تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با پریناز باغبان‌حسنی، همسر محمد‌صدیق کبودوند

نادیده گرفتن «عمدی» درخواست پزشکان کبودوند

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از مقامات قضایی ایران خواسته است که محمد‌صدیق کبودوند، این فعال حقوق‌ بشری را از زندان آزاد کند تا در خارج از زندان مورد درمان فوری قرار بگیرد.

در سحرگاه روز بیست‌ و هفتم آذرماه ۸۷ کبودوند داخل سلول خودش در زندان اوین، دچار حمله‌ی قلبی می‌شود و در حال حاضر نیز در وضعیت جسمانی خطرناکی قرار دارد.

در ارتباط با این موضوع با همسر محمد‌صدیق کبودوند، خانم پریناز باغبان حسنی درباره‌ی آخرین وضعیت روحی و جسمانی محمد صدیق کبودوند گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

خانم باغبان، آخرین وضعیت آقای صدیق کبودوند در زندان اوین چگونه است؟

آقای کبودوند نیمه‌شب چهارشنبه برای بار دوم، طی هفت ماه گذشته دچار حمله‌ی قلبی شدند. ایشان دچار بیماری‌های کلیه و ریه بودند که دچار عفونت شدید شدند و به عمل پروستات احتیاج دارند.

دکترها در درمانگاه تأکید کرده‌اند که باید سریعاً بستری شوند و خارج از زندان عمل جراحی شوند و تحت نظر باشند.

شما در این زمینه از مقامات زندان اوین تقاضایی داشته‌اید؟

بیشتر از ۱۰ بار در یک ماه اخیر، به دادگاه انقلاب برای درخواست مرخصی مراجعه کرده‌ام که ایشان بتوانند خارج از زندان تحت نظر دکتر، عمل جراحی خودشان را انجام بدهند و بستری بشوند‌.

متأسفانه هیچ اصلاحی در این رابطه انجام نشده است و هیچ‌کس جواب‌گو نیست. مسوولین زندان که می‌گویند تا دستوری از جانب دادستانی نیاید، زندان نمی‌تواند هیچ کاری انجام بدهد.

برای آخرین بار، روز شنبه به اتفاق وکیلشان خانم ستوده و و خانواده دوباره به دادگاه رفتیم و وضعیت را توضیح دادیم که آقای کبودوند دچار حمله‌ی قلبی شده‌اند و وضعیتشان بحرانی است و احتیاج دارند که برای بستری شدن به خارج از زندان اعزام شوند که دوباره هیچ‌کس جواب‌گو نبود.


محمد‌صدیق کبودوند، فعال حقوق‌ بشر (عکس: صدای مردم)

تا آنجا که ما می‌دانیم حتا پزشکان زندان هم معتقد هستند که آقای کبودوند نیاز به مرخصی برای تدوام و درمانشان دارد. آیا در این زمینه گواهی وجود دارد یا اعلامی از طرف پزشکان زندان شده است؟

از درمانگاه زندان به آقای کبودوند گفته‌اند، ما گزارش کرده‌ایم و این را فرستاده‌ایم. برای آخرین بار که اطلاع پیدا کردیم، دکترها اعلام ‌کردند سه بار گزارش کردیم.

آن گزارش را برای اجرای احکام فرستاده‌اند که ایشان به اعزام به بیمارستان خارج از زندان و انجام آزمایشات نیاز دارد. تا به حال هیچ‌گونه جوابی از سوی هیچ‌کس به ما داده نشده است.

چرا این وسواس در مورد آقای کبودوند به خرج داده می‌شود که ایشان به‌هیچ‌وجه از زندان بیرون نیاید یا درمان ایشان جدی گرفته نشود؟

با این رفتاری که مقامات قضایی نشان دادند و مراجعاتی که ما کردیم و درخواست‌های ما را جواب نداند، شخصاً فکر می‌کنم قصد و عمدی در کار است که جواب ندهند.

پزشکان زندان گزارش می‌دهند که ایشان احتیاج دارند و وضعیتشان طوری است که باید خارج از زندان بستری شوند. ما در دادستانی اعلام کردیم، این را قبول نمی‌کنند خودشان اعزام کنند و تحت نظارت او را به بیمارستان اعزام کنند تا بستری شود.

وقتی جوابی نمی‌دهند، صد درصد این فکر را می‌کنیم که عمدی در کار این‌ها است و با قصد و غرضی این کار را می‌کنند که جواب نمی‌هند.

از سوی وکیل ایشان، خانم ستوده و خود شما فعالیتی در زمینه‌ی تغییر وضعیت حکم ایشان یعنی زندان طویل‌المدتی که محکوم هستند، شده است؟

در دادگاه تجدید نظر که خیلی سعی کردند و لوایحی دادند و اعتراضاتی را مطرح کردند که این حکم غیر‌قانونی و ناعادلانه است و برای تأسیس یک سازمان حقوق بشری، حکم بسیار سنگینی است.

در هیچ کجای دنیا چنین حکمی صادر نمی‌شود. ولی متأسفانه فقط یک سال از این حکم را کم کردند. خانم ستوده و خانم عبادی دوباره درخواست تشکیل دادگاه داده‌اند. ما منتظر هستیم که ببینیم جوابی داده می‌شود یا نه. من شخصاً فکر نمی‌کنم.

خانم باغبان، آقای کبودوند چند سالشان است؟

متولد سال ۱۳۴۱ هستند.

فکر می‌کنید فعالیت‌های آقای کبودوند در چه زمینه‌ای بوده که منجر به چنین حکمی شده است؟

فعالیت مدنی و حقوق بشری بوده است. ایشان طبق منشور قانون حقوق بشری سازمان ملل که ایران هم این قانون را امضا کرده است، نقض حقوقی را که مخصوصاً در منطقه‌ی کردستان بوده، بیان و گزارش کرده‌اند که فکر می‌کنم عده‌ای از مقامات از این کار خوششان نیامده است و به ضرر این افراد بوده است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
«زندگی کبودوند در خطر است»
نگرانی از وضعیت جسمی کبودوند
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

1400 سال تجربه به بزرگان قوم آموخته است بلایی به سر مخالف بیار که مرغان هوا هم به حالش گریه کنند تا دیگر کسی جرات فکر کرده به اقدام مخالف هم به سرش نزند ما بقی هم که در خواب زمستانی فرو رفته اند
شما هم چه انتظار اتی دارید از مجریان احکام خدا در زمین !!!

-- احمدی ، Dec 24, 2008

امیدواریم هر چه سریعتر ایتن فعال حقوق بشر آزاد شود

-- امیر طالب لو ، Dec 24, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)