تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
میر حسین موسوی در مشهد در گفت و گو با ابوالفضل حاجی‌زادگان، سخنگوی گروه دانشجویی ۸۸

«چهار سال تمجید از احمدی‌نژاد کافی است»

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

روز پنج‌شنبه، چهارم اردیبهشت میرحسین موسوی، آخرین نخست وزیر ایران که اینک چندی است در کسوت کاندیدای ریاست جمهوری ظاهر شده است در ادامه سفر‌هایش به شهرستان‌ها و مراکز استان در مشهد حاضر شد.

این سفرها یکی از رسم‌های انتخاباتی در ایران است و این بار در مشهد او ابتدا در دانشگاه فردوسی برای دانشجویان سخنرانی کرد و بعد در سالن شهید بهشتی این شهر در بین مردم حضور داشت.

موسوی در دانشگاه فردوسی مشهد، در جمع دانشجویان دانشگاه‌های مشهد و اعضای انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های شرق کشور، خانواده‌های احمد قصابان و عباس حکیم‌زاده، دو تن از دانشجویان زندانی دانشگاه امیر کبیر، گفت: «چرا مسئولان باید با نگاه امنیتی به اظهار اندیشه و انتقاد دانشجویان، بهترین جوان‌ها و دانشجویان را بازداشت کنند؟»

میر حسین موسوی به وجود آزادی در صدر انقلاب و برگزاری مناظره‌ها در تلوزیون اشاره کرد و افزود: «‌آینده کشور در گرو بسط آزادی‌ها است.» اما در این جلسه برخی از اعضای بسیج فردوسی نیز به طرح سوال پرداخته بودند که در پاسخ علی قلی‌زاده، عضو انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود پشت تریبون قرار گرفت و به دانشجوی بسیجی که گفته بود اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به آمریکا پناهنده شده‌اند‌، گفت:

«بنده چون عضو شورای عمومی دفتر تحکیم هستم بر خود واجب می‌دانم که به این اظهارات پاسخ دهم. عباس حکیم‌زاده، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت هم اکنون بیش از ۶۰ روز است که در سلول انفرادی بند ۲۰۹ اوین است نه در آمریکا! وی حتا یک تماس تلفنی با مادرش که در این جلسه نیز حضور دارد، نداشته است و خانواده‌اش هیچ‌گونه اطلاعی از وی ندارند.»

Download it Here!

در انتهای جلسه فاطمه وطن‌دوست، عضو انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد و فعال حوزه زنان با اشاره به سرنوشت کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان و هم‌چنین اعلامیه رفع خشونت علیه زنان، از موسوی پرسید: «‌برای زنان و حقوقشان، برای زنان و محرومیت‌شان و برای زنان و بازداشت‌هایشان چه خواهید کرد.»

موسوی در پاسخ گفت: «‌من همیشه به عدم تبعیض بین زنان و مردان معتقد بوده‌ام آزادی متعلق به تمام آحاد جامعه اعم از زن و مرد و رفع تبعیض جنسیتی از بزرگ‌ترین اهداف انقلاب است. هنوز لایحه کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان از مجلس پس گرفته نشده است و من این لایحه را مجدد پیگیری می‌کنم.»

موسوی در پاسخ به شعار «وزیر زن، وزیر زن» دانشجویان حاضر در سالن تصریح کرد: «شخصاً موافق وزارت زنان هستم و در این راستا هم تلاش می‌کنم اما بدانید که مجلس هم در این مورد نقش دارد. اما اگر دولت در اختیار ما باشد ما در این زمینه تلاش خواهیم كرد.»

اما وضعیت جلسه عصر روز پنج‌شنبه را از ابوالفضل حاجی‌زادگان، سخنگوی گروه دانشجویی ۸۸ در خراسان رضوی از محل سالن شهید بهشتی پرسیدم. برنامه میر حسین موسوی در مشهد چه بود؟


آقای موسوی ساعت ۱۰ صبح به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان در دانشگاه فردوسی مشهد سخنرانی داشتند. سخنرانی حول مباحث متفاوت و متنوعی بود که در مقایسه با سخنرانی‌های قبلی، مقداری شفاف‌تر هم صحبت کردند.

آقای موسوی راجع به زندانی سیاسی گفتند که اعتقادی به زندانی کردن دانشجویان منتقد ندارند. چه دانشجویان و چه افراد دیگری که انتقادی را به دولت وارد می‌کنند نباید ترس این را داشته باشند که به واسطه‌ی این انتقادشان بازداشت شوند و یا از تحصیل یا ادامه‌ی تحصیل محروم شوند.

موضوع دیگری که ایشان درباره‌ی آن صحبت کردند راجع به نظارت استصوابی بود که گفتند به‌هیچ‌وجه به نظارات استصوابی اعتقادی ندارند و اگر هم رییس جمهور شوند صراحتاً این را با مردم درمیان خواهند گذاشت که اعتقادی به نظارت استصوابی ندارند. البته گفتند برای این‌که این قانون تغییر بکند ایشان یا هر کس دیگری که رییس جمهور می‌شود باید به قانون پای‌بندی داشته باشد و قوانین موجود به صورت ضابطه‌‌مند تغییر کند.

این اظهارات اعتراضی در پی نداشت؟

عده‌ای از دانشجویان با گرایش اصولگرایی آمده بودند و هنگام صحبت مهندس موسوی، یک‌سری شعارهایی دادند که با واکنش دانشجویان مواجه شدند.

البته نمایندگان بسیج دانشجویی و جامعه‌ی اسلامی هم آمدند و سوالات خودشان را پرسیدند که مهندس موسوی به سوالات آن‌ها پاسخ داد. بچه‌های بسیج دانشجویی از ایشان پرسیدند که شما در این مدت فقط به انتقاد از دولت آقای احمدی‌نژاد پرداختید. آیا نقطه‌ی مثبتی در دولت نهم ندیده‌ای؟

که ایشان گفتند به اندازه‌ی کافی در این چهار ساله صدا و سیما و رسانه‌‌های دیگر به تمجید از دولت آقای احمدی‌نژاد پرداختند و او وقتش را برای این‌که از دولت آقای احمدی‌نژاد تعریف کند تلف نمی‌کند.


عکس: نیما افشارنادری

آقای موسوی بعد از ظهر هم در سالن بهشتی مشهد حاضر شد...

در برنامه عصر قبل از ایشان شخصیت‌های مختلف استان سخنرانی و انتقاد کردند که احمدی‌نژاد مدیرانی را که در پست‌ها بودند و همه سرمایه‌هایی برای انقلاب و در ایام جنگ و انقلاب زحمت کشیده بودند، به یک باره تصفیه و از کار برکنار کردند.

اصلی‌ترین انتقادشان روی این قضیه بود و راجع به این صحبت کردند که باید از همه‌ی سرمایه‌های موجود کشورمان بدون درنظر گرفتن جناح‌بندی‌ها استفاده کنیم.

آیا از مواضع دفتر تحکیم وحدت در برابر کاندیداتوری موسوی خبر تازه‌ای دارید؟

در مورد دفتر تحکیم اطلاع ندارم اما دانشجویان فعالی از این دفتر با در دست داشتن پلاکاردهایی شعار می‌دادند. ولی احساس ما این بود که شعارهای آن‌ها در راستای حمایت از آقای موسوی بود.

ولی شعار اصلی آن‌ها حمایت از کاندیدای خاص نیست و بیشتر طرح مطالباتشان از جمله آزادی زندانیان سیاسی، آزادی بیان بود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آقای احمدی نژاد هم قبل از رییس جمهور شدنش از گیر دادن به دخترها و پسرها انتقاد میکرد.بارها ثابت شده که عمل کردن به اینگونه حرفهای انتخاباتی در حوزه اختیار رییس قوه مجریه ایران نیست.نیروهای امنیتی و انتظامی از رییس جمهور، چه اصولگرا و چه اصلاح طلب، دستور نمیگیرند. چیزی که مردم میبینند، همسویی و یا تضاد ظاهری در عملکرد غیر دمکراتیک نیروهای امنیتی و انتظامی ایران است.در حال حاضر یک رییس جمهور اصولگرا با رابطه ایدئولوژیک خود راحتتر میتواند آرامش را در لایه های فرماندهی این نیروها برای سهل کردن برخی سختگیری های اجتماعی بخواهد. در عوض یک اصلاح طلب با اجرای هرکدام از وعده های انتخاباتی، این لایه فرماندهی را به رفتار خشونت آمیز تحریک میکند.متاسفانه اصلاح ظلم و بی عدالتی جامعه فقط با تفکر مترقی یک اصولگرا قابل اجرا است. شخصا مدافع هیچ فردی که برای جمهوری اسلامی کار میکنه نیستم و به هیچکس هم رای نمیدم ولی آن فرد اصولگرا با افکار مترقی کسی بجز آقای قالیباف نیست.

-- کیان ، Apr 27, 2009

در حالی که نظام اقتصادی ایران سرمایه داری است و با اجرای اصل 44 به سوی سرمایه داری صددرصدی پیش می رود معلوم نیست احمدی نژاد با چه رویی به سرمایه داری جهانی می تازد

-- بدون نام ، Apr 28, 2009

٣٠ سال تمجید از خمینی و ارزش های اسلام و انقلاب کافی است. راه دیگری باید برای سربلندی ملت ایران جستجو کرد.
کافی،

-- Kafi ، Apr 29, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)