تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت‌ و ‌گو با کاوه موسوی، فعال دانشجویی در شیراز

«یکی آن میان گفت من از چند چیز متنفرم»

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

محمد مهدی احمدی، دبیر سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های شیراز و علوم پزشکی، طی حکمی از سوی شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب شیراز به اتهام تبلیغ علیه نظام به هشت‌ماه حبس محکوم شده است.

محمد مهدی احمدی که پیشتر دبیر هیات موسس اتحادیه‌ی شورای ملی صنفی دانشگاه‌های علوم‌ پزشکی کشور هم بوده است. اسفند ماه سال گذشته بعد از اعتراضات دانشجویی در دانشگاه شیراز سه روز بازداشت بود که با قرار وثیقه آزاد شد. اما رای اینک صادر شد. هشت ماه زندان نتیجه آن بود. به هر حال فرهاد دادفر، وکیل وی طی لایحه‌ای به صدور این حکم اعتراض کرده است.

اما از سویی دیگر خبر‌های دانشگاه شیراز در هفته‌ی که گذشت فقط این نبود و این دانشگاه هفته پر‌ تنشی را پشت سر گذاشته است. میزبانی علی لاریجانی، رییس مجلس ایران توام با خشونت از دیگر جریان‌های خبر‌ساز این دانشگاه بود که با اعتراض عده‌ای دانشجو نسبت به برخورد مجلس با مساله‌ی جعل مدرک علی کردان، وزیر کشور ایران، به خشونت کشیده شد.

این دو ماجرا باعث شد با کاوه موسوی دبیر انجمن اسلامی دانشکده‌ی باهنر شیراز و یکی از فعالان دانشجویی این شهر در مورد حکم مهدی احمدی و همین‌طور حضور علی لاریجانی در دانشگاه شیراز گفت ‌‌و‌ گو کنم. از موسوی خواستم برایم در مورد سابقه فعالیت احمدی بگوید:

Download it Here!

آقای احمدی تقریباً بعد از آن‌که وارد دانشگاه علوم پزشکی شیراز شد در انجمن اسلامی فعالیت خود را آغازکرد. یعنی از همان روزهای اول جزو انجمن بودند. از خوابگاه دانشجویی گرفته تا دبیری انجمن، در همه‌ی قسمت‌ها فعالیت داشت.

با همراهی او قبل از عید پارسال یک‌سری اتفاقات افتاد که باعث افزایش ارتباطات بین انجمن‌‌ها شده‌بود. نیروهای‌اطلاعاتی و امنیتی که این موضوع را مشاهده کردند، بیشتر به خاطر این فعالیت‌ها و نزدیک کردن دانشجویان تحول خواه در شیراز بود که با او برخورد کردند.

بر اساس شنیده‌های ما، پرونده‌ی آقای احمدی حدود ۱۰۰ صفحه است که به خاطر تمام فعالیت‌های داخل و خارج از دانشگاه از ایشان شکایت شده بود.

البته موضوع اصلی پرونده مصاحبه‌های او با رادیوهای خارجی و سایت های مختلف بوده است.

آقای احمدی قبل از این هم دستگیر شده بود. علت دستگیری قبلی چه بوده؟

دستگیری ایشان قبل از عید پارسال بود که به مناسبت صدمین سالگرد ملی شدن نفت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برنامه‌ای را تدارک دیده بود.

تا ظهر برگزاری این مراسم به آنان اعلام نشده بود که اجازه‌ی برگزاری سخنرانی به آنان داده می‌شود یا خیر، در حالی که مجوزهای لازم گرفته شده بود.

یعنی از لحاظ قانونی مشکلی وجود نداشت. اما وقتی دانشجویان به سمت سالن سخنرانی حرکت می‌کنند می‌بینند که در سالن سینما بسته شده است و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کسانی که برای حضور در مراسم می‌آیند را متفرق می‌کنند.

در آن روز چهار نفر از دانشجویان علوم‌پزشکی توسط نیروهای اطلاعاتی امنیتی دستگیر شدند، احمدی، امیریان، دین‌داری و خیراتی برای مذاکره برای آزادی این دانشجویان به اداره‌ی اطلاعات شیراز رفته بودند که آقای احمدی را هم در آن جا دستگیر می‌کنند که سه روز بازداشت بودند.

آقای موسوی، دانشجویان دانشگاه شیراز نسبت به این مساله چه برخوردی داشتند؟

در کل با تحرکات در فضای دانشگاه‌ها برخورد می‌شود. دانشجویان این دانشگاه عکس العملی نداشتند. چون می‌بینیم که کوچک‌ترین حرکتی در دانشگاه‌ها سرکوب می‌شود. در همین راستا از دانشگاه علوم پزشکی دو نفر را به کمیته‌ی انضباطی ‌احضار کرده اند. از دانشگاه شیراز هم آقای نوید غفاری و چند دانشجوی دیگر به کمیته‌ی انضباطی خواسته شده‌اند.

انجمن اسلامی دانشکده فنی با‌هنر شیراز در حالت تعلیق به سر می‌برد و از بعد از عید تا امروز اجازه‌ی برگزاری انتخابات را در این دانشکده نداده‌اند و دفتر انجمن‌اسلامی را هم ‌بسته‌اند. مطمئنیم دراین مورد پاسخی داده نخواهد شد.

جریان حضور آقای لاریجانی در دانشگاه ‌چه بوده و چرا به تشنج کشیده شد؟

آقای لاریجانی به دعوت جامعه‌ی اسلامی دانشگاه شیراز در این دانشگاه حضور پیدا کردند.

همان‌طوری ‌که اطلاع دارید، تعدادی از دانشجویان را به داخل سالن سخنرانی راه ندادند و بعد از سخنرانی هم تعدادی از دانشجویان که بیرون بودند را به داخل راه نداند. ولی حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر از بچه‌ها از قبل موفق شده بودند در سالن حضور پیدا کنند تا بتوانند اعتراض‌شان را نشان دهند.

چرا که انجمن اسلامی دانشگاه از دوران ‌آقای صادقی تعطیل شده است و اجازه‌ی برگزاری انتخابات به انجمن داده نمی‌شود و این تشکل فعالیتی ندارد و با کوچک‌ترین تحرکی در دانشگاه شیراز برخورد و به شدت سرکوب می‌شود.

در این برنامه‌ها هم روال این‌گونه است که یک‌سری از دانشجویان طرفدار نظام را گزینش می‌کنند و به سالن می‌آورند و اجازه‌ی طرح سوال به دانشجویان منتقد را نمی‌دهند و تلاش می‌کنند تا برنامه‌ای نمایشی برای تایید خودشان برگزار کنند و نشان بدهند جامعه‌ی دانشجویی هم با آنان همراه هستند.

هنگام انتخابات وقتی آقای رضا‌زاده، استاندار فارس می‌خواست در دانشگاه سخنرانی کند که یک سخنرانی تبلیغاتی زمان انتخابات ‌هم بود، همین اتفاق افتاد و دانشجویان سعی می‌کنند که از این فرصت‌ها برای نشان دادن اعتراضات‌ خود استفاده کنند.

برنامه‌ی سخنرانی آقای لاریجانی هم به همین صورت بود، یعنی دانشجویان می‌خواستند سوالات خود را بپرسند و اعتراض خود را نشان دهند، اما اجازه ندادند که دانشجویان جز آن عده‌ای که خودشان انتخاب کرده بودند، وارد سالن شوند.

دانشجویان هم در خارج از سالن اعتراض خود را به بسته بودن فضا اعلام کردند و به نماینده‌های انتصابی مجلس هم که حاضر نیستند به باز شدن فضا هیچ‌گونه کمکی کنند، اعتراض کردند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

من آنجا بودم ماشین لاریجانی با لگد زده شد اینها خیال می کنند با صدور حکم برای امثال دکتر احمدی می توانند جنبش دانشجویی را ساکت کنند.

-- رضا ، Oct 15, 2008

درود بر دانشجویان شیراز

-- آرش ، Oct 15, 2008

ربط تیتر به مطلب چیست؟ ظاهراً در متن چنین جمله ای وجود ندارد.

-- امین ، Oct 15, 2008

وقتی شیرازی های خواب آلود و تنبل که اهل گل و بلبل هستند یه تکونی خوردن یعنی بقیه ایران قراره زلزله بیاد!!

-- شیرازی ، Oct 16, 2008

به نظر من علت اصلی فعال شدن دانشجویان همین برخورد های حکومت است

-- پوریا ، Oct 16, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)