تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

فعالیت‌های انتخاباتی و انحلال دفتر تحکیم وحدت

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

معاون پارلمانی وزیر‌ علوم ایران می‌گوید که فعالیت دفتر تحکیم‌ وحدت از سال ۱۳۸۳ غیر‌قانونی اعلام شده بود. حسینی، معاون پارلمانی وزیر علوم‌ و ‌تحقیقات در ‌مورد بررسی انحلال دفتر تحکیم وحدت اضافه کرد که قرار است در جلسه‌ای با فراکسیون فرهنگیان، موضوع انحلال دفتر تحکیم وحدت بررسی و آخرین تصمیمات در‌ مورد آن اتخاذ شود.

این اعلام درست در ایامی است که تعدادی از فعالان این دفتر از جمله سحر یزدانی و یونس حسین‌پور، زوج فعال طیف علامه در شیراز دستگیر شده‌اند.

برخی این رویکرد را پیش در آمدی برای جلوگیری از فعالیت‌های پیش‌بینی نشده از سوی دانشجویان و فعال‌های دانشجویی در دوران انتخابات دانسته‌اند، با این تعبیر که این می‌تواند شروع بازی باشد.

در همین ارتباط با حنیف یزدانی از اعضای پیشین دفتر تحکیم وحدت و فعال دانشجویی که سال پیش نیز دستگیر شده بود، گفت و گو کرده‌ام. موضوع تلاش‌های تازه وزارت علوم علیه این کانون دانشجویی و دستگیری سحر یزدانی و یونس میر‌حسینی محورهای گفت‌ و ‌گوی ما بود.

Download it Here!

معاونت پارلمانی وزارت آموزش عالی اعلام کرده است که فعالیت دفتر تحکیم وحدت از سال ۸۳ غیرقانونی است. به نظر شما چرا غیر‌قانونی بودن فعالیت دفتر تحکیم وحدت در این برهه زمانی طرح می‌شود؟

فکر می‌کنم باتوجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال آتی، جناح راست احساس می‌کند می‌تواند از دانشگاه ضربه ‌بخورد. این ضربه‌پذیری‌اش را هم در سال‌های گذشته احساس کرده و دانشگاه را یکی از پاشنه‌های آشیل خودش می‌داند.

به ‌همین خاطر می‌خواهد با فشار آوردن به دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی که مستقل و نیمه ‌مستقل هستند تدابیر لازم را داشته باشند. به نحوی که نه تنها ترکیب انجمن‌های اسلامی که تشکل‌های مستقلی هستند بلکه حتی تشکل‌های نیمه‌مستقل‌ها را هم نمی‌توانند تحمل کنند و می‌خواهند با فشار آوردن به دانشجویان و این تشکل‌ها، نگذارند شرایط از دست آن‌ها خارج شود.

به‌ هر حال خود این تشکل‌ها می‌توانند حتا به‌ نفع اصلاح‌طلب‌ها موضع‌گیری داشته باشند. و موضع‌گیری‌های آن‌ها انتخاباتی هم نباشد آن‌ها هم نمی‌توانند خیلی تحمل کنند‌.

به‌همین خاطر فکر می‌کنم از این بابت است که در این موقع چنین مسایلی طرح می‌شود وگرنه ما در سال‌های قبل هم فعال بودیم و هیچ‌گونه مسأله‌ای مطرح نبود که بگویند شما غیرقانونی هستید.

کما ‌این‌که ما در سال گذشته هم که بازداشت شدیم ‌چنین مسأله‌ای اصلاً از سوی نهادهای امنیتی مطرح نشد که امروز وزارت علوم یا نهاد آموزش عالی می‌خواهد مطرح بکند.


حنیف یزدانی از اعضای پیشین دفتر تحکیم

چرا از سال ۸۳ فعالیت دفتر تحکیم غیرقانونی به ‌حساب می‌آید؟

از سال ۸۰ که طیف غیرقانونی شیراز تشکیل شد، ما هیچ فعالیت غیرقانونی در تحکیم انجمن اسلامی شاهد نیستیم. همیشه یک جریان واحد بودیم که از انجمن‌های اسلامی شکل گرفته‌اند و هیچ‌کدام از انجمن‌های اسلامی هم تا سال ۸۳ غیر‌قانونی نبودند که تحکیمی که برآمده از آن بوده بخواهد غیر‌قانونی باشد.

در اصل در سال‌های اخیر شاهد فشارهای غیرقانونی از طرف وزارت علوم بودیم. فشارهایی که در همه ‌جا شاهد بودیم. در همه‌ی دانشگاه‌ها، این فشارها براساس یک‌سری زورگویی به انجمن‌های اسلامی بود.

یعنی وقتی تک ‌تک این انجمن‌های اسلامی را بررسی می‌کنیم ببینیم حتا یک‌سری زورگویی‌ها به انجمن اسلامی وارد شده که نگذاشته‌اند انتخابات آنان برگزار شود.

در هیچ دوره‌ای در ‌دانشگاه این‌طور شاهد نبودیم که انجمن ‌اسلامی خودش منحل شود. یعنی دانشجویان آن تصمیم بگیرند آن را ما منحل کنند. به ‌همین‌ خاطر هیچ‌ دلیلی نمی‌بینم که تحکیم در سال ۸۳ منحل اعلام شود.

طرح چنین مسأله‌ای به‌ نظر من که عضو سابق هم انجمن ‌اسلامی و هم عضو تحکیم بوده‌ام یک مسأله خیلی سطحی است چون هیچ دلیل قانونی ندارد.

اما در چند ماه گذشته بیشتر فعال‌ها دستگیر می‌شدند و ممکن نیست این انحلال تغییر روش به حساب بیاید؟

ببینید ما یک روند را طی کردیم. تا سال ۸۳ آن‌چنان مثل امروز نبود. اگر می‌خواست مسأله غیرقانونی شدن تحکیم مطرح شود باید در همان سال‌های مثلاً ۸۶ و ۸۵ طرح می‌شد.

ولی آن روند و آن سیری هم که ما طی کردیم سیر منطقی بوده است. به‌ هر حال ما دانشجویانی طرفدار اصلاح‌طلب‌ها بودیم. در خیابان‌ها پوستر می‌چسباندیم و برای اصلاحات تبلیغ می‌کردیم.

منتها وقتی به نتیجه نرسید و آن اصلاحات باعث نشد که به ‌آن خواسته‌ها برسیم، طبیعی است که یک روند منتقدانه‌ای نسبت به اصلاحات داشته باشیم و با پافشاری کردن آن اصلاح‌طلب‌های حکومتی به‌شیوه‌ی خودشان روند انتقادی ما تندتر و تندتر شد.

بعد به‌ جایی رسید که تصمیم دانشجویان بر این شد که نظری غیر از نظر انتخاباتی اصلاح‌طلب‌ها و سایرگروه‌های اصلاح‌طلب و اپوزیسیونی بگیرند. یک روند منطقی را طی کرده‌ایم، این‌طور نبوده است که در روز اول بیاییم بگوییم که با همه‌چیز مخالف هستیم.

یعنی براساس تجربه، به نتایجی رسیده‌ایم. آن‌گونه که همه چیز را زیر سوال ببریم؛ خیر. چنین چیزی نبوده است، منتها وقتی به‌ شناسایی مسایل اصلی می‌پردازیم باید هر موضع‌گیری را بیان کنیم.

یعنی هر نتیجه‌ای گرفتیم این حق را برای خودمان قایل باشیم و دیگران هم برای ما قایل باشند. فکر می‌کنم دانشجویان باید روند هوشیارانه‌تری را اتخاذ می‌کردند یعنی خیلی وارد مسایل انتخاباتی نمی‌شدند و در واقع انتخابات را از زاویه خودشان دنبال می‌کردند، از زاویه دانشگاه و دانشجو.

خانم سحر یزدانی و آقای یونس میرحسینی دستگیر شده‌اند و مدتی هم از دستگیری آن‌ها می‌گذرد با توجه به ‌این‌که شما برادر خانم سحر یزدانی هستید می‌توانید به ما آخرین وضعیت آن‌ها را توضیح دهید؟

بله، یکی از اقوام همین بچه‌ها با آن‌ها دیدار کرده بود. وضع آن‌ها خیلی بد بوده است. یونس اعتصاب غذایی را شروع کرده و تهدید کرده که اگر پرونده‌ی من روند مشخصی نداشته باشد این اعتصاب غذا را به اعتصاب غذای خشک تبدیل می‌کنم.

این خبر باعث نگرانی شده است، به خاطر بیماری هم که ایشان دارند نگرانی بیشتر است. در مورد سحر هم از وضعیت نگهداری او اطلاعی در دست نیست. تماسی با خانه یا با هیچ‌کس دیگر نداشته و به کسی اجازه‌ی ملاقات هم ندادند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
«اتهام اقدام علیه امنیت‌ ملی برای یزدانی»
سحر یزدانی فعال دانشجویی بازداشت شد
اعتصاب غذای یک فعال دانشجویی در شیراز
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)