تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارشی از تنش عکاسان و برگزارکنندگان سومین همایش موج سوم

«‌برای جایگاه عکاسان مطبوعات، ارزش قایل نیستند»

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

چهارشنبه شب در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران، همایش مشترکی از سوی طرفداران آقایان خاتمی و موسوی برگزار شد. اما پیش از آن‌که حضور مشترک آقایان خاتمی و موسوی مورد توجه برخی از خبرنگاران قرار بگیرد، مسأله‌ی برخورد با عکاسان در جلسه بود.

چنانچه برخی از عکاسان روز پنج‌شنبه در وبلاگ‌های خود به این مسأله پرداخته بودند و اشاره داشتند که در این جلسه مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد که در این جلسه به خاطر نبود جایگاه مشخص، آن‌ها نتوانسته‌اند به نحو صحیح کار خود را انجام بدهند.

از سویی دیگر برخی از آنان اشاره می‌کردند مورد پرخاش و یا برخورد نیز قرار گرفته‌اند و به همین دلیل نیز برخی این مکان را ترک کرده‌اند. اگرچه برگزار کنندگان در روزهای بعد بیانیه‌ای را برای دلجویی از عکاسان حاضر در همایش صادر کردند. اما برخی از عکاسان اشاره می کنند که این بیانیه نیز از صراحت لازم برخوردار نبوده است.

برای پرداختن به این موضوع در بخش اول سوالی در این مورد از رجبعلی مزروعی کردم. چرا که اشاره می‌شود آقای مزروعی میانجی‌گری بین خبرنگاران و مجری را به عهده داشته است، سپس با آرش خاموشی، عکاس حاضر در محل این همایش گفت و گو کرده‌‌ام.

Download it Here!

از رجبعلی مزروعی پرسیدم موضوع درگیری عکاسان با مجریان و مأموران حفاظتی مراسم در روز چهارشنبه چه بوده است؟

چنین چیزی نبوده، نمی‌دانم شما از چه کسی چنین خبری را شنیده‌اید. اصلاً درگیری به آن شکل نبوده که گفته‌اند. من هم موقعی که وارد سالن شدم دیدم فقط عکاسان به عنوان اعتراض دارند می‌روند بیرون. اصلاً در جریان آن واقعه‌ای که اتفاق افتاده، نبودم.


رجبعلی مزروعی

آیا این قبیل برخوردها نمی‌تواند هزینه‌هایی برای کاندیدا‌ها داشته باشد؟

اصلاً متوجه‌ی داستان نشدم که شما دارید از من سوال می‌کنید. بر اساس آنچه بعداً از سالن خارج شدند،با خبرنگاران صحبت می‌کردم کسی صحبت از درگیری و زد و خورد و غیره نکرد.

همه مدعی بودند که مجری مراسم واژه‌ای را به کار برده که نوعی توهین به آن‌ها بوده است و در واقع خواستار این بودند که جبران شود که بعدها در رفت و برگشت‌هایی که انجام شد، مجری مراسم عذرخواهی کرد که این‌ها برگشتند و کار خودشان را انجام دادند.

بعضی‌ها اشاره می‌کردند که خبرنگاران در این مراسم هیچ جایگاهی نداشتند...

شما باید با ایران آشنا باشید، معمولاً خبرنگاران جایگاه ندارند. در این مراسم هم جایگاهی را که برای آن‌ها تعریف می‌شد، رعایت نمی‌کردند. یعنی سالن آن‌قدر شلوغ بود و بی‌نظمی حاکم شده بود، که بخشی از آن متوجه‌ی خبرنگاران بود. بنابراین فکر نمی‌کنم اصلاً بشود به این بحث پرداخت.


سومین همایش موج سوم / عکس: قلم

اما آرش خاموشی عکاس حاضر در محل این همایش نظر دیگری دارد. خاموشی اشاره می‌کند که وضعیت به این نحو نبوده و عکاسان از طرف برگزار کنندگان مورد بی‌مهری قرار گرفتند:

ناهماهنگی باعث به وجود آمدن این ماجرا شد. یعنی عمدی نبود. دوستانی که مسئول برگزاری این مراسم بودند جایگاه عکاسان را مشخص نکرده بودند و تعداد زیاد عکاسان در آن برنامه و هجوم آن‌ها باعث شد که درگیری‌هایی پیش بیاید‌.

شاید عمدی نبود و اگر درگیری‌ هم بوده به خاطر بی‌تجربگی دوستان ما در برگزاری این مراسم بوده. اعتراض عکاسان مبنی بر این بود که مقداری بی‌احترامی شد و نباید این اتفاق می‌افتاد و متأسفانه نوع برنامه برای عکاسان و فضا به خاطر ازدحام جمعیت به گونه‌ای نبود بتوان تصاویر مناسب تهیه کرد.

اما بعضی از عکاسان در وبلاگ‌هایشان نوشته‌اند که از طرف افرادی که به نظر می‌رسید حراستی هم محسوب می‌شدند مورد توهین قرار گرفته‌اند و مجری هم مردم را برای برخورد با عکاسان ترقیب کرده است...

آقای یحیوی، مجری بود و مقداری در این هیجانات و هجوم جمعیت نقش داشت. نباید حرف‌هایی نظیر این‌که عکاسان مزاحم هستند و سن را ترک کنند گفته می‌شد. چرا که جمعیت هم هیجان‌زده است، امکان دارد چیزی بگوید و این باعث دلخوری بچه‌های عکاس شود‌.

فکر می‌کنم آن‌ها یک‌سری از بچه‌های انتظامات خود همایش بودند. این همایش را موج سومی‌ها به همراه پویش برگزار کرده بود و این‌ها متأسفانه افراد بی‌تجربه‌ای بودند و برخورد آن‌ها برخورد خوبی نبود و این باعث شد چنین وضعی پیش بیاید و‌گرنه فردی از خارج نبود فقط بچه‌های انتظامات بودند.

شما در جریان هستید که تلاشی برای دلجویی از عکاسان و خبرنگارانی که مورد بی‌مهری قرار گرفتند، انجام شده باشد؟

ما در آن‌جا خیلی اصرار داشتیم که مجری عذرخواهی کند که من چیز خاصی نشنیدم که به صورت رسمی عذرخواهی کرده باشد. البته مجری چیزی گفت که حالت دلجویی داشت، متأسفانه همیشه در برنامه‌های این‌چنینی عکاسان مورد بی‌لطفی و کم‌مهری دوستان قرار می‌گیرند.

یعنی همیشه زحماتی که عکاس می‌کشد، نادیده گرفته می‌شود و موضوع این است که جایگاه اصلی عکاسان در این برنامه‌ها مشخص نیست‌. منظورم جایگاه در سالن نیست. منظورم جایگاه عکاسان در مطبوعات است که نگاه خیلی روشنی به مقوله‌ی عکس و عکاسی خبری وجود ندارد و ارزشی به این موضوع داده نمی‌شود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام
در اینکه خیلی جاها عکاسها اذیت میشن و یا بهشون توهین میشه شکی نیست ... من ده ساله عکاسی می کنم و واقعن شرایط در دو سه سال اخیر بدتر شده
به دو دلیل عمده: یک از جایگاه و تاثیر عکس آگاه شده اند
دو:واقعن تعداد عکاس ها خیلی زیاد شده و واقعن بعضی جاها برای برگزار کننده ها مشکل ایجاد میشه
با این همه جالب اینجاست که توهین کننده اصلی اون برنامه " یحیوی " بوده و هردو مصاحبه شونده شما هم گفتن
و تاکید کردن که دلیل مشکل بی تجربگی برگزار کننده ها بوده
ولی شما سعی کردین این توهین و برخورد رو به اسم موج سوم تموم کنین و موضوع رو بزرگ نمایی کردین
این موضوع واقعن در حد صفحه یک زمانه بزرگ و مهم نبوده
----
اردوان :
نمیدانم اگر شما به عنوان یک عکاس فکر می کنید مهم نبوده حتمن از نظر شما نبوده و شاید این نظر همه همکاران شما نباشد ولی من فکر می کنم برای حمایت از یک جریان نباید همه چیز را زیر پا گذاشت. روزنامه نگار منعکس کننده همه نظرات و مسایل است و همینی که نظر دو مصاحبه شونده هم منتقل شده بی شک همین هدف را نگارنده دنبال کرده است.
فکر می کنم باید کمی منصف بود. فقط کار های یک طرف بازی خطا نیست.
سپاس از نظرتان


-- بهار ، May 6, 2009

آخي ... نازي!

-- نيلوفر ، May 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)