تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با فاخته زمانی، دبیر انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان

«حقوق برابر در ایران، خواسته‌ای ابتدایی است»

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

فاخته زمانی، فعال حقوق بشر آذربایجانی و دبیر انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان یکی از کسانی بود که در اجلاس ضد نژادپرستی سازمان ملل سخنرانی کرد، او به همراه دو نماینده دیگر از ایرانیان، نازنین افشین‌جم و احمد باطبی در این اجلاس حاضر شد.

او در سخنرانی‌اش به فشار‌های اعمال شده علیه آذری‌ها در ایران پرداخت. در مراسم افتتاحیه اجلاس ژنو، سران و نمایندگان دولت‌های مختلف از جمله محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران و سازمان‌های غیر‌دولتی مدافع حقوق بشر از سراسر جهان حضور داشتند.

کنفرانس ضدنژادپرستی سازمان ملل با سازماندهی کمیساریای عالی حقوق ‌بشر سازمان ملل از تاریخ ۲۰ تا ۲۴ آوریل در ژنو سوییس برگزار شد. کنفرانس پیشین در سال ۲۰۰۱ در دوربان آفریقای جنوبی برگزار شد.

کنفرانس ژنو، با شعار «اتحاد علیه نژادپرستی و احترام و عدالت برای همه» تحقق مصوبات دوربان را علیه نژادپرستی مورد بررسی قرار داد. در کنفرانس دوربان، کشورهای عضو سازمان ملل توافق کردند که از اعتلای موقعیت اجتماعی و شغلی اقلیت‌ها پشتیبانی کنند.

افزون بر آن، این توافق به عمل آمد که پیکار علیه نژادپرستی و بیگانه‌ستیزی در رسانه‌ها منظم‌تر شود. سازمان ملل متحد علاوه از نشست اصلی، کنفرانس‌های مختلفی را در رابطه با مسأله نژاد‌پرستی در قالب این اجلاس برگزار کرد که شرکت‌کنندگان با بیان تجربیات شخصی خود از مسأله نژادپرستی به ابراز نظر در خصوص چگونگی پیگیری اهداف نشست دوربان و راه‌های عملی مقابله با پدیده نژاد پرستی پرداختند.

فاخته زمانی در یکی از کنفرانس‌های این اجلاس با عنوان صداها ((Voices با ارائه تجربه شخصی خود به سوالات مدعوین جواب داد.

از خانم زمانی پرسیدم به دعوت چه ارگانی در این کنفرانس حاضر شده و با توجه به حضورش در کنفرانس در مورد عکس‌العمل‌ها نسبت به سخنان رئیس جمهوری ایران توضیح دهد، او در این میان در مورد کاریکاتوری هم که به نظر برخی توهین‌آمیز بود توضیح داد، کاریکاتوری که منجر به محکومیت طراح و تعطیلی موقت روزنامه دولتی ایران شد.

Download it Here!

از طرف سازمان ملل به این کنفرانس دعوت شدم. البته روز دوشنبه آقای احمدی‌نژاد در اجلاس ضدنژادپرستی ژنو سخنرانی کردند که فضا متشنج شد و خیلی‌ها از جلسه بیرون رفتند.

در سالنی که ما بودیم خیلی‌ها اعتراض کردند و سر و صدای زیادی شد. ما در این‌جا هستیم تا در مورد نژادپرستی که در ایران علیه آذربایجانی‌ها صورت می‌گیرد اعتراض کنیم. در مورد آن کاریکاتوری که در روزنامه دولتی ایران به آذربایجانی‌ها توهین شده بود، صحبت کنیم.


فاخته زمانی، دبیر انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان

وقتی شما به مسأله‌ی نژاد‌پرستی اشاره می‌کنید شاید لازم باشد که جزییات بیشتری را مطرح بکنید...

با این‌که دولت در قانون اساسی در ماده‌ی ۱۵ به تمام اقوام حق یادگیری به زبان خودشان را داده، ولی ما در کتاب‌های درسی حتا یک درس هم به هیچ زبانی به غیر از فارسی نداریم. هم‌چنین در توهین‌هایی که در رسانه‌ها علیه آذربایجانی‌ها می‌شود ـ می‌دانید که تمام این رسانه‌‌ها کنترل می‌شود و هیچ چیزی بدون دیدن این‌ها بیرون نمی‌رود ـ ولی به کرات فیلم‌های تحقیرآمیزی علیه آذربایجانی‌ها می‌بینیم.

مدت زمانی است که روی این مسأله کار می‌کنیم و آن را چندین بار به سازمان ملل آورده‌ایم و بار دیگر از طرف سازمان ملل دعوت شدیم که به تبعیض‌های زبان، توهین‌ها، تحقیرها و هم‌چنین بازداشت‌هایی که برای خواست‌های حقوق بشری خیلی ابتدایی آذربایجانی‌ها در ایران می‌شود صحبت کنیم.

هم‌چنین از من خواسته‌اند به عنوان یک آذربایجانی در ایران از تجربیات خودم که با آن روبه‌رو شده‌ام، صحبت کنم.

نظر شما در ارتباط با سخنرانی روز دو‌شنبه‌ی رییس جمهور ایران در این اجلاس چه بود؟

برای من خیلی ناراحت کننده بود که در مملکتی که آقای احمدی‌نژاد اداره می‌کند، نژادپرستی است و ابتدایی‌ترین حقوق انسان‌ها زیر پا گذاشته می‌شود، حتا قانون اساسی را هم اجرا نمی‌کنند. و اجازه نمی‌دهند سنی‌هایی که در آذربایجان غربی زندگی می‌کنند به صورت عمومی نماز برگزار کنند، اما مسئولین همین دولت می‌خواهند به تمام دنیا درس ضد نژادپرستی بدهند.

در حالی که در کشور خودشان حقوق افراد رعایت نمی‌شود و کاری نمی‌کنند که در ایران صلح، هم‌زیستی و به هم احترام گذاشتن ترویج شود.

آیا پبش از این هم‌ چنین فرصت‌هایی پیش آمده است؟

دفعه‌ی پیش که شرکت کرده بودم در ارتباط با اقلیت‌های دنیا که در سازمان ملل صورت گرفته بود، صحبت کوتاهی با نماینده‌ی ایران در آنجا داشتیم و گزارش ماهانه‌ی خودمان را دادیم که چگونه افراد در اوین چندین ماه بدون آن‌که خانواده‌هایشان از آنان اطلاعی داشته باشند، بدون وکیل نگه‌داری می‌شدند و موارد دیگر که به صورت رسمی به آن‌ها دادیم. ولی گفتند چنین چیزی وجود ندارد.

هم‌چنین گزارش‌گرانی که در سازمان ملل هستند از دولت جمهوری اسلامی خواستند که اجازه بدهند به داخل کشور بروند و وضعیت اقلیت‌های مختلف را بررسی کنند. ولی هنوز جوابی دریافت نکرده‌اند.

برخی موارد طرح می‌شود فعالانی که در حال حاضر حقوقی را در آذربایجان استیفا می‌کنند به دنبال جدایی‌طلبی و تجزیه‌طلبی هستند. تعبیر شما در ارتباط با این بیان چیست؟

از کسانی که دفاع می‌کنیم نمی‌پرسیم چه عقیده‌ای دارند. می‌خواهند در ایران باشند، می‌خواهند جدا شوند. ولی فکر می‌کنم نگاه کردن به این مسأله با این زاویه دید باعث می‌شود که بیشتر به جدایی‌خواهی دامن زده شود.

به عنوان یک جامعه باید شروع کنیم درباره‌ی مسایل خودمان صحبت کنیم. تقاضای یک فرد برای تدریس زبان مادری دلیل بر آن نمی‌شود که این شخص با اتهام‌هایی مثل تجزیه‌طلبی روبه‌رو شود. باید حقوق تمام ایرانی‌ها را برابر در نظر بگیریم و این یک خواسته‌ی ابتدایی است و همه‌ی ما ایرانی‌ها باید به این مسأله دقت کنیم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

مطلع هستم که خانم فاخته زمانی یک جدایی طلب و حامی پان تورکیسم است. همینکه ایشان آذری ها را نژاد جداگانه مینامد نشانه همین امر است. آذری ها هم مانند کردها و ترکمن ها، فارس زبانان و غیره تاریخا ایرانی بوده اند و نه تافته ای جدا بافته. باضافه زبان مشترک مبنای نژاد نیست. مگر همه انگلیسی زبانان و یا فرانسه زبانان و.. از یک نژادند؟ تبعیض در جمهوری اسلامی غوغا میکند. اما تجزیه طلب آذری همیشه از تبعیض زبانی سوء استفاده خودش را میکند.
از حقوق مدنی آذری است که به زبان محلی آموزش ببیند و در کنارش سایر تبعیضات دیگر را هم که در ایران داریم تحمل نکند. اما اینها کاری به سایر تبعیضات از جمله تبعیض جنسیتی ندارند.
همین گروه که در واقع خودشان را نژاد جداگانه مینامند، از آن کاریکاتور که معنای ضد آذری هم نداشت وسیله یک بلوای نژادی ساختند و تازه چیزی هم عایدشان نشد.
تنها راه رفع تبعیضات متحد شدن بر علیه تمام تبعیضات و ایجاد حکومتی دموکراتیک است و این با جدا پنداشتن خود و نفرت بر علیه دیگران مقدور نیست.
زن فارس زبان
---
اردوان :
موضوع این است که آیا در این گفت و گو، مصاحبه شونده ابراز تبری از کشور ایران کرده است با خیر؟
به عنوان یک روزنامه نگار احساس می کنم گره ای که با آن روبرو هستیم این است که ما با پیش فرض به مسایل نگاه می کنیم.
چرا نباید همه صدا ها شنیده شود تا از عرصه بیان به عرصه خشونت کشیده نشود؟
اگر ایرانی بودن افتخار است چرا این افتخار را به همه ثابت نکنیم ؟


-- بدون نام ، Apr 25, 2009

آقای عزیز، لطفا خود را به کوچه علی چپ نزنید و فرقه چیان حرفه ای را جای فعال حقوق بشر جا نزنید. این خانوم بارها ایران را یک کشور الکی و یا fake state نامیده و با پیروی از سیاست گرگ های خاکستری برای کردها خط و نشون کشیده. دست بردارید آقا از این تفرقه افکنی میان ملت ایران. ما در ایران یک ملت بیشتر نداریم و آن هم ملت ایران است. اقوام موجود در ایران نیز اقوام واحد، یعنی همگی اقوام ایرانی هستند. هر چقدر بیشتر به این مسئله دامن بزنید مردم بیشتر در این شک می کنند که آیا یک رسانه ی مستقل هستید و یا حقوق بگیران سیاستی خاص که در اروپا هدایت می شود و هدف اش تکه پاره کردن خاورمیانه است. کانادا که اینقدر این خانم را حمایت می کند، که البته ایشان با حمایت های ترکیه و باکو نیاز به حمایت بیشتری ندارند، بهتر است فکری به حال قتل عام سرخپوستان بکند و یک قطعنامه علیه خودش صادر کند. ایرانیان هزاران سال است با هم زندگی می کنند و تفاوت زبانی هم که هست، امری ست پسینی و فرعی. آذربایجان یکی از مراکز ایران و ایرانگرایی بوده است از هزاران سال پیش تا کنون و زرتشت، پیامبر ایرانی در همین آذربایجان به دنیا آمده است و با هیچ ترفندی نه ترکی می شود، و نه جدا.
به قول شهریار بزرگ اختلاف لحجه ملت نمی سازد.
یاشاسین ایران و ملت یکپارچه اش
---
اردوان:
در طول این گفت و گو چیزی از ملت ترک ندیدم
چرا شما در این گفت و گو ها دوست عزیز روی دوم سکه را نمی بینید
کسی که امروز به حقوق اجتماعی اش در ایران می پردازد، در واقع یک وحدت را پذیرفته است.
گاهی احساس می کنم شاید اصراری وجود دارد که اگر آذری های هم وطن هم چیزی نگویند برخی دوستان مایلند رویکرد های جدایی طلبانه را به آنها وصله کنند.
به نظر شما این قبیل دوستان خرجشان را کجا می دهد آقای مهران عزیز

-- مهران ، Apr 25, 2009

با تشکر از رادیو زمانه بابت اطلاع رسانی در مورد فعالین هویت خواه ترک ایران و زحمات خانم زمانی باور کنید من کم کم داشتم به بی طرفی شما شک میکردم چون به نظرم میامد که شمااین حرکت هویت خواه را مثل رسانه های داخلی بایکوت خبری کردین! (آخه مافعالین هویت خواه ترک باید به چه زبانی به بعضیها ثابت کنیم ما تجزیه طلب نیستیم و فقط دنبال حقوق ابتدایی خودمان هستیم البته انگ زدن در ایران دیگه تبدیل به اپیدمی شده )

-- علیرضا شعبانی ، Apr 25, 2009

در گزارش قبلی رادیو زمانه، حضور خانم زمانی در این کنفرانس سانسور شده بود، به هر صورت متشکرم که این سانسور ادامه نیافت. اما آقای روزبه نوشته اند که: "او دراین میان در مورد کاریکاتوری هم که به نظر برخی توهین‌آمیز بود توضیح داد، " کاریکاتوری که منجر به محکومیت طراح و تعطیلی موقت روزنامه دولتی ایران شد."
جناب آقای روزبه، کلمه برخی را در مورد صدها هزار نفر (تظاهرات کننده ها) بکار برده اید. فکر نمی کنید که در زبان فارسی کلمات مناسبتری وجود داشته باشند؟ و اما این کاریکاتور موجب دستگیری بیش از 2000 آذربایجانی، زخمی و کور شدن دهها نفر و کشته شدن 27 نفر (فقط 4 نفر در شهر کوچک نقده) شد. شما تنها به محکومیت طراح و تعطیلی موقت روزنامه دولتی ایران اشاره کرده اید. وقتی طراح کاریکاتور از کشور خارج شد، هنوز عباس لسانی (به عنوان مثال) هزاران کیلومتر دورتر از شهرش در زندان یزد تحت شکنجه های جسمی و روانی بود.
----
اردوان:
لفظ برخی زمانی به کار برده می شود که شامل گروهی قلیل نسبت به اکثریت را شامل شوند.
لازم به توضیح است که شاید برخی بر سر این کاریکاتور بیش از اندازه حساسیت به خرج دادند. بعد از گفت و گو با طراح این کاریکاتور باور ام بر این بود که اونیز چنین قصد و هدفی را نداشته است .

-- اورمیه لی ، Apr 26, 2009

به عنوان یک ایرانی متاسفم که نژادپرستی در جامعه ایران غوغا می کند و مساله در اینجا فقط اعمال حکومت ایران نیست بلکه نژادپرستی در عمق جامعه ایران رسوخ کرده و هر کسی که سخن از این مساله جامعه ایران می گوید با انگهای مختلف سرکوب می شود.
به عنوان یک ایرانی فارس زبان متاسفم که در کشورم نژادپرستی غوغا می کند و خواستن کوچکترین حقوق اولیه ترکها یا بلوچها یا عربها ویا کردها با انگهای مختلفی همچون تجزیه طلبی سر کوب می شود

-- محمد زارعی ، Apr 26, 2009

به عنوان یک آذربایجانی بی طرف از رادیو زمانه متشکرم که در جهت اطلاع رسانی در خصوص مسائل منطقه آذربایجان قدم بر می دارد و امیدوارم که این امر ادامه داشته باشد

-- آیدین حسینی ، Apr 26, 2009

با سپاس از رادیو زمانه وخانم زمانی من نعجب میکنم از دوروئی هم میهنان فارسمان انها خود را صاحب فرهنگ وتمدن ده هزار ساله معرفی میکنند ولی از شنیدن صدای هموطنان غیر فارس می هراسند وجوری رفتار میکنند که انگار یک سرباز اشکانی هستند ودر قرن سوم قبل از میلاد زندگی میکنند واگر به طرف مقابل دسترسی دارند پوست انرا می کنند اخه تاکی ما همچین رفتاری را تحمل کنیم ما میگوئیم ایرانی وخواهان حقوق قومی خودمان هستیم وشما میگوئید تجزیه طلبید خواهش میکنم بدور از تعصب به من بگوئید چه کسانی خواهان فروپاشی ایران هستند؟ ایا انانیکه خواهان ایرانی فدارال وقوی هستند؟ یا انهایی که ایران را فارسستان میدانید وملک پدری خودشان ودیگران را مهمان وبیگانه ؟. رادیو زمانه لطف کنید بی طرفی خودتان را با نشر این کلمات برایم ثابت کنید!

-- عرب اهوازی ، Apr 26, 2009

با خواندن این مصاحبه، چندین نکته به نظرم رسید:
1- به نظر خانم زمانی- و شاید مصاحبه کننده!- زبان مرادف است با نژاد
2- اگر این گونه روشنفکران گرفتار بحران هویت هستند، تاحدی به خودشان مربوط است. لابد آنها تمام بزرگان خود را که به فارسی نوشته و هیچگونه فشاری هم از قوم موهوم «فارس» نبوده خاین می دانند. حتی پدرشان را که به عموجان نامه به فارسی می نوشت!
3- اگر آذربایجانیان از نژاد دیگری هستند، دیگران ستم نژآدی آنها را تحمل کرده اند: ولی فقیه و شمار بزرگی از سران مذهبی و سیاسی و اقتصادی و نظامی رژیم کنونی، بخش قابل ملاحظه یی از حاکمان رژیم گذشته(ازجمله: مادر محمد رضاشاه و مادر ولیعهد او و همسر همین ولیعهد!). بگذریم از نژآد واقعی ترک(و نه آذربایجانی تورکیزه شده) که بیش از ایرانیان بومی در بعد از اسلام بر ایرانیها حکومت کرده اند.
4- لغت ترک معناهای متعدد دارد و خانم فاخته و هم اندیشان ایشان نباید از آن سوء استفاده کنند. از سوی دیگر، مردم ایران و همسایگان آن خاطره های بسیار دردناک از این لغت ترک دارند: غزها، تیمور لنگ، بخش عظیمی از قزلباشان , دستگاه استالینی و تحمیلی پیشه وری در آذربایجان....

-- نصرالله رفعت رکنی ، Apr 26, 2009

خانم زمانی شناخته شده هستند ، از همان زمان جمع آوری طومار بر ضد " به اصطلاح ایران " ، معلوم بود که ایشان را نمی توان سخنگوی ما آذری ها فرض کرد .
اگر عدم تدریس زبان محلی ، به خرج دولت سراسری ، تبعیض نژادی فرض شود ، پس لابد آمریکا هم فرانسه هم همینطور هستند !

زبان میلیونها آمریکایی ، اسپانیولی است ، اما قرار نیست که با هزینه دولتی این زبان را تدریس کنند ؛ با این فرق که زبان ترکی پیشینه نوشتاری قابل توجهی ندارد ، اما اسپانیایی یکی از زبانهای اصلی نوشتاری دنیا است .

به زبان ترکی آذری بنویسم تا خود خانم زمانی هم بخواند : بیزه قرآلما خانیم ، بیز بیلروخ سنین دردی نه دیر ، بیزیم وطنیمیزه وله !

-- البرز ، Apr 26, 2009

در ایران هیچگونه محدودیت زبانی برای اقوام
ایرانی وجود ندارد هم روزنامه و مجله به زبانهای
محلی وجود دارد و هم کلاسهای آموزشی
بطور مثال برادر خود من به کلاسهای زبان ترکی
میرود که سفارت ترکیه در تهران برگزار می کند.

-- حسین ، Apr 26, 2009

زبان و ادبیات عربی در سطوح دبستان،راهنمایی و دبیرستان و دانشگاه به صورت اجباری برای دانش آموزان ایرانی تدریس می شود.در برخی موارد تعداد واحدهای این زبان از تعداد واحدهای درسی تاریخ _ که دانش آموزان در آن به مرور تاریخ کشورشان می پردازند_ بیشتر است.دانش آموز ایرانی که در دروس ریاضی یا فیزیک بهترین نمرات را کسب می کند اگر موفق به یادگیری قواعد بی سرو ته این زبان نشود ،به مراحل پسین آموزشی راه پیدا نمی کند.خانواده های ایرانی هر سال مجبورند هزینه های گزافی صرف آموزش خصوصی فرزندانشان برای یادگیری زبان عرب نمایند و به هرحال این زبان تبدیل شده است به کابوس دانش آموزان ایرانی ... با این وجود گروه های و سازمان های قومی در میان اقلیت عرب همواره از تبعیض فرهنگی دولت ایران شکوه کرده اند و یا با متهم کردن دولت به نژادپرستی ادعا کرده اند به زبان و فرهنگ آنها توجهی نمی شود.در واقع اگر بی توجهی و تبعیضی روی داده است،تبعیض و زیاده روی بیجا در آموزش زبان و ادبیات یک قوم بیگانه در سطوح ابتدایی ِ آموزش کشور ما است.مقصود این که ادعاها در مورد کاستی های فرهنگی یا اقتصادی، همگی در حد ادعا و بهانه باقی اند و هیچگاه نیز نخواهند توانست از آن فراتر روند.به تجربه می بینیم که همان کسانی حتی هنوز نیز شناسنامه ایرانی ندارد، زبان و ادبیات شان در مدارس و دانشگاه ها نه تنها برای خودشان بلکه به اجبار برای همه ایرانیان آموزانده می شوند،با این حال فریاد از دست رفتن فرهنگ قومی شان هیچگاه خاموش نمی شود و نخواهد شد.

-- حسین ، Apr 26, 2009

نژاد پرستي در درون جامعه ما جاي گرفته است واين باعث تاسف است. اقليت ها مورد هجوم همگانی قرار ميگيرند اما هیچگاه به این مسئله که در سطح ایران يک بیماری مزمن اجتماعي وجود توجهی نمی شود و براي خيلي ها اين مسئله از لحاظ ذهنی هنوز طرح نشده و حتي وجود ندارد.من ۲۰ سال است که در کانادا زندگي ميکنم و خود رايک کانادائي مي بينم. من در اينجا در امان هستم و همه چيز برايم خوب است. اما پس از شروع اين کار من مفهوم هجمه را فهمیدم. من فکر ميکنم خيلي از اعضا جامعه ما آذربایجانیها به این دلیل که از طرف آن گروه ها مورد هجوم واقع شده اند فلج شده اند. من اين نوع رفتار مهاجمان را درک نميکنم چون در کانادا به من ياد داده شده که بخاطر حقوق خود بعنوان یک مهاجر ايستادگي کنم. من در کانادا مورد قبول واقع شده ام و بخشي از جامعه هستم اما جائي که بدنيا آمده ام اگر هويت خود را بنام يک ترک آذربايجاني حفظ کنم و يا اگر حقوق زباني خود را مطالبه کنم و يا اگر درخواست حقوقی برابر با شهروندان فارس داشته باشم متاسفانه تحمل نميشويم من در مقابل آنها چیزی ندارم . اين بزرگترين چالش ماست و اکنون متوجه می شوم که چرا جامعه ما از اينکه اين موضوعات مطرح شود ميترسد."

-- یک آذربایجانی ، Apr 26, 2009

از خانم زمانی تشکر می کنم به خاطر سخنان بحقی که در سازمان ملل ایراد کردند. یکی از نشانه های بازر نژادپرستی در ایران همین اظهاراتی است که برخی از خوانندگان در قسمت نظرات اشاره کرده اند. بسیار متاسف می شوم وقتی می بینم که هنوز عده ای حاضر به درک نژادپرستی حاکم بر ایران نیستند. از رادیو زمانه به خاطر انعکاس این خبر متشکرم

-- یک ترک ، Apr 26, 2009

تا اونجایی که من خبر دارم شخصیت و مقام خانوم زمانی برای همه جهان شناخته شده است.

-- Ayaz ، Apr 26, 2009

بعنوان یک ترک آذربایجانی از خانم فاخته زمانی به خاطر تلاش های مداومشان در راه انتقال اخبار و اطلاعات زندانیان سیاسی و سایر فعالیت های مربوط به حقوق بشر تشکر می کنم.
ایشان در قلب هر آذربایجانی جای دارند.
تانری تورکو قوروسون

-- ابراهیمی ، Apr 27, 2009

من خودم اهل تبریز هستم و در حال حاضر در
تهران زندگی می کنم .در ایران هیچگونه محدودیت زبانی وجود ندارد و هرکسی می تواند هر زبانی را یاد بگیرد به طور مثال برادر من
به کلاسهای آموزش زبان ترکی می رود که
سفارت ترکیه در تهران برگزار می کند.در ضمن
در خارج از کشور
مساله قوميت‌ها به شدت بزرگ شده. به هر‌جا می روی مساله کرد و بلوچ مطرح است و يکی می پرسد «جریان ستم‌های قومی چه می‌شود؟» و از این جور بحث‌ها. من هر چه می گويم بابا اصلا توی ایران جریان قومی به این معنایی که در این‌جا مطرح می‌شود وجود ندارد. آخر کی وقتی یک دختر و پسر می‌خواهند با هم ازدواج کنند مادر دختر می‌پرسد که داماد اهل کجاست؟ می‌گویند پول دارد، پول ندارد، کارش چیست؟ دکتر هست، دکتر نیست؟

-- رضا ، Apr 27, 2009

حسین عزیز
خواهر من در مدرسه راهنمایی حق سوال پرسیدن از معلم در خصوص اشکالاتش در دروس علوم و ریاضی به زبان مادری اش ترکی آذربایجانی را ندارد و علیرغم اینکه تمام دانش آموزان و معلم ترک هستند باید تمام سوالات به زبان فارسی باشدبه همین خاطر نمی تواند در درسی عین علوم یا ریاضی که دروس فکری هستند سوالاتش را بپرسد و این امر در دراز مدت باعث عقب ماندگی تحصیلی برای خواهر من و دیگر فرزندان آذربایجان می شود.

-- یک ترک آذربایجان ، Apr 27, 2009

در ایران ما یک کلاس آموزش زبان ترکی آذربایجانی برای قریب به 30 میلیون آذربایجانی نداریم

-- علی از زنجان ، Apr 27, 2009

این هموطن آذربایجانی من که کانادایی شده و نامش را نمی نویسد و در باره ی جامعه ی ایران چنین نظرهای قاطع می دهد؛ باید بداند که از این موضوعها کسی نمی ترسد و دراین باره صدها مقاله و کتاب نوشته شده و سایتهایی هم وجود دارد. ترس، از جعل است از سویی و اتهام از سوی دیگر. وارد جزییات بشوم؟

-- رفعت رکنی، نصرالله ، Apr 27, 2009

در ایران ما یک کلاس آموزش زبان ترکی آذربایجانی برای قریب به 30 میلیون آذربایجانی نداریم

-- علی از زنجان ، Apr 27, 2009

وضعیت آذربایجانی ها در ایران به گونه ای است که دیگر امام جمعه اردبیل که عامل دستگیری عباس لسانی فعال شناخته شده اردبیلی بودسال گذشته گفت:"اگر نظام سیاست فعلی خود در خصوص آذربایجان را ادامه دهد در آینده ای نزدیک زبان ترکی به زبان مخالفت با حکومت ایران تبدیل خواهد شد"

-- اتابک ، Apr 27, 2009

سلام بر آزادی .ما همه انسانییم و چیزی بنام نژاد نداریم.جغرافیایی سیاسی یک قراداد اجتماعی است.نه مرز جغرافیایی مقدس است نه ایدلوژی آنکه تقدس دارد آزاد بودن انسان ها است.اگر به آزادی اعتقاد دارید به همه ملل غیر فارس در ایران این حق را بدهید که آنان طبق منشور سازمان ملل متحد و ماده یک میثاق جهانی حقوق اجتما عی و سیاسی حق تعیین سرنوشت را داشته باشند.انکار نژاد پرستی در ایران به منزله انکار نقض حقوق بشر در ایران توسط احمدی نژاد است.سلام بر کسانیکه بر عیله نژاد پرستی در ایران مبارزه می کنند.مبارزه با نژاد پرستی جز قواعد آمره بین المللی است و ما نسبت به آن اففتخار می کنیم.
آیا می دانید 90 درصد اعضا دولت فعلی و دو دولت قبلی در ایرا فارس هستند.آیا مداید به گفته عباس عبدی ریس هر سه قوه ایران فارس است.آیا می دانید 100 درصد بودجه ای فرهنگی ایران در زمینه موسیقی سینما کانون فکری و پرورش کودکان و فرهنگسراها صرف زبان و ادبیات فارسی می شود آیا می دانید 100 مدارس ایران در داخل کشور به زبان فارسی است. و هزاران واقعیت تاریخی و اجتماعی که متوسفانه در بین فارس زبان ها به غییر از مرحوم جلال آل احمد کسی آنرا ندیده و یا اعتراف نکرده است.

-- محمد بودونچو ، Apr 27, 2009

سلام پدر من ترک عراق است و مادرم ایرانی است
پس حرفی که می زنم بدون قرض ورزی است باید جلوی این جور حرف های احمدی نژاد را گرفت
من حق شرکت در کنکور سراسری را ندارم حق ازدواج با یک مرد ایرانی را ندارم برای ازدواج با یک غیر ایرانی هم باید از این کشور اجازه بگیرم اگر اینها نژاد پرستی نیست پس چیه ؟ دلم می خواد مستقیما با احمدی نژاد حرف بزنم و بهش بگم تو در جایگاهی نیستی که در مورد نژادپرستی حرف بزنی تو اگه از یهودی های اسرائیلی بدتر نباشی مطمئن باش که بهتر نیستی.

-- بدون نام ، May 8, 2009

آقای رضا که اهل تبریز هستی و ساکن تهران و اگر هم دکتر یا مهندس باشی می توانی به خواستگاری هر دختری که خواستی بروی! و برادرت هم به راحتی در کلاسهای سفارت تورکیه می تواند شرکت کند این را بدان که دیگر عصر، عصر بیداری ملتهاست و ملتی که بیشتر جمعیتش را قشر تحصیل کرده تشکیل می دهد نمی تواند نیازهایش را در امکان یا عدم امکان ازدواج با فردی از قوم حاکم با فرهنگ مسلط تعریف نماید! ابتدایی ترین خواسته این ملت نه امکان شرکت در کلاس های زبان مادری اش در سفارت یک کشور دیگر! بلکه ایجاد شرایط تحصیل به زبان مادری اش توسط کشور متبوعش هست...

-- اوختای بابایی ، May 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)