تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
در پی شایعه هایی مبنی بر کاهش زمان روادید

ویزای سه ماه مالزی یعنی فرصت بی نظیر برای ایرانی ها

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

شما اگر به هر علتی با مالزی سرکار داشته باشید یکی از دغدغه هایتان مساله‌ی ویزا است. در هفته‌ای که گذشت یکی از نگرانی‌هایی که چند وقت بود صحبتش می‌شد شکل بارزی به خودش گرفت. در این ایام برخی از منابع آگاه اشاره می‌کردند که ویزای مالزی که برای ایرانیان ۳ ماهه بوده از هفته‌ی گذشته‌ ۱۵ روزه شده است.

Download it Here!

بازار شایعات هم داغ است، بعضی‌ها می‌گویند چون تبعه‌ی مالزیایی با ویزای ۱۵ روزه وارد ایران می‌شود ولی تبعه‌ی ایرانی با ویزای ۳ ماهه وارد می‌شود، می خواهند مقابله به مثل کنند.سفارت مالزی در ایران رسماً اعلام کرده است که از این پس ویزای اتباع ایرانی برای ورود به مالزی ۱۵ روزه است. اما عوامل مستقر در فرودگاه هنوز ویزا را ۹۰ روزه صادر می‌کند.

اگر فرض کنیم به این ترتیب باشد که معمولاًدر کشور خود ما شایعات اول می‌آیند و بعد از تکذیب مسوولان حتماً اتفاق می‌افتد پس نباید خیلی دور از ذهن باشد که احتمالاً ویزای مالزی هم ۱۵ روزه شده باشد. ویزای توریستی ویژه‌ی ایرانیان از حدود یک سال و نیم پیش ۹۰ روزه شده بود و این ویزا در مبداء وروردی به مالزی به صورت رایگان صادر می‌شود.

حال چرا تغییر ویزای توریستی ۳ ماهه به ۱۵ روزه برای بعضی‌ها نگرانی دارد؟ این سوالی است که از مردم پرسیدم، در ابتدا از یکی از بازدید کنندگان در محل برج های دوقلوی کوالالامپور شروع کردم:

آیا شما در مالزی ساکن هستید؟
ما توریست هستیم و به مدت ۴ روز است که آمده‌ایم و فکر می‌کنم که دو روز دیگر اینجا باشیم و بعد بر می‌گردیم ایران.

ویزای شما چند روزه ثبت شده است؟

دقت نکردم که ویزای ما چند روزه بوده اما تور ما یک هفته‌ای بوده. هشت روز و نه شب و شاید هم هفت روز و هشت شب. راستش نمی دانم.

می گویند ویزای مالزی که سه ماه بوده است به پانزده روز تغییر کرده است...

ما که نیاز نداشتیم ۳ ماهه بمانیم و حتا ۱۵ روزه هم برای ما زیاد بود. ولی به نظر من ۱۵ روزه برای این است که مراسم سال جدید مسیحی در پیش روی است و می خواهند ترافیک کمتری داشته باشند.
به هر حال کاری که کشور مالزی برای ویزا کرده قشنگ است. برای اینکه مردم بیشتری از دنیا بتوانند به مالزی بیایند و از اینجا بازدید و از مناظر طبیعی و زیبای مالزی استفاده کنند.

---

بعد از موج تازه‌ای که برای آمدن به مالزی در بین ایرانی‌های اهل خارج رفتن بوجود آمد یک اتفاق ساده این بود که یک ایرانی خیلی راحت سوار هواپیما می‌شد و در فرودگاه کوالالامپور با یک مهر ۹۰ روزه‌ی توریستی رایگان وارد این کشور می‌شد. او ۹۰ روز برای خیلی چیزها فرصت داشت.

اکثر ایرانی‌هایی که با ویزای توریستی وارد مالزی می‌شدند معمولاً برای ثبت شرکت، انتخاب دانشگاه و اقامت و حتا برای رفتن به کشورهای دیگر برنامه‌ریزی می‌کردند. چون سه ماه فرصت مناسبی برای آنها بود. اما بعد از این که این ویزا ۱۵ روزه شود تقریباً همه‌ی فرصت‌ها ازدست می‌رود و این شاید موجب نگرانی اکثر ایرانی‌هایی شده است که با این کشور سر و کار دارند.


با یکی از ساکنین ایرانی در مالزی که خود را محمد میر معرفی می کند گفت و گو کردم:

شما با چه ویزایی ساکن هستید؟

الان ویزای من حالت توریستی دارد.

شنیده شده از این پس برای مسافران ویزای ۱۵ روزه صادر می‌شود...

خیر مسافری که برای اولین بار، چه بسا که قبلش بیشتر ازیک ماه مالزی نبوده بیاید به محض ورود همان ۳ ماه است. به محض این‌که خروج بکند باید یک ماه در مالزی نباشد،بعد از آن همان ۳ ماه می‌شود. اگر برود و دو سه روز بعد دوباره ورود کند دوباره ۱۵ روزه است یا یک هفته. زیر یک ماه باشد، برای بار دوم ۱۵ روزه است. من به این ترتیب در این کشور اساسا ساکن هستم.
---

بر اساس پیمان متقابل بین جمهوری اسلامی و مالزی که در حدود یک سال و نیم پیش منعقد شد. برای اتباع ایرانی روادید از ۱۵ روز به ۹۰ روز افزایش پیدا کرد اما هنوز دولت ایران برای اتباع کشور مالزی ۱۵ روزه روادید صادر می‌کند.
سفارت ایران در کوالالامپور تاکنون در این مورد اظهار نظری نکرده است.

بعضی از ایرانی ها معتقدند در آمد سرشار کشور مالزی از ایرانی ها فرصتی نیست که به این راحتی ها بخواهند آنرا از دست بدهند، اما همین هم در سایه‌ی برخی از تردیدها قرار دارد.

بر اساس آمارهای رسمی سفارت ایران در مالزی ۲۵ هزار ایرانی صاحب مدارک کامل برای اقامت در این کشور داریم و معادل همین تعداد نیز شناور هستند. یعنی با ویزاها‌ی ۳ ماهه می‌آیند و می‌روند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)