تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با مهدی‌ عربشاهی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت:

«دانشجویان با نظر وزارت اطلاعات محروم شده‌اند»

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

روز یک‌شنبه گروهی از دانشجویان موسوم به ستاره‌دار پس از تحصن مقابل مجلس، از سوی نیروهای پلیس بازداشت شده و ساعاتی بعد آزاد شدند.

این دانشجویان دلیل این تحصن را اعتراض به محدودیت‌های تحصیلی اعلام کرده بودند.

سازمان سنجش وزارت علوم امسال از ارایه‌ی کارنامه‌ی ۱۷ دانشجوی دوره‌ی کارشناسی که فعالیت سیاسی دانشجویی داشته‌اند، خودداری کرده و دانشجویان به این عمل اعتراض دارند.

مقامات این سازمان اعلام کردند که آنان بر اساس دستورات وزارت اطلاعات عمل کرده‌اند.

نیروهای پلیس روز یکشنبه برای متفرق کردن دانشجویان معترض که تعداد آن‌ها ۱۴ نفر اعلام شده، از گاز اشک‌‌آور استفاده کرده بودند.

در این رابطه به سراغ مهدی‌ عربشاهی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت رفتم. او هم از دانشجویان بازداشتی و البته نه از دانشجویان ستاره‌دار بوده است:

Download it Here!

روز یک شنبه این تجمع در اعتراض به محرومیت از تحصیل برای بعضی از دانشجویان برگزار شد.

هر چند که من جزو آن‌ها نبودم، اما از طرف ‌تحکیم‌ برای اعلام همبستگی در جمع بچه‌ها حضور پیدا کردم که وقتی دانشجویان بازداشت شدند، طبیعتاً ما را هم بازداشت کردند.

دانشجویانی که محروم از تحصیل هستند چه افرادی که ‌سه‌ستاره‌‌اند و اجازه‌ی ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را نداشتند و چه آن‌ها که در دانشگاه مشغول تحصیلند اما با حکم کمیته انضباطی چند ترم تعلیق شده‌اند، تصمیم گرفتند بعد از تحصنی که دوم مهر ماه مقابل وزارت علوم داشتند، روز یک‌شنبه هم تحصن آرامی را مقابل مجلس برگزار کنند.

دانشجویان جلوی مجلس نشسته بودند و پلاکاردهایی را مبنی بر حق تحصیل داشتند و بسیار امیدوار بودند که نمایند‌گان و خبرنگاران، بعد از پایان جلسه‌ی علنی مجلس برای اطلاع و رسیدگی به وضعیت با آنان صحبت کرده و به مشکلاتشان رسیدگی شود.

اما حدود ۴۰ نفر از ماموران نیروی‌انتظامی در آن‌جا حضور داشتند و به آن‌ها اجازه‌ی برگزاری ادامه‌ی تحصن را نداد.

حدود نیم ساعت بعد از تحصن هم مینی‌بوس نیروی انتظامی در محل حضور یافت و در حالی‌که دانشجویان مقاومت می‌کردند، آن‌ها را با باتوم سوار مینی‌بوس کرده و از آن‌جا متفرق کردند.

این تحصن به خشونت هم کشیده شد؟

بله، در دو مرحله. هم آن مرحله‌ای که می‌خواستند دانشجویان را سوار مینی‌بوس کنند به ضربات باتوم متوسل شدند و بعد از آن که حدود یک ساعت آن‌ها را در شهر گرداندند، هنگام پیاده کردن هم بین دانشجویان و نیروی انتظامی درگیری پیش آمد که آن‌ها از گاز اشک‌آور استفاده کردند که منجر به مصدومیت چند نفر شد.

اساساً علت دستگیری چه بود؟

خب، برای این‌ها خیلی مهم بود که دانشجویان با نمایندگان و خبرنگاران رو به رو نشوند. یعنی هنگامی‌که ‌جلسه‌ی علنی مجلس رو به پایان بود و دانشجویان آماده‌ی صحبت با خبرنگاران ‌و نمایندگان بودند، بازداشت شدند.

فکر می‌کنم دلیل اصلی این بود، اما این‌که سیاست اصلی‌شان در این مورد چیست، دقیقاً نمی‌دانم اما فکر می‌کنم که این هدف را دنبال می‌کند که با دانشجویان برخورد شدید‌ی نکنند.

آقای عربشاهی، برخورد مردم چگونه بود؟

با وجود آن‌که نیروی انتظامی بین دانشجویان و مردم فاصله‌ای ایجاد کرده بود و امکان صحبت وجود نداشت، ‌اما افرادی که رد می‌شدند با دقت پلاکاردها را می‌خواندند. کلاً هر فرد با هر منش و فکر و دیدگاهی بر حق تحصیل اعتقاد دارند و مردم هم نگاهی تایید‌آمیز به این قضیه داشتند.

مساله‌ی ستاره‌دار شدن هیچ‌وقت به‌صورت علنی مطرح نشده است دانشجویان از کجا می‌دانند که ستاره دارند. آیا به آنان اعلام می‌شود؟

سال ۱۳۸۵ رسماً دانشجویان ستاره‌دار اعلام شدند. یعنی ما در این سال دانشجویانی داشتیم که ‌یک ستاره‌، ‌دو ستاره‌ و ‌سه ستاره‌ بودند.

دانشجویان سه ستاره کسانی بودند که با وجود آن‌که در دانشگاه قبول شده بودند، به آنان ‌اعلام شد که شما از نظر وزارت اطلاعات، ‌صلاحیت عمومی ادامه تحصیل را ندارید و به آنان اجازه‌ی ثبت نام داده نشد.

دانشجویان یک ستاره و دو ستاره هم با اخذ تعهد و به صورت مشروط ثبت‌نام شدند.

ولی بعد از آن و با توجه به اعتراضاتی که از طرف دفتر تحکیم اعلام شد، در سال ۸۶ و ۸۷ از شیوه‌ی جدیدی استفاده کردند. یعنی هنگامی که این بچه‌ها برای دریافت کارنامه به سایت سازمان‌سنجش مراجعه کردند کارنامه‌ای به آنان ارایه نمی‌شود و اعلام می‌شود که باید به سازمان سنجش مراجعه کنید.

بچه‌هایی هم که به سازمان سنجش مراجعه می‌‌کنند به حراست یا گزینش آن‌جا می‌روند و به آنان گفته می‌شود که صلاحیت عمومی شما از نظر وزارت اطلاعات مردود بوده و به این خاطر ما به شما کارنامه نمی‌دهیم و حق ادامه تحصیل ندارید.

اگر اشتباه نکنم این دومین حرکت دانشجویان ستاره‌دار بود. آیا قرار است این حرکات ادامه پیدا کند؟

در این زمینه تصمیم‌گیری با دانشجویان محروم از تحصیل است. ما به عنوان دفتر تحکیم وحدت حمایت خودمان را از این‌ها اعلام کرده‌ایم و بارها گفته‌ایم که حق تحصیل، یکی از حقوق بنیادین و اصولی هر فردی است و ما از آن دفاع می‌کنیم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

چقدر تلاش کردین تا بفهمین کار اداره تطلاعات بوده حتما خیلی زحمت کشیدید!!!!!!

-- علی ، Oct 8, 2008

واقعا در حق دانشجویان محروم از تحصیل ظلم شده آیت ا... منتظری می گفت در زمان شاه فرزند من که یکی از رهبران اپوزیسیون بودم راحت ادامه تحصیل داد و در دانشگاه هیچ مشکلی نداشت اما الان . . .

-- آرش ، Oct 13, 2008

به نظر من کار وزارت اطلاعات درست بود چون این دانشجویان دارند پول این نظام واز امکانات دانشگاه استفاده میکنند اما علیه این نظام موضع میگیرند

-- نیما ، Nov 19, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)