تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با محمد‌‌علی دادخواه، وکیل مدافع شهناز غلامی، وبلاگ‌نویس و فعال حقوق زنان

«اجرای حکم، فاقد وجاهت قضایی است»

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

دادگاه تجدیدنظر، شهناز غلامی، وبلاگ‌نویس و فعال حقوق زنان در آذربایجان را که از ۱۹ آبان‌ماه در زندان تبریز به سر می‌‌برد به شش ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

خانم غلامی که در مهر‌ماه ۱۳۸۷ به اتهام تبلیغ علیه نظام در دادگاه انقلاب تبریز به شش ماه زندان محکوم شده بود در این مدت در انتظار برگزاری تجدیدنظر با سپردن وثیقه آزاد بود، اما پیش از اعلام رأی دادگاه در آبان‌ماه بازداشت و به زندان تبریز منتقل شد.

پیش‌تر محمد‌علی دادخواه از وکیلان مدافع خانم غلامی با اشاره به کیفر‌خواست صادره برای وی گفته بود که اتهام اقدام علیه امنیت ملی و نشر اکاذیب از راه حضور در راهپیمایی‌‌ها و نوشتن مقالات متعددی که برخی از آن‌ها در وبلاگ موکلش منتشر شده است و حتا برخی انتشار نیافته است و توسط مأموران از خانه‌ی او جمع‌آوری شده به خانم غلامی منصوب شده بود.

به گفته‌ی آقای دادخواه همچنین در کیفر‌خواست بر همکاری خانم غلامی با نهضت آزادی و گروه‌های تجزیه‌طلب تأکید شده بود. که با توجه به اساسنامه‌ی نهضت آزادی که معتقد به تمامیت ارضی ایران است جمع دو اتهام اخیر غیر ممکن است.

شهناز غلامی که عضو انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران هم است پیش‌تر در سال‌های ۱۳۶۸ تا ۷۳ به مدت پنج سال زندانی سیاسی بود و در مرداد‌ماه ۱۳۸۶ هم یک ماه در بازداشت به سر برده بود.

در ارتباط با وضعیت شهناز غلامی با محمد‌‌علی دادخواه، وکیل مدافع او گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

می‌توانید آخرین وضعیت خانم شهناز غلامی، فعال و روزنامه‌نگار آذری را برای ما توضیح بدهید؟

خانم غلامی قبلاً به پنج سال زندان محکوم شده بودند. علت زندان قبلی را اقدام علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی اعلام کرده بودند.

بعد از آن مجدداً از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تبریز فراخوان دادرسی شدند. این‌بار اتهامی که به این خبرنگار وارد می‌‌داشتند این بود که با گروه‌های تجزیه‌طلب همکاری دارد.

در ضمن آن، ریاست دادگاه صراحتاً اعلام کرد که در زمره‌ی اتهامات خانم غلامی، همکاری و عضویت در نهضت آزادی است. ذات این کیفر‌خواست از نظر منطقی دچار تعارض است.


محمد‌‌علی دادخواه، وکیل مدافع شهناز غلامی

اگر خانم غلامی عضو یا هوادار نهضت آزادی باشد اصولاً مفهوم تجزیه‌طلب از آن دور است چون در مرامنامه‌ی نهضت آزادی، تمامیت ارضی و وحدت ملی مطرح است و اگر ایشان را در زمره‌ی تجزیه‌طلب‌ها قلمداد کرده‌اند پس نمی‌تواند عضو نهضت آزادی باشد.

من این موارد را به تشریح و توضیح به رییس دادگاه اعلام داشتم و عدم انطباق آن را از نظر منطقی یاد‌آور شدم. اما متأسفانه مثل این‌که ریاست دادگاه هیچ توجه‌ای به این دلایل قانونی نداشت و بالاخره ایشان را به شش ماه زندان محکوم کرد.

من نسبت به این مورد اعتراض کردم. تا اجرای حکم برای او پیش بیاید ایشان مجدداً نسبت به مواردی که من نسبت به آن بی‌اطلاع هستم و تاکنون ایشان نتوانسته‌اند با من تماس بگیرند، بازداشت شد و باید به زندان باز‌می‌گشت.

نکته‌ای که باید از نظر حقوق بشر، از نظر نگرش انسانی مد نظر قرار داد این است که باید بگویم هم پدر فرزند است و هم مادر فرزند و با تکفل فرزندش به وسیله‌ی کار خود او را اداره می‌کند.

متأسفانه در این شرایط با مادری مواجه‌ایم که بدون اعلام و محاکمه‌ای اکنون در بازداشت به سر می‌برد و دختری که از نعمت مادر و محبت او دور افتاده است.

نگرش انسانی، اسلامی و نگرش واقع‌بینانه و داوری عادلانه و منصفانه ایجاب می‌کند که ما نسبت به این موضوع تجدیدنظر کلی روا بداریم.

در حال حاضر وضعیت چه خواهد بود. یعنی این حکم قابل تجدیدنظر است، یا این امکان وجود دارد که خانم غلامی با وثیقه آزاد شود یا الزاماً باید محکومیت شش ماهه‌ی خود را بگذراند؟

برابر ماده‌ی یک قانون اجرای احکام اصولاً هیچ حکمی تا قبل از ابلاغ، واجد شرایط اجرا نیست و تا این لحظه که من دارم با شما صحبت می‌کنم تا کنون حکم قطعی دادگاه تجدیدنظر ابلاغ نشده است.

لذا این بازداشت موقت یا اجرای حکم با توجه به موازینی که قانون بر آن سایه‌گستر است خلاف است و نهایتاً فاقد وجاهت قضایی به نظر می‌رسد.

مگر مدت بازداشت موقت مدت مشخص و معلومی نیست؟ آیا این از حد مدت بازداشت موقت نیز بیشتر نبوده است؟

قاعده این است که بازپرس بیشتر از دو ماه برای بازداشت موقت قرار صادر نکند. به نظر من این ایراد نیز متوجه‌ی پرونده است.

خانم غلامی از ابتدای دی‌ماه به دلیل وضعیت بدی که داشته اعتصاب غذا هم کرده است. آیا این اعتصاب غذا شکسته شده است؟

بعد از این‌که مجدداً ایشان بازداشت شده است از یک زندگی عادی برخوردار نیست.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
شش ماه حبس برای فعال حقوق زنان در ایران
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام
می خواستم ضمن تشکر از گزارش هایی که در مورد دستگیری های فعالان حقوق بشر و دانشجویان در ایران تهیه می‌ کنید به شما تبریک بگویم که تقریبا شما تنها کسی در زمانه هستید که استاندارد برنامه سازی اینترنتی- رادیویی را رعایت می‌ کنید و معمولا برنامه های شما ۵-۶ دقیقه بیشتر نیست.
که موجز و مختصر منظور اصلی را می رسانی.
اگر از این بگذریم که دانلود فایل های صوتی با وضعیت جهنمی اینترنت در ایران کار حضرت فیل است خواندن مطالب کوتاه در صفحات وب را هم برای ما راحت می کنی.

به هر حال ممنون
به امید آزادی ایران عزیز

-- سبحان ، Jan 11, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)