تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با محسن موسوی، دبیر کانون حمایت از دانشجویان بازداشتی دانشگاه شیراز

«تبعات اعتراض دانشجویان دانشگاه شیراز»

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

بعد از آن که در دانشگاه شیراز دانشجویی در جلسه پرسش و پاسخ رییس مجلس ایران در پشت تریبون اشاره کرد که از رییس‌جمهوری ایران متنفر است، بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که باید منتظر حادثه بود.

این حادثه در آخر‌های دی ماه اتفاق افتاد. احضار تعدادی از دانشجویان فعال به اداره کل اطلاعات استان فارس و دستگیری آن‌ها. این دستگیری‌ها که به مرور در ظرف چند روز به ۲۳ تن رسید، موج تازه‌ای را در بین دانشجوها به‌وجود آورد.

سایر دانشجو‌ها با اعتراض به این احضار و دستگیری‌ها، دنبال این موضوع را گرفتند. در این میان کانونی هم با عنوان حمایت از دانشجویان بازداشتی تشکیل شد. در روزهای ابتدایی بهمن ماه شاهد بودیم که این دانشجویان با تفهیم اتهام و قرار وثیقه یک به یک آزاد شدند.

اما چنان که پیداست هنوز دادگاه آن‌ها تشکیل نشده است. این فعال‌های دانشگاه شیراز در دی‌ماه امسال به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و توهین به سران نظام جمهوری‌اسلامی ایران بازداشت شده بودند.

به گفته محسن موسوی دبیر کانون حمایت از دانشجویان بازداشتی این دانشگاه، آخرین نفرات این دانشجویان در هفته‌ای که گذشت از زندان با قرار وثیقه آزاد شدند.

Download it Here!

از او خواستم در مورد روند دستگیری این دانشجویان توضیح دهد:

در این ماجرا یک‌سری دانشجویان بودند که به ‌صورت غیر رسمی، بدون احضاریه و با تلفن همراه با آنها تماس گرفته‌اند و احضارشان کردند که اگر آن‌ها جزو دانشجویان احضاری حساب نشوند در مجموع ۲۳ دانشجو را گرفته‌اند.

البته اینک که با شما صحبت می‌کنم دیگر همه دانشجویان آزاد شده‌اند. ولی بحثی که مطرح است موضوع احظار به کمیته انظباطی، ارجاع آن‌ها به دادگاه‌های انقلاب‌اسلامی و احتمال اخراج چند نفر از دانشجویان به دلیل عدم شرکت در کلاس‌ها است.

ریشه این دستگیری به کی و کجا بر می‌گردد؟

این موضوع بر می‌گردد به اولین کنشی که انجمن اسلامی در حرکت شانزده آذر داشت که در پی دستگیری چهار دانشجوی دانشگاه شیراز بود که متعاقب آن دانشجویان نسبت به این حرکت واکنش نشان دادند. تعبیر این بود که جمهوری اسلامی انتظار داشت که دانشجویان سکوت ‌کنند.

اما این‌ها دانشجویانی بودند که خواسته‌های صنفی داشتند، اعتراضی که کرده بودند با خواسته‌های غیر سیاسی. اما باعث شد حرکت به سمت اعتراض سیاسی برود.

اما به همین دلیل یک‌سری دانشجویان احضاریه گرفتند و با این احضاریه فقط چهار نفر آن‌ها برای در جواب حاضر شدند با سربرگی از قوه‌ قضاییه به اطللاعات رفتند. بحث اولیه‌ای که در این رفتن وجود داشت، این بود که یک‌سری از این دانشجویان مخالف رفتن بودند و یک‌سری از دانشجویان رفتند. در ابتدا آن چهار نفر اولیه را گرفتند و بعد نفر دیگر را گرفتند و بعد ده نفر دیگر را احظار شدند.

دانشجویان آیا با قرار وثیقه آزادند؟

از نظر دادگاه انقلاب هیچ‌کدام حکم‌شان قطعی نیست و اتهام اقدام علیه امنیت و تشویش اذهان عمومی محسوب می‌شود که بین دو تا سه سال هم زندان دارد.

یعنی درحال حاضر آن‌ها با چه حکمی مواجه هستند؟

تشویش اذهان و اقدام علیه امنیت عمومی.

آیا شما معتقد هستید که این اتفاق در پی جریان حضور آقای لاریجانی در دانشگاه به وجود آمده؟

شروع این تجمع با حرکت مستقل و ایدئولوژیک دانشجویان در پیش از این همراه بود که متعاقب آن یک سمینار در مورد دانشگاه در ایران بود که در دانشگاه شیراز مطرح شد. در آن جا هم موضوع یک متن بود. بسیج دانشجویی نسبت به متن معترض بود و در این مورد هم مطالبی را فراهم کرده بود. جریان بعد آقای لاریجانی بودند.

جریان‌های بعدی آقای کروبی و جریان‌های بعدی ۱۶ و ۱۷آذر بود. همه این‌ها به نظر من استارت این دستگیری بود، از همان پارسال و بعد آن ۱۰ روز اعتصاب غذا وتحصن و حرکات دانشجویی که در همه دانشگاه‌های شیراز به تدریج شکل گرفت.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

درود بر دانشجویان شیراز

-- مهدی ، Jan 31, 2009

این دانشجویان فرمایشات آقای احمدی نژاد در مورد آزادی را جدی گرفته اند و فکر کرده اند علی آباد هم شهره !!!!

-- احمد ناصری ، Jan 31, 2009

اگر ممکن است فایل تصویری سخنان دانشجویان را در برابر لاریجانی برای من بفرستید. در ضمن فونتان خیلی ریز است به سختی قابل خواندن است.

-- بدون نام ، Feb 2, 2009

سلام تمام فایل های تصویری در youtube.com موجود است

-- مریم ، Mar 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)