تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«اتهام یکی از مادران صلح؛ برگزاری تولد برای نوه»

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

خدیجه ‌مقدم یکی از فعالان کمپین یک میلیون امضا بود که به همراه سه فعال دیگر مدنی در سیزدهم آبان‌ماه در آستانه محاکمه قرار گرفت.

او یکی از بنیان‌گذاران این کمپین به حساب می‌آید. فروردین‌ماه امسال این فعال مدنی و محیط زیست از سوی دادسرای انقلاب بازداشت شده بود که پس مدتی که در بازداشت موقت بود با قرار وثیقه یک میلیارد ریالی تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شد.

عدم امکان تامین به موقع این وثیقه باعث شد، مدتی بر مدت بازداشت این فعال افزوده شود. اینک او با همراهی همسرش دکتر خسروشاهی به دادگاه فراخوانده شده است.

همسر او نیز متهم است که در دوران دستگیری وی در گفت‌ و ‌گو با رسانه‌ها و اعتراض به دستگیری همسرش، موجب تبلیغ علیه نظام شده است.

در همان زمان دو سازمان بین‌المللی حقوق‌بشری با انتقاد از بازداشت خدیجه مقدم، از مقام‌های ایرانی خواستار «آزادی فوری و بدون قید و شرط» این عضو «کمپین یک میلیون امضا» شده‌ بودند.

«سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» و «فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر» در بیانیه‌‌ای نگرانی خود را نسبت به بازداشت خدیجه مقدم اعلام کرده‌ بودند.

این عضو گروه «مادران صلح» اینک بار دیگر به دادگاه انقلاب رفته است تا از خود در برابر اتهام وارده دفاع کند. نسرین‌ ستوده وکالت او را به عهده دارد.

برای اطلاع بیشتر از این پرونده، یک روز قبل از تشکیل دادگاه با او گفت‌ و گویی کرده‌ام که از نظرتان می‌گذرد.

Download it Here!

ابتدا از روند بازداشت خدیجه مقدم برای ما می‌گویید؟

خانم مقدم در فروردین‌ماه امسال به طرز غیر قانونی، بدون حکم قضایی و با درگیری زیاد در منزل خود دستگیر شد.

سپس همسر ایشان به دلیل مصاحبه‌هایی که از سر نگرانی برای همسرش انجام داده بود، با اتهام تبلیغ علیه نظام بازداشت شد.

تا این‌ جای کار اتهامات خانم مقدم اقدام علیه امنیت، تبلیغ علیه نظام و تمرد از دستور پلیس بوده و هم‌چنین اتهام همسر ایشان، آقای دکتر خسروشاهی فعالیت تبلیغی علیه نظام عنوان شده است.

امیدوارم در جلسه‌ی دادگاه که قرار است روز ۱۳ آبان در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب تشکیل شود، دادگاه با مطالعه‌ی دقیق‌تر در پرونده، حکم برائت هر دو نفر را صادر کند.


خدیجه مقدم

این اولین جلسه دادگاه است که برای آنان تشکیل می‌شود؟

بله. ایشان نه روز در بازداشتگاه خیابان وزرا به سر بردند که کاملاً غیر قانونی بود، زیرا بازداشت‌گاه‌ها نمی‌توانند بیش از ۲۴ ساعت متهم را نگه دارند.

آیا مرجع رسیدگی‌کننده به چنین تخلفی وجود دارد؟

البته مراجعی هست که به چنین تخلفاتی رسیدگی می‌کند و البته تصمیم‌گیری در این خصوص با موکل من است که بخواهد قضیه را پیگیری کند یا خیر.

جزئیات بیشتر اتهام موکل شما چیست؟

خانم مقدم به دلیل فعالیت‌های اجتماعی خودشان و آنچه در پرونده به عنوان مراسم غیر‌قانونی در منزل ایشان عنوان شده است، تحت محاکمه قرار می‌گیرند.

ایشان گرد هم‌آیی‌هایی را در منزل خودشان برگزار می‌کردند که در بسیاری از اوقات این مراسم کاملاً خانوادگی و خصوصی بوده است.

یکی از موارد این بوده است که ایشان برای تولد نوه‌‌اش مراسم جشنی را در منزل برگزار کرده بود و از عده‌ای دعوت کرد تا به دیدنشان بیایند.

اما آن‌چه در این پرونده گزارش شده این است که مراسم خانوادگی ایشان مورد اعتراض ماموران امنیتی قرار گرفته که این اعتراض غیر قانونی به نظر می‌رسد.

خانم ستوده، با توجه به این‌که شما پرونده را بررسی کرده‌اید، چگونه امکان دارد یک مراسم خانوادگی و یا یک تولد، مراجع امنیتی را حساس کند؟

آنچه در گزارش آمده است، حضور فعالان دیگر جنبش اجتماعی در این مراسم‌ها بوده است. مثل حضور برخی از زنان فعال جنبش در مراسم تولد یا در مراسم ختم مادرشوهر ایشان بوده است.

به نظر من اگر چنین مراسم‌ خصوصی بخواهد زیر سوال برود، شهروندان باید برای برگزاری تمام برنامه‌های ختم و تولد از ماموران امنیتی اجازه بگیرند که خیلی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
چهار فعال حقوق زن دادگاهی می‌شوند
نگرانی دیده‌بان حقوق بشر از تحدید فعالان حقوق زن
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ایشان مراسم‌هایی را در منزل خودشان برگزار می‌کردند . کلمه‌ی مراسم خودش جمعه و فکر نکنم بشه دوباره جمع بستنش.
فعالان زن رو مرتب احضار می‌کنن که جمعشونو به هم بزنن که تاحد زیادی هم موفق شدن. وگرنه خودشون می دونن هیچ جرمی اتفاق نیفتاده. این احضاریه‌ها و بازداشت ها نشانه‌ی ضعفشونه.
. . . .
اردوان:
دوست عزیز اگرچه اشاره شما کاملن به جا است. اما توجه دارید که این نکته در پاسخ مصاحبه شونده است و نقل مستقیم آن. لذا با اجازه از وی این تغییر اعمال شد
. . .

-- امین ، Nov 6, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)