تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با علی پیروزی و مصطفی آزمایش

«تجمع‌ها تا آزادی دراویش ادامه خواهد داشت»

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

مدت یک ماه و نیم است که از بازداشت بدون دلیل تعدادی از دراویش سلسله‌ی نعمت‌الهی گنابادی در ایران می‌گذرد و آن‌ها هنوز آزاد نشده‌اند. حتی از سوی خانواده‌های این افراد، حال برخی از زندانی‌ها وخیم گزارش شده است.

علی‌رغم تلاش وکلای این سلسله از مجاری قانونی، تاکنون موفقیتی حاصل نشده است. به همین دلیل کمیته‌ی دفاع از حقوق درویش‌ها و دانشجویان ایران در خارج از کشور در شهرهای مختلف دست به برپا کردن تظاهرات و تجمعات اعتراض‌آمیز زده است.

در واقع هدف از برپایی گردهمایی‌ها و تظاهرات، جلب حمایت افکار بین المللی برای فشار آوردن به دادگستری و دستگاه قضایی ایران است که هر چه زودتر به این بازداشت‌ها پایان دهند.

در سوم آوریل امسال، مردم کپنهاک شاهد برپایی چادری تحت عنوان «چادر افشاگری» در مرکز شهر کپنهاگ پایتخت دانمارک بودند.

در زیر این چادر که صحنه‌های تخریب حسینه‌های دروایش گنابادی در شهرهای مختلف نظیر قم، بروجرد، چرمهین و تخت پولاد اصفهان به نمایش درآمده بود، برپاکنندگان سعی کردند دانمارکی‌ها و توریست‌های کپنهاکی را با مذاهب و نقطه نظرهای متفاوت در ایران آشنا کنند.

در این برنامه به اعتراض تخریب حسینیه‌ی دراویش نعمت‌الهی و مشکلات دانشجویان ایران طوماری هم تهیه شد. در همین مورد علی پیروزی یکی از برگزارکنندگان این چادر در کپنهاگ اشاره می کند:

قسمت اول را این‌جا بشنوید

قسمت دوم را این‌جا بشنوید

ما این برنامه را به خاطر افشاگری کارهایی که علیه دراویش نعمت‌الهی در ایران کردند از جمله تخریب مراکزشان و دستگیری و ضرب و جرح بعضی از این دروایش انجام دادیم.

این چادر با یک سری از عکس‌ها، مداراک و فیلم و اسلایدشو همراه بود و هم‌چنین جمع‌آوری امضا هم در برنامه‌ی ما بود و جمعیت بسیار زیادی از آن استقبال کردند.

همه می‌آمدند و برای آن‌ها جای تاسف بود. چون اکثریت با درویشی آشنا بودند، و راجع به صوفیه و درویشی شنیده بودند؛ برای آنان خیلی تعجب داشت که چرا باید در ایران با دروایش چنین برخوردی صورت بگیرد. آنان احساس همدردی می‌کردند.


عکس تزئینی است

ما لیست‌هایی داشتیم که آن لیست‌ها را امضا می‌کردند با اسم و آدرس ایمیل و غیره و به این صورت از برنامه‌ی ما پشتیبانی کردند.

علت خاصی دارد که فقط این دو گروه را برای حمایت انتخاب کردید؟

چون این دو گروه الان در ایران خیلی تحت فشار هستند و در اخبار می‌شنویم و می‌خوانیم که بیشتر مراکز دراویش نعمت‌الهی و اعضای آنها تخریب شده و ۱۶ نفر از آنان در زندان هستند.

دیگر این‌که دانشجویان تحت فشار هستند و برنامه‌هایی که در دانشگاه‌ها گذاشته‌اند و اختناقی که به وجود آمده و اجازه نمی‌دهند دانشجویان آن‌گونه که باید فعال شوند و خیلی از دانشجویان الان در زندان هستند. ما به خاطر همان این عنوان را انتخاب کردیم.

آیا برنامه‌های شما باز هم ادامه پیدا خواهد کرد؟

بله این برنامه‌ها تا آزادی این دراویش و دانشجویان ادامه خواهد.

این اولین باری است که در دانمارک به این ترتیب چادری بر پا می‌شود؟

در دانمارک برای اولین بار است. ولی آخرین آن نیست. چون همان‌طور که به اطلاع شما رساندم این برنامه ادامه دارد و در شهرهای دیگر اروپا هم برگزار خواهد شد.

در همین زمینه در هفته پیش نیز با تلاش همین گروه در شهر آمستردام حرکتی دیگر شکل گرفت. این حرکت نیز با همان هدف قبلی با جلب نظر و حمایت جامعه جهانی به مساله‌ی دستگیری‌های اخیر دراویش نعمت‌الهی گنابادی و مشکلات دانشجوها بر پا شد.

در مورد جزئیات این حرکت در آمستردام با دکتر مصطفا آزمایش سخن‌گوی دراویش نعمت الهی در اروپا که در محل حاضر بود گفت‌وگو کردم و از وی پرسیدم که موضوع این تجمع چه بوده است:


دکتر مصطفی آزمایش

در میدان مرکزی شهر آمستردام با جلب نظر مقامات انتظامی و پلیس و اجازه از شهرداری یک گردهمایی برگزار شد که در طی آن حدود دو هزار شاخه‌ی گل، همراه با نوشته‌ای که در آن توضیح داده شده بود که تصوف چیست به عابران داده شد.

ما معتقدیم تصوف مکتب عشق و صلح و مدارا است و پیروان این مکتب متاسفانه در ایران زیر فشار قرار دارند و عده‌ای از آن‌ها بدون دلیل هنوز در زندان به سر می‌برند.

در این تجمع عده‌ی زیادی از مردم آمستردام و گروه‌هایی که توریست بودند عکس‌های تخریب حسینه‌ها را در ایران و تصاویر مجروحان را دیدند و از سرنوشت این افراد اطلاع حاصل کردند.
سپس با امضا کردن حمایت‌نامه‌ها، از فعالیت‌هایی که در جهت آزادی آنان صورت می‌گیرد اعلام حمایت کردند.

در این تجمع از مقامات محلی هم اشخاصی آمدند، خبرنگاران خبرگزاری‌های مختلف هم آمدند و گزارش تهیه کردند. جمعی از سازمان‌های غیردولتی ایرانی‌ها در هلند هم آمدند و حمایت خودشان را اعلام کردند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ولی یادتان باشد رییس جمهور عزیزمان در اجلاس ضدنژاد پرستی دم از جنایات اسراییل میزند.
ظلم علیه اقلیت های مذهبی در جمهوری اسلامی غیرقابل تصور است تا جایی که به برخی از آنها حتی در صورت کشته شده دیه و مجازات تعلق نمیگیرد.
در ضمن عکس اول به دراویش نعمت اللهی مربوط نیست

-- رضا ، Apr 24, 2009

برادرم! شما که هم اردلان هستید و هم روزبه، چرا واژه ایرانی درویش را بروش «مکسر» تازی جمع می بندید و می نویسید دراویش! ضرب وجرح چیست؟! چرانمی نویسید زدند یا کتک زدند؟
کامیاب باشید
---
اردوان :
سپاس. من اردوان هستم و ممنونم از اشاره خوبتان
معمول برای من هم اهمیت دارد و گاهی از زیر چشم در می رود

-- نوروز ، Apr 27, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)