تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
دیدار اعضای دفتر تحکیم وحدت با آیت‌الله منتظری در گفت و گو با احمد منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری

ابراز ناراحتی آیت‌الله منتظری از برخورد با دفتر تحکیم

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

روز شنبه گروهی از اعضای دفتر تحکیم وحدت در سی‌امین سالگرد انقلاب اسلامی ایران با آیت‌الله منتظری دیدار کردند. در این ملاقات نخست یکی از اعضای دفتر تحکیم با شرحی از آخرین وضعیت انجمن‌های اسلامی در دانشگاه‌ها به مشکلات و محدودیت‌های ایجاد شده و نیز برخوردهای سلبی با دانشجویان از سوی نیروهای امنیتی پرداخت.

در پایان، این تشکل سیاسی از آیت‌الله منتظری به عنوان پدر معنوی و روحانی انجمن‌های اسلامی و فعالان دانشجویی خواستار رهنمودهای لازم در شرایط کنونی شدند.

احمد منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری جزییات بیشتر این ملاقات را توضیح می‌دهد.

Download it Here!

ممکن است توضیح بدهید که آیت‌الله منتظری در این دیدار به چه نکاتی اشاره کردند؟

بیشتر تذکر به مسوولان بود که در رفتار خودشان تجدیدنظر کنند و وعده‌هایی که قبل از انقلاب به مردم داده بودند را به یاد بیاورند. هم‌چنین در مورد رعایت حقوق دانشجویان صحبت کردند. اخیراً گفته شد که دفتر تحکیم وحدت از طرف مقامات غیر قانونی اعلام شده است.

ایشان خیلی ناراحت شدند که چرا یک تشکل مردمی و تشکلی که خودجوش است و همیشه وظیفه‌اش را انجام داده است و سلاح و مهمات نداشته است بخواهند برانداز به حساب بیایند و فعالیت آن‌ها غیر قانونی اعلام شود.

ایشان اظهار ناراحتی کردند که با این حرکت اتفاق بدی افتاده و کلاً تذکری به مسوولان بود که در رفتارشان تجدیدنظر کنند.

آیا دانشجویان هم در حضور جناب آیت‌الله نکاتی برای ارایه داشتند؟

از وضع موجود شکایت داشتند. از این که از تحصیل محروم می‌شوند خیلی ناراحت بودند و شکایت داشتند، از اینکه غیر قانونی اعلام شده بودند شکایت داشتند.

از این که بعضی از دوستانشان در زندان هستند بدون این که جرمی مرتکب شده باشند. طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی نمی‌توانیم جرم سیاسی داشته باشیم. چون وقتی آزادی بیان و آزادی قلم است و در قانون اساسی تصریح شده است یک نفر را به جرم این که این اظهارنظر را کرده ولو اشتباه باشد نمی‌توانند متعرض او باشد.

آیا دیدگاه دفتر ایشان این است که به خاطر نوعی رویکرد فعالان دانشجویی نسبت به حرکت‌های دولت این فشار افزایش پیدا کرده است؟

من علت آن را نمی‌دانم. ولی به هر حال اگر از هر موضعی باشد، چه از موضع قوت رژیم باشد چه از موضع ضعف رژیم بسیار کار ناشایستی است. یعنی نیروها را از نظام دور کردن است.

به جای این که این دانشجویان را خودی بدانند و انتقادات‌شان را بپذیرند و در جهت رفع نواقص بربی‌آیند، محدود کنند و بگویند اصلاً چرا انتقاد کردید؟ اصلاً چرا عیب‌ها و نارسایی‌هایی که هست را تذکر دادید، بسیار موضوع زشتی است.

یعنی برای یک نظام مقتدر واقعاً عیب است که بخواهد متعرض و مزاحم افرادی به جرم حرف زدن و ارشاد مسوولین شود.

چندی پیش ما شاهد بودیم که یکی از اعضای روابط عمومی دفتر ایشان هم مورد برخورد قرار گرفتند. می‌توانید اشاره کنید که آیا در وضعیت و روند پرونده‌ی ایشان تغییری ایجاد شده است یا خیر؟

خیر، ایشان هم چنان در زندان هستند. یعنی آقای لطفی به ۴ سال زندان و بعد از آن هم ۵ سال تبعید به آشتیان محکوم شده‌اند و هم چنان در زندان هستند.

امیدوارم که نظام جمهوری اسلامی از این فرصت‌ها استفاده کند. از این فرصت‌هایی که وقت آشتی است و وقت آشتی با کسانی است که مورد بی‌مهری قرار گرفتند. امیدوارم که نظام جمهوری اسلامی این فرصت‌ها را در این سالگرد انقلاب از دست ندهد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام
دسته شما درد نکنه واقعا مصاحبه شیرین و مهمیه ، بالاخره یه نفر هم پیدا شد که تو رسانه های خارج از کشور از تحکیم دفاع کنه ، آقای روزبه واقعا از طرف جمعی از هواداران تحکیم از شما تشکر می کنم

-- احمد ، Feb 13, 2009

درود بر منتظری ، اشجع الفقها

-- علی ، Feb 20, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)