تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با مهدی عربشاهی، دبیر دفتر تحکیم وحدت، پیرامون تایید حکم حبس و شلاق علی نیکو‌نسبتی

«اتهام نیکو‌نسبتی، ‌اعتقادات شخصی است»

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

پس از اعتراض گسترده‌ی دانشجویان به حضور محمود احمدی‌نژاد در دانشگاه تهران، علی نیکو‌نسبتی‌، علی عزیزی، صداقتی، رفعتی و چند معترض دیگر به تدریج بازداشت شدند.

دادگاه عمومی تهران، علی نیکونسبتی، عضو شورای مشورتی دفتر تحکیم وحدت را به اتهام اخلال در نظم عمومی به چهار ماه حبس و ۱۰ ضربه شلاق محکوم کرد، که این حکم به علت نداشتن سوء سابقه به جزای نقدی تبدیل شد.

با مهدی عربشاهی، دبیر دفتر تحکیم وحدت در رابطه با تایید حکم حبس و شلاق نیکو‌نسبتی به دلیل طرح سوالی از محمود احمدی‌نژاد، گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

مهدی عربشاهی: اگر خاطرتان باشد در تابستان گذشته هم هنگامی که آقای احمدی‌نژاد از دانشگاه کلمبیا برگشتند و در این زمینه صحبت کرده بودند و اعلام کرده بودند که ایران آزادترین کشور دنیاست، شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت نامه‌ای به آقای احمدی‌نژاد نوشت و در این نامه از ایشان خواست تا اجازه بدهند در برنامه‌ای که در دانشگاه تهران برقرار می‌‌شود یک نفر از شورای مرکزی سوالات را طرح بکند.

به آن نامه پاسخی داده نشد که در نتیجه ما سوالاتمان را به صورت مکتوب اعلام کردیم و خواستیم که به آن‌ها جواب داده شود. دانشجویان هم رفتند تا حداقل، سوالاتشان را بیرون از سالن مطرح بکنند که با گاز اشک‌آور با آن‌ها برخورد شد. بعد از آن وقایع و به ویژه چند تجمعی که تحکیم در رابطه با دانشجوی پلی‌تکنیک به خاطر توزیع نشریات جعلی دانشگاه و بعد از اعتراضاتی که در دانشگاه امیر کبیر به آقای احمدی‌نژاد در دانشگاه امیرکبیر شد، شاهد بودیم که عده‌ای در بازداشت بودند.
بهانه‌‌های دیگری مثل امنیت ملی، تشویش اذهان عمومی و مسایلی از این دست هم در پرونده‌ی ایشان اشاره شده بود، در نتیجه مطلع شدیم که حکمی برای ایشان صادر شده و حکم چهار ماه حبس و ۱۰ ضربه شلاق تایید شده است.


علی نیکونسبتی، عضو شورای مشورتی دفتر تحکیم وحدت

در زمانی که آقای نیکو‌نسبتی دستگیر شدند، تعداد دیگری از دانشجویان هم همراه ایشان دستگیر شدند. سرنوشت سایر دانشجویانی که همراه ایشان دستگیر شدند چه بوده است؟

دقیقاً حول و حوش آبان‌ماه سال ۸۶ چند نفر دیگر از دانشجویان هم بازداشت شدند که ازجمله‌ی آن‌ها می‌شود به آقای علی عزیزی، عضو پیشین شورای مرکزی تحکیم اشاره کرد. حکم اولیه‌ای که برای ایشان صادر شده بو‌د، خیلی سنگین بود. به سه سال حبس تعزیری و دو سال حبس تعلیقی که هنوز مراحل تجدیدنظرش انجام نشده است، محکوم شدند. به پرونده‌ی برخی از دانشجویان هم رسیدگی نشده است.

ظاهراً وکلای آقای علی نیکو‌نسبتی هم به نحوه‌ی برخورد بازجویانشان در مدت بازجویی اعتراض داشتند. علت این اعتراض چه بوده است؟

زمانی که در بازداشت بودند، سوالاتی که مطرح شد و اتهامی که به ایشان تفهیم شده بود، درباره‌ی اعتقادات شخص آقای نیکو‌نسبتی و دفتر تحکیم وحدت و سایر گروه‌های سیاسی، از جمله گروه‌های سیاسی داخل کشور حتی گروه‌های اصلاح‌طلب بود.
برخوردهایی که در دوران بازداشت صورت ‌گرفت، نگه‌داری در انفرادی و استفاده از مسایلی از این دست، مورد اعتراض واقع شد که به اعتراض ایشان و وکلایشان توجهی نشده است.

آقای عزیزی هم یکی از همان دانشجویانی بوده که برایشان سه سال حکم تعزیری صادر شده است. آیا آقای عزیزی هم در شرایطی قرار دارد که احتمال دارد این حکم بررسی نشود؟

حکم قبلی ایشان سه سال حبس تعزیری بوده و اکنون هم درخواست تجدیدنظر داده‌اند که نتیجه‌اش مشخص نشده است. نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در نهایت چه حکمی برای ایشان صادر می‌شود.

نظر دفتر تحکیم وحدت در ارتباط با حکم صادره برای آقای نیکو‌نسبتی و یا دانشجویان دیگری که به این ترتیب برایشان احکامی صادر شده است، چیست؟

تصور ما این است که مجدداً طی روزها و هفته‌های اخیر شرایط برای فعالین مدنی و به‌ویژه فعالین دانشجویی سنگین‌تر می‌شود. یکی از دلایل آن، فعالیت‌های خوبی بود که دانشجویان آذر‌ماه و حول و حوش روز دانشجو در دانشگاه‌های کشور داشتند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

چرا هیچ اشاره ای نشد، که سوال مطرح شده از احمدی نژاد چی بوده!

-- مسعود ، Jan 1, 2009

اگه شما عده ای ادم داشتیدیا با مردم ازتباط داشتید که اینطوری نمی شد و این اتفاقات همه بخاطر ضعف شماست

-- عیسی ، Jan 2, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)