تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در نیویورک، پیرامون وضعیت محمد‌صدیق کبودوند

«پزشکان اوین هم درباره کبودوند هشدار داده‌اند»‬

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

Download it Here!

محمد‌صدیق کبودوند، سردبیر هفته‌نامه‌ توقیف شده‌ «پیام مردم» و رییس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان است.

کبودوند به اتهام «فعالیت علیه امنیت ملى» به ۱۱ سال زندان محکوم شده است. بسیاری از نهاد‌های حقوق بشر در ماه‌های اخیر با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای به محکومیت ۱۱ ساله آقای کبودوند اعتراض کرده‌اند.

نگرانی فعالان حقوق بشر از وضعیت جسمی آقای کبودوند پس از آن‌که وی برای دومین بار دچار عارضه قلبی در زندان شد، افزایش یافته است.

با هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر ایران در نیویورک درباره‌ی سلامت جسمی محمد‌صدیق کبودوند گفت و گو کرده‌ام.


سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در نیویورک

می‌توانید آخرین وضعیت آقای صدیق ‌کبودوند را در زندان برای ما توضیح دهید؟

بله، ایشان شدیداً بیمار هستند. هفته‌ی گذشته دچار عارضه‌ی قلبی شدند، کلیه‌ ایشان هم عفونت دارد و متأسفانه هم اکنون در سلولی سرد که حتی در هوای سرد تهران گرمای مناسبی هم ندارد زندانی هستند و هیچ‌گونه توجه‌ی پزشکی به ایشان نمی‌شود.

وکیل ایشان و همسرشان به دادگستری تهران مراجعه کردند و تلاش کردند جواب بگیرند که چرا به پزشک دسترسی ندارند‌. اما متأسفانه هیچ‌گونه پاسخ‌گویی در این مورد نشد.

آقای کبودوند هم تلاش کردند به کلینیک زندان بروند که متأسفانه به طور مضحکانه به ایشان گفته شده است که هر زندانی فقط هفته‌ای یک‌بار به کلینیک رجوع می‌کند و چون هفته‌ی قبل، حمله‌ی قلبی داشتید و معاینه‌تان کردیم، نمی‌توانیم معاینه‌تان بکنیم.

در نتیجه تا آنجایی که ما خبر داریم، ایشان در وضع بسیار خطرناکی قرار دارند و مسوولان ایران هیچ‌گونه توجهی به نیازهای پزشکی ایشان در هفته‌ی اخیر نداشته‌اند.

آقای هادی قائمی، نظر کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران راجع به این مسأله چیست؟

آقای کبودوند نباید زندانی باشند و پرونده‌ی ایشان بسیار باعث تأسف است. چرا که تنها گناه ایشان این بوده که یک سازمان حقوق بشری را تأسیس کرده و در این زمینه گزارش داده است.

مثلاً از جمله جرم‌هایی که در دادگاهش ذکر شده این است که با کمیساریای عالی حقوق بشر در ژنو مکاتبه کرده است و ۱۰ سال زندان را به خاطر این‌گونه فعالیت‌ها گرفته است.

کلاً ایشان نباید در زندان باشند، نکته‌ی دوم هم این است که وضعیت سلامتی ایشان در خطر است و نیاز مبرمی به درمان فوری و مرخصی در خارج از زندان دارند.

باید این را اضافه کنم که پزشکان داخل زندان اوین به مقامات قضایی نامه نوشته‌اند که بیماری‌های ایشان حاد است و نیاز فوری به معاینه و جراحی در خارج از زندان، توسط پزشکان متخصص دارد.

متأسفانه حتی هشدار پزشکان زندان هم جدی گرفته نشده و هم اکنون نگرانی‌های بسیاری در مورد وضعیت سلامتی ایشان وجود دارد.

به نظر من، جامعه‌ی جهانی تمام توان خودش را خرج می‌کند. این قطعنامه‌ای که هفته‌ی پیش در سطح سازمان ملل در پنج بند صادر شد‌، گزارش بسیار جامعی که دبیر کل سازمان ملل در این مورد صادر کرد، نمونه آن است‌.

اما جامعه‌ی جهانی نمی‌تواند مستقیماً در امور ایران دخالت کند که چرا قوه‌ی قضاییه، آقای کبودوند را زندانی کرده است و آزاد نمی‌کند، چرا نوجوانان اعدام می‌شوند‌؟

نمی‌تواند در امور داخلی مداخله کند، ولی در امور بین‌المللی توجه‌ی خاصی را به خرج داده و متأسفانه این هزینه‌ی بسیار سنگینی برای منافع ملی ایران در سطوح سیاسی و اقتصادی داشته و خواهد داشت.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
«زندگی کبودوند در خطر است»
نگرانی از وضعیت جسمی کبودوند
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

به نظر من زندانی حق کبودوند است

-- مجید صمصامی ، Dec 23, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)