را این مسایل می‏داند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

تا کی باید شاهد این حق کشی ها و اجحاف ها در حق ملت آذربایجان باشیم و دم برنیاوریم؟

-- اوختای بابایی ، May 16, 2009

از مسئولین رادیو زمانه به خاطر پوشش اخبار آذربایجان سپاسگزارم.
اینجا تو آذربایجان فشار های حاکمیت خیلی زیاده و ما آذربایجانیها از داشتن اولین حقوق انسانی مان یعنی آموزش به زبان مادری و گرامی داشتن فرهنگ و زبانمان محرومیم.
حکومت ایران به خطر ترک بودنمان ما را از نظر اقتصادی عقب نگه داشته است و نویسندگان و روزنامه نگاران و دانشجویان و دیگر اقشار و طبقات جامعه آذربایجان هرگاه سخن از حقوق ملی شان می گویند دستگیر و شکنجه و بعضا نیز کشته می شوند

-- ائلمان نوری ، May 16, 2009

به عنوان یک ایرانی از فشارهایی که حکومت ایران بر آذربایجانیها می آورد شرمگینم

-- مصطفی طاهری ، May 16, 2009

سیاست راسیستی آریاپرستی که پایه های آن در دوران سیستم استبدادی پهلوی مستحکم گردیده بعد از انقلاب ۵۷ نیز همچنان ادامه یافته است . بعبارتی دیگر برای ما ترکهای ایران گذشته و زمان حال هیچ تغییری نیافته است . چرا که نه ؟ کسانیکه به دولت فعلی جهت داده و سیاستهای آنرا تعیین مینمایند ، خود را از نژاد آریایی و اصیل فارس دانسته و بدان افتخار میکنند . ملی گرایان فارس خود را صاحب سرزمین ایران و نظام حکمرانی آن دانسته و در تلاشند تا بهر طریقی ملتهای غیر فارس را در بنیه خود آسیمیله و استحاله نمایند . این افراد که خود را برتر از دیگر ملل ساکن ایران میدانند بهر طریقی دست میزنند تا عقده های بجا مانده از گذشته دور و نزدیک را ارضاء نمایند. اقداماتی همانند عقب نگاهداشتن مناطق ترک نشین و بازداشت و شکنجه نویسندگان و مورخان آذربایجانی...

-- اختر ، May 16, 2009

من نمیفهمم داشتن حق آموزش به زبان مادری، در کنار فارسی مگر به کسی ضرری می رساند؟

-- eX ، May 16, 2009

از رادیو زمانه به دلیل انتشار اخبار نقض حقوق مردم بدون توجه به افکارشان تشکر میکنم.

-- saeed ، May 16, 2009

آموزش به زبان مادری و پاس داشت فرهنگ ، زبان و یادگار های به جای مانده از نیاکان یکی از ابتدایی ترین حقوق انسان هاست . در عین حال حفظ تمامیت ارضی و استقلال کشور از وظایف حاکمیت .متأسفانه در طی سال های بعد از انقلاب رژیم جدید که باید بر خلاف رژیم گذشته فرهنگ ها و زبان های مختلف را حداقل بر اساس نص قرآن کریم می پذیرفت و به آنها امکان رشد می داد ، غیر فارس بودن و نوشتن به زبان مادری و پاس داشت فرهنگ قومی را اقدامی بر علیه امنیت ملی تلقی نموده است و با افزودن فشار بر فعالان قومی سبب شده است تا آنها نیز مطالبات خود را افزایش دهند و دیگر خود را ایرانی ندانند و بخش عظیمی از آنها در پی استقلال باشند که این امر مجددا فشار رژیم بر این فعالان را افزایش می دهد .
حال آن که با نگاهی در تاریخ متوجه می شویم که آذربایجانی های مقیم آذربایجان شمالی ( جمهوری آذربایجان ) که در زمان قاجار از ایران جدا شد خود را ایرانی می پنداشتند و زبان فارسی در بین نویسندگان و روشنفکران آنجا رواج داشته است و برخی اقدامات حاکمیت های پهلوی و جمهوری اسلامی از جمله حمایت از ارمنستان و ممانعت از برگزاری کلاس های آموزش زبان ترکی در مدارس سبب شد تا برخی از آذربایجانی های مقیم آذربایجان های شمالی و جنوبی خود را جدا از ایران بدانند که نمونه اش را در مطلب بالا مشاهده می کنیم که واقعا جای افسوس دارد .

-- علی ، May 16, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)