تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با غلام‌رضا هرسینی پیرامون تخریب مراکز اجتماع دراویش نعمت‌الهی

«با رفتارشان، دراویش را وادار به مقابله می‌کنند»

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

در سحر‌گاه روز چهارشنبه، سی‌ام بهمن‌ماه امسال برای سومین‌بار یکی دیگر از مراکز اجتماع درویش‌های نعمت‌الهی گنابادی تخریب شد. مقبره‌ای موسوم به «درویش ناصر علی» که از بناهای ثبت شده در آثار ملی در تخته فولاد اصفهان نیز بود در این حمله شبانه بخش عمده آن از میان رفت.

پیش از این نیز حسینه این دراویش در شهر قم و بعد از آن نیز در بروجرد توسط افرادی که هنوز با عنوان گروه‌های فشار خوانده می‌شوند، تخریب شده بوده. درست به روش همان دفعات قبل با ماشین آلات سنگین و چنان که در زمانی کوتاه تلی از خاک از آن باقی بماند.

اما نکته‌ای که این بار تفاوت کرد این بود که بعد از دست‌گیری برخی دراویش در همان شب، گروه‌هایی از این سلسله مذهبی با بیانیه‌ای از هم‌کیشان خود خواستند که روز سوم اسفندماه در برابر مجلس شورای اسلامی به نشانه اعتراض به این تخریب و دست‌گیری حضور به هم رسانند.

این اولین باری است که پس از انقلاب، دراویش نعمت‌الهی گنابادی با چنین رویکردی برخورد می‌کنند. چرا که یکی از سنت‌های این دراویش عدم خشونت است و چنان‌چه در دیگر موارد هم دیده شده معمول بر طبق نظر بزرگان خود هیچ‌گاه اعتراضی این چنین نداشته‌اند.

اگرچه در روز سوم اسفندماه اخبار و شایعات در مورد این تجمع زیاد بود اما غلام‌رضا هرسینی، وکیل این دراویش اشاره کرد که این تجمع با نظر بزرگان برگزار نشده است. اما او نیز اشاره کرد که این گروه‌ها در محل حسینیه امیر سلیمانی برای برگزاری مراسم اجتماع کرده‌اند که حدود ۵۰ نفر از آن‌ها دستگیر شده‌اند.

Download it Here!

هرسینی در همین مورد ادامه می‌دهد:

در اصل برنامه‌ریزی قبلی نبوده است. این درویش‌ها به صورت خودجوش آمدند و گفتند می‌خواهیم برای حق و حقوق خودمان برویم و با نمایندگان ملت در خانه‌ی ملت ملاقات بکنیم.

از نهاد استراتژیک ریاست جمهوری، فرمانداری تهران و هم‌چنین اطلاعات خبر دادند که این کار را نکنید ما مجوز نمی‌دهیم. ما هم مشورت کردیم و دیدیم اگر بخواهد این کار به زد و خورد بکشد اصلاً کار درویش که ضد و خورد نیست. ما صلح‌طلب هستیم و با کسی درگیر نمی‌شویم.

کسانی که این برنامه‌ریزی را کرده بودند گفتند دست‌کم می‌رویم جلوی در مجلس و برمی‌گردیم و می‌رویم داخل حسینیه، چون مصادف با شب‌های آخر ماه صفر است در آن‌جا روضه‌خوانی داریم، استماع روضه کنیم.

بعد آرام رفتند و در آن‌جا هم توقف نکردند. برگشتند و رفتند حسینیه. اما بنا بود در برابر حسینیه حدود چهل، پنجاه نفری از شهرستان بیایند (به دلیل سیمای ظاهری‌شان) که سبیل داشتند و قابل شناسایی بودند مأموران دستگیر کردند. ولی چون اصلاً ‌اتفاقی نیافتاده و درگیری نشده، به نظر من این‌ها را امروز و فردا آزاد می‌کنند و زیاد نگه نمی‌دارند.


دکتر غلامرضا هرسینی، وکیل دراویش نعمت‌اللهی / عکس: اردوان روزبه

گفته می‌شود از بعضی شهرستان‌های دیگر مانند قوچان، سمنان، عسلویه، لرستان و نیشابور هم اعتراض‌هایی در ارتباط با مسأله‌ی تخریب روز چهارشنبه‌ی حسینیه‌ی شما در اصفهان مطرح شده است...

وقتی اتفاقی در هر جای ایران بیافتد، این‌ها که برادر هستند به هر حال مطلع می‌شوند. وقتی مطلع شدند پیش خودشان احساس تکلیف می‌کنند. این‌ها باید بدانند اگر در یک جای مملکت به ما فشاری بیاورند در سراسر مملکت دراویش متوجه می‌‌شوند و حرکتی از خودشان نشان می‌دهند.

به هر حال با شکواییه، بلند شدن یا سر و صدا کردن اعتراض خودشان را نشان می‌دهند. ولی خود این برادران باید بدانند اگر در جایی از مملکت انگشت می‌گذارند باز هم در آن قسمت از مملکت هم مطلع می‌شوند و عموماً تأسی می‌کنند.

ما می‌خواهیم نماز بخوانیم نمی‌خواهیم کار دیگری کنیم. نماز خواندن ما به کسی ضرر نمی‌زند. این‌ها یکی یکی و سنگر به سنگر دارند جلو می‌آیند.

اول حسینیه‌ی قم را، بعد بروجرد را و لابد جاهای دیگر را هم تخریب می‌کنند. به همین دلیل دراویش شهرهای دیگر قبل از آن‌که این بلا سرشان بیاید اعتراض کرده‌اند و می‌خواهند جلوی بلا دفع بلا کنند.

در حسینیه‌ی امیر سلیمانی چه خبر بود؟

بله، البته صبح حسینیه را محاصره کردند و در حسینیه‌ی امیر سلیمانی نیروی امنیتی و انتظامی گذاشتند. ولی ما به همان نهاد استراتژیک ریاست جمهوری اطلاع دادیم و گفتیم شما کاری نکنید که خدای ناکرده صلح و صفا به جنگ و زد و خورد و غیره منتهی شود. شما نیروهای‌تان را ببرید اگر اتفاقی افتاد ما جوابگو هستیم. در نتیجه آن‌ها نیروهای‌شان را جمع کردند و رفتند.

آقای هرسینی شنیدیم در مراسمی که روز شنبه در این حسینیه برگزار شد بیش از چهار هزار نفر شرکت کردند همه‌ی این‌ها از دراویش بودند؟

بله، ما در جمع تهرانی‌ها ۵۰ ـ۶۰ هزار نفر درویش داریم اگر احتمالاً شرکت نمی‌کنند هم به این دلیل است که فکر می‌کنند جا نیست و این‌که فکر می‌کنند دیگران می‌روند. ولی امروز آن‌ها احساس مسئولیت و تکلیف کرده و همه آمده بودند.

می‌توانید بگویید اتهامی که بر این ۵۰ نفر دستگیر شده وارد آمده چیست؟

هنوز اتهامی به آن‌ها تفهیم نشده است. برای این که این‌ها را دستگیر کرده‌اند و باید ظرف ۲۴ ساعت به آن‌ها تفهیم اتهام شود. تصور من بر این است که بعد از ۲۴ ساعت این‌ها را آزاد کنند و اجازه ندهند که بیشتر از این در بازداشت بمانند که کار به مرجع قضایی برسد.

آخرین اخبار اصفهان چیست؟

در جریان اصفهان حدود ۲۲ نفر را دستگیر کردند. قرار است همین روزها آن‌ها را آزاد کنند. اگر آزاد نکنند با چند تن از وکلا به اصفهان می‌رویم و دفاع از آن‌ها را به عهده می‌گیریم.

آیا حسینیه درویش ناصر علی به طور کامل تخریب شده است؟

بله، همه‌ی حسینیه تخریب شده است و حتا مقبره‌ها هم تخریب شده است. فقط قبر درویش ناصرعلی باقی مانده که البته در و دیوار آن هم تخریب شده است.

ظاهراً حضور در مقابل مجلس به نظر، اولین حرکتی است که دراویش نعمت الهی گنابادی بعد از انقلاب از خودشان نشان می‌دهند...

عرض کردم که ما اهل این حرف‌ها نبودیم و تا حالا هم نه یک نفر را برای نمایندگی در مجلس معرفی کردیم، نه ریاست جمهوری و نه شورای شهر. ولی آقایان دارند رفتاری می‌کنند که ما هم مثل خودشان عمل کنیم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

روزبه جان! قربان آن ریشت! درویش واژه ای ایرانی است؛جمع آن هم درویشان یا درویشها است. چرابروش عربی جمع مکسر می بندید!؟ شما دربرابر مقابله تازی واژه های رویارویی، رویی، و چند واژه ایرانی دیگر دارید. چرا همه واژگان ایرانی را کنارگذاشته اید وتازی جای آن گذاشته اید!؟

-- نوروز ، Feb 24, 2009

اردوان عزیز
باز هم ممنون که صدای حقانیت دراویش تحت ستم را به گوش همه می رسانی.
اجرت با مولا

-- بهمن ، Feb 24, 2009

تا زمانیکه اکثریت جامعه خاموشند،اقلیت های مذهبی وقومی، سنگین میپردازند.از بهایی ها شروع کردند وکم کم به یهودیها،مسیحی ها،سنی ها
و...رسانده اند.سپاسگزار از تلاش آقای اردوان روزبه.
محمدرضاراعی

-- Mohamed Réza ، Feb 25, 2009

این حکومت هیچ تفکر و مشی غیر از خودش رو برنمی تابه.

-- رضا ، Feb 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)