تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
دستگیری در تهران و شهرستان ها

درویش ها باز هم مخل امنیت ملی خوانده شدند

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com


آن چه در پی می‌خوانید گفت‌و‌گویی است با امیر اسلامی وکیل و یکی از درویش‌های نعمت‌الهی گنابادی است. این گفت و گو در پی تخریب یکی دیگر از مراکز اجتماع آنان در اصفهان و دستگیری معترض ها در تهران صورت گرفته است.

Download it Here!

بعد از دستگیری که روز شنبه درپی تخریب حسینه اصفهان آیا از وضعیت دستگیرشدگان خبرهای جدیدی هست؟

تعدادی از دستگیر شدگان با قید قرار التزام به حضور، آزاد شده‌اند. ولی از تعداد زیادی که عنوان می‌شود در بند ۲۴۲زندان اوین هستند هنوز هیچ اطلاعی نداریم خانواده‌هایشان نتوانسته‌اند با‌ آن‌ها‌ تماسی بگیرند و حق ملاقات داشته باشند.
از قرار تأمین کیفری که برای این‌ها صادر شده هیچ ‌اطلاعی در دست نیست حتا با مراجعاتی که خانواده‌های زندانی‌ها به دادسرای انقلاب تهران و هم‌چنین به زندان اوین داشته‌اند هیچ‌ اطلاعات تازه‌ای را در اختیار خانواده هایشان قرار نداده‌اند.

ما مثل دیگران منتظر هستیم که مقامات مسوول توضیحاتی نسبت نوع اتهام، نوع قرار و زمان آزادی بدهند.

آیا می‌توانید بگویید که در آن روز حدوداً چند نفر دستگیر شده‌اند ؟

بخاطر این‌که تعداد خیلی زیاد بوده است و اینکه این موضوع به صورت خود‌جوش اتفاق افتاده است، تعداد دستگیر شده‌ها خیلی مشخص نیست.
چون تعدادی از این دراویش را در حال حرکت به‌سوی تهران گرفته‌اند، تعدادی جلوی مجلس شورای اسلامی، تعدادی هم در جلوی حسینه امیرسلیمانی.

ولی از صحبت‌هایی که افرادی که بازداشت شده بودند در زندان شاپور حدود ۱۵۰نفر در زندان شاپور به سر می‌بردند. تعدادی از این افراد حدود ۳۵تا ۴۰نفر آزاد شدند مابقی افراد را به زندان اوین منتقل کردند. با این وجود با بررسی‌هایی که انجام شده و تعداد زیادی دستگیر شدگان بیشتر از این اطلاع دقیقی نداریم و نه‌ می‌توانیم آمار دقیقی ارائه دهیم.

پس هنوز تفهیم اتهام هم به دستگیر شده‌گان نشده است...

قانوناً ظرف ۲۴ساعت پس از بازداشت مسئولین قضایی باید تفهیم اتهام کنند،احتمال زیاد به این دراویش تفهیم اتهام شده است. ولی از نوع اتهامی که به این‌ها منتسب شده و نوع قراری که دادسرا صادر کرده ما هیچ اطلاعی در دست نداریم.

آیا پرونده این دستگیر شده‌ها جزو پرونده‌های محرمانه اعلام شده است؟

معمولاً پرونده‌هایی که به‌ عنوان اخلال در امنیت کشور، محرمانه اعلام می‌شود احتمالاً علیه این دراویش تفهیم اتهام‌هایی هم که شده، اخلال در امنیت کشور و به این خاطر پرونده‌ها محرمانه است. حق حضور وکیل و یا اطلاعات بیشتر را به ما نمی‌دهند.

تجمع که روز شنبه انجام شده بود در واقع به اعتراض مسئله تخریب یکی از مراکز تجمع دراویش در اصفهان به‌وجود آمد، آیا دستگیری در خود اصفهان هم انجام شده؟

بیشتر این تجمع به‌عنوان اعلام اعمال خلاف قانون بوده که به‌وسیله بعضی‌ها در مورد دراویش اعمال می‌شده است. از جریان قم حدود ۱۵۳۰نفر دستگیر شده‌اند حسینه شریعت قم هم تخریب شد. بعد از آن حسینه بروجرد را داشتیم که حسینه بروجرد هم تخریب شد حدود ۲۰۰نفر از دراویش آنجا بازداشت،زندانی و درمورد آن‌ها قرار صادر شد.
در چند روز گذشته مقبره درویش ناصرعلی در اصفهان ساعت یک بعد از نصفه شب مورد تخریب قرار گرفته است. بدون اینکه هیچ ابلاغی قانونی و حکم قضایی در این مورد وجود داشته باشد.

دراویش در اصفهان مانند شب‌هایی که برای تشکیل مجالس در سر مقبره حاضر می‌شدند آنجا مراجعه کردند. ولی توسط نیروهای انتظامی تعدادی از آن‌ها دستگیر شد که بعضی از آن‌ها هنوز در زندان هستند، دیشب نیز طبق مرسوم هر پنج‌شنبه شب دراویش آنجا حضور داشته‌اند. تعداد آن‌ها حدود ۳۰۰تا ۴۰۰نفر بود ولی هیچ اقدامی از طرف مأموران و یا مأموران نیروهای انتظامی انجام نگرفته است دراویش پس از انجام دعا و نیایش و پس از اقامه نماز محل را ترک کرده‌اند.

وقتی از گروه‌هایی که تخریب می‌کنند صحبت می‌شود ما گاهی اوقات می‌شنویم که به گروه‌های فشار اشاره می‌شود، این گروه‌های فشار واقعاً کدام گروه‌ها هستند؟

در مورد گروه‌های فشار اسم مشخصی را نمی‌شود عنوان کرد. ممکن است بعضی‌ها به صلاحیت گوناگونی که دارند و تعصبات خاصی که دارند با توجه به اینکه در متن حکومت هستند اقدام‌هایی را انجام می‌دهند. ولی به هیچ عنوان نمی‌شود عنوان کرد که شخصی یا گروه خاصی این کار را انجام داده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)