تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با علی تاجرنیا، عضو حزب مشارکت و نماینده‌ی سابق مجلس

علی تاجرنیا: کردان باید مورد پیگرد قرار گیرد

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

Download it Here!

علی کردان، وزیر کشور دولت آقای احمدی‌نژاد پس از دو ماه جنجال بالاخره پذیرفت که مدرک دکترایی که می‌گفت از دانشگاه آکسفورد اخذ کرده، جعلی است و در نامه‌ای به رییس جمهوری ایران روز شنبه‌ای که گذشت این مساله را تایید کرد.
اگرچه خبرگزاری‌های ایران گزارش دادند که آقای کردان در نامه‌اش نوشته است که طی ۸ سال گذشته به هچ وجه تصور این‌که مدرکش جعلی باشد را نداشته است. اما این نامه باز هم به عقیده برخی پاسخ به سوال نمایندگان معترض نبوده است. آیا این که فردی این دکترای مجعول را صادر کرده است و شخص وزیر نقشی در آن نداشته است می‌تواند خط پایان و پاسخی بر ابهامات پیرامون این وزیر به حساب آید؟

جنجال‌ها در مورد مدرک تحصیلی وزیر کشور جانشین پور‌محمدی در دولت نهم از ۱۵ مرداد ماه سال‌جاری و بعد از این‌که گروهی از نمایندگان محافظه‌کار در جریان رای اعتماد به آقای کردان در اظهاراتشان نسبت به درستی آن تردید کردند، بالا گرفت. وزیر کشور دو روز بعد با انتشار رونوشتی از مدرک تحصیلی‌اش در رسانه‌ها بر صحت آن تاکید کرد اما دانشگاه «آکسفورد» در پاسخ به استعلام برخی رسانه‌ها و نهادها در داخل و خارج از کشوربا انتشار بیانیه‌ای در سایت دانشگاه اعلام کرد که هیچ گونه سوابق تحصیلی ونشانه‌ای از صدور مدرک برای آقای کردان در آن دانشگاه وجود ندارد. حتا این پیگیری‌ها که بیشتر از سوی سایت «الف» که منتسب به احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش مجلس است، منجر به مسدود شدن این وب‌سایت خبری شد.

متعاقب این جنجال سیاسی با دستور علی لاریجانی، رییس مجلس هیاتی به سرپرستی «علی عباس‌پور» درمجلس تشکیل شد تا ادعای جعلی بودن مدرک وزیر کشور را بررسی کند.
اینک «علی مطهری» یکی از نمایندگان مجلس بعد از انتشار نامه آقای کردان در این ارتباط گفته است: «از دو حال خارج نیست یا آقای کردان نمی‌دانسته و فریب خورده یا این‌که می‌دانسته و دروغ گفته است که در هر دو صورت صلاحیت ایشان برای وزارت کشور زیر سوال است».

این نماینده‌ی مردم تهران به سایت خبری آفتاب در ادامه گفته است: «در درجه‌ی اول خود آقای کردان باید در این زمینه عکس‌العمل نشان داده و استعفا بدهد و در درجه‌ی دوم اگر این کار را نکند، رییس جمهوری باید ایشان را عزل کند».
گروهی هم اشاره می‌کنند: هنوز امضای نامه‌ی برکناری رییس بانک مرکزی خشک نشده و مشخص نیست آقای محمود احمدی‌نژاد با این‌همه تغییر و تحول در کابینه‌اش یک سال پایانی ریاست جمهوری را چگونه طی خواهد کرد.

اما رویکرد مجلس بعد از این نامه چه باید باشد؟ «علی تاجرنیا» عضو حزب مشارکت و نماینده‌ی سابق مجلس کسی است که از او این سوال را پرسیدم:
.


علی تاجرنیا، عضو حزب مشارکت و نماینده‌ی سابق مجلس

آقای تاجرنیا، رویکرد مجلس به این تغییر شرایط باید چه باشد؟

من اول‌ بحثی را روشن کنم. یک نکته‌ی مهم که در ارتباط با این قضیه وجود دارد این است که برای اولین بار در سطوح عالی نظام، در مورد یک مسأله‌ای، کتمان حقیقت صورت می‌گیرد.

یعنی فردی برای رسیدن به یک پست، حقیقت را کتمان می‌کند که این در نظام ما که معمولاً شعارش بر محور اخلاق است، عجیب است و باعث آسیب به نظام می‌شود.

این وجه به نظر من خیلی مهم است. همان طوری که می‌دانید در آمریکا ‌بیل کلینتون‌ ‌سر ماجرای ‌مونیکا لوینسکی‌ تحقیر نشد؛ بلکه به خاطر کتمان یک حقیقت سرزنش شد.

مجلس در مقابل رفتارهای یک فرد که از این مجلس رأی اعتماد گرفته، مسئول است. این رأی اعتماد بر یک مبانی استوار بوده که یکی از آن‌ها، راستی و رفتار درست در مقابل نمایندگان مردم است که امروز به این مسأله خدشه وارد شده است.

عده‌ای در این مدت با عنوان کردن این‌که ‌مدرک، ارزش چندانی ندارد یا این‌که مگر ‌کاغذ ‌پاره‌ چقدر ارزشمند است، در مورد این موضوع به اظهار نظر پرداختند.

الان مسأله این است که یک نفر برای حضور در سطوح عالی کشور و گرفتن پست، به سمتی رفته تا در نهایت منجر به اخذ یک مدرک جعلی یا مشکوک ارائه بکند.

بر اساس ماده‌ی ۵۲۷ قانون مجازات اسلامی اگر کسی مدرک و یا تأییدیه‌ی غیر‌موثقی را ارائه بکند، ضمن جبران خسارت، باید به حبس بین یک تا سه سال محکوم و از فعالیت‌های دولتی هم منع شود. با توجه به این موارد، آیا در حال حاضر فعالیت آقای کردان در این سمت مشروعیت پیدا می‌کند یا خیر؟

البته آقای کردان سابقه‌‌ی محکومیت‌های قبلی هم دارد که اتفاقاً آن محکومیت‌ها هیچ دلیل سیاسی هم ندارد.

این موضوع نشان داده می دهد که در دولت نهم، اگر میزان ارادت زیاد باشد، می‌توان از بسیاری تخلفات چشم‌پوشی کرد.

اما آن بخش از گفته‌های شما در مورد قانون مجازات اسلامی را باید بگذاریم بعد از صدور حکم از سوی محاکم قضایی.

کما این‌که در صحبت‌های آقای کردان هم به این نکته اشاره شده بود که افرادی ایشان را فریب داده بودند، چون او علم نداشته که جعل مدرک صورت گرفته است. اما من فکر نمی‌کنم این موضوع حقیقت داشته باشد.


علی کردان، وزیر کشور

جدا از بحث کیفری این قضیه، به دلیل این‌که این ماجرا باعث خدشه ‌وارد شدن به حیثیت نظام شده، ابتدا شخص رییس‌جمهور و مجلس باید اول در مورد جایگاه ایشان اظهار نظر و بازنگری کنند و بعد نهاد قضایی در مورد آقای کردان ‌به عنوان کسی که در این کار خودش متخلف و یا مباشر است، تصمیمات لازم را اتخاذ نماید.

چرا آقای رییس جمهوری بر مسأله‌ی انتخاب آقای کردان، با توجه به این‌که شما هم اشاره کردید ایشان سوابق کیفری غیر‌سیاسی هم دارند و اکنون نیز مخدوش بودن مدرک تحصیلی ایشان ثابت شده است، پافشاری می‌کند؟

در تفکر اداره‌ی کشور آقای رییس‌جمهوری دو شاخصه مورد توجه است. یکی «در حلقه‌ی دوستان ایشان بودن» و دومین مورد هم تابع بودن است.‌

ما در این دوره شاهد بودیم که کوچک‌ترین نظرات مخالفی حتا در حوزه‌ی عمل وزرا تحمل نمی‌شود.

مثلاً یکی از مباحث مهم اختلافی بین رییس‌جمهور و وزیر سابق کشور، ارائه‌ی آماری در مورد انتخابات از سوی ایشان بود که مورد قبول رییس‌جمهوری نبود.

حضور آقای کردان در وزارت کشور به عنوان کسی که سطوح عالی کاری را تجربه نکرده و همیشه در سایه بوده، با این نگاه است که حضور ایشان در وزارت کشور هنگام انتخابات به کمک دولت بیاید.

چون عده‌ای به دنبال آن هستند که فضای انتخابات، از پیش تعیین شده باشد و به نظر می‌رسد که آقای کردان در این مورد می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای قبول و تحمل این قبیل مباحث باشد.

در دولت نهم «رفاقت» و «تابعیت» مدیران ملاک حضور و ادامه‌ی حضور در دولت است.

به نظر شما آقا کردان وزیر باقی خواهد ماند؟

به نظر می‌آید که داستان آقای مشایی در مورد آقای کردان هم به نوعی دیگر در حال وقوع است و این نامه هم‌ نوعی زمینه‌سازی آقای کردان برای پذیرش یا عذرخواهی در مورد موضوع مدرک است‌ که مثلاً ایشان با پیش‌دستی این موضوع را پذیرفته است تا در این سمت باقی بماند.

احساس من این است که ایشان را به هر نحو ممکن حفظ می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

خبر مرتبط:
کردان، جعلی بودن مدرک خود را تأیید کرد
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

be nazare man agar ishan mohakeme nashavad va ya mohakeme beshavad va tabraee shavad in mishavad ye ravie ghazaee va besyari az vokala ba estenad be in ravie ghazaee movakelan khodra ke be jaale asnad va ya hatta ghajagh mavade mokhadder mahkomand ra tabraee mikonan
zira ishan mitavanan edea konand ke movakeleshan nemidaneste in bastee ke haml mikarde masalan mavade mokhader ast va ghire

-- mehrdad ، Oct 1, 2008

اگر ژاپن بود تا الان 20 نفر از کابینه دولت هاراگیری می کردند و 74 نفر استعفا. آستانه تحمل را در مدیران ما می بینید. آب در شکمشان تکان نمی خورد.

-- بدون نام ، Oct 2, 2008

پس از پورمحمدی ... کردان ... را اوردند. در تمام جوامع خلافکار وجود دارد اشکال در انتخاب شوندگان نیست بلکه اشکال اساسی در انتخاب کنندگان میباشد.اقای تاجر نیا گفته ابتدا رئیس جمهور ومجلس سپس قوه قضائیه نظر بدهند.باید بدانید که نظر هیچکدام فایده ندارد. فقط مردم باید همه شان را محاکمه کنند.اقای کردان جهت اجرای دو ماموریت مهم امده اول مسئله قرار داد نفت و گاز دوم بسرانجام رساندن انتخابات رئیس جمهوری دهم میباشد جهت اجرای اهداف نظام چه کسی بهتر کردان میتواند باشد

-- حسن ، Oct 2, 2008

bad nami va bad akhlaghi kordan dar miane hamkarane seda vasima zabanzad hammeh hast chera ishan dar sahneh baghist? valaho yaalamo be haghayeghel omoor

-- hamkare seda va sima ، Oct 2, 2008

The fact that the most important minister in the Islamic regime has resorted to such a despicable ruse as obtaining a fake academic degree is a measure of the corruption engulfing the whole system. What exceeds my range of understanding is that a regime wading in such depths of immorality has the impudence to present itself as a model of spirituality to the entire world.

-- بدون نام ، Oct 2, 2008

آقای تاجرنیا می فرمایند : "من اول‌ بحثی را روشن کنم. یک نکته‌ی مهم که در ارتباط با این قضیه وجود دارد این است که برای اولین بار در سطوح عالی نظام، در مورد یک مسأله‌ای، کتمان حقیقت صورت می‌گیرد." خیلی از ایشان بعید بود که این مسئله را اولین کتمان حقیقت در نظام بدانند. در نظام جمهوری اسلامی در عالی ترین و دانی ترین سطح کتمان حقیقت زیاد صورت گرفته است که این اولین نیست و بی تردید آخرین هم نیست. موارد زیاد است که خود ایشان بهتر می دانند.

-- سید سراج الدین میردامادی ، Oct 2, 2008

اقاي تاجرنيا !
چرا بايد كردان تحت تعقيب قرار بگيرد؟
اقاي كردان معاون لاريجاني در صدا و سيما بود!
استاد دانشگاه ازاد بود!
عضو كميتهء حقوقي مجمع تشخيص مصلحت نظام است!
رئيس فني و حرفه اي(معاون وزير كار) بود.
قائم مقام وزارت نفت بود.
الان وزير كشور است.
پس اگر قرار است كسي را به سينهء ديوار بچسبانند ان مقاماتي هستند كه ايشان را تحقيق ناكرده به چنين سمتهائي گماشته اند.
اقاي كردان خودش چيزي را جعل نكرده بلكه ظاهرآ فريب خورده اي بيش نيست اما اينهمه سازمان و وزارت عريض و طويل كه اين ادم بي سواد را به كار گماشته اند بايد جواب دهند.
اين نظام جمهوري اسلامي است كه بايد تحت تعقيب قرار بگيرد... مي داني؟

-- بدون نام ، Oct 2, 2008

من در سازمانی کارمی کنم که سال ها کردان درمسند مالی واداری آن بود.درسازمان صداوسیما برای استخدام وسایر مسایل مالی اداری مو را از ماست می کشندوحساب 100 تومان راهم دارند البته برای کارمندان اما میلیون ها تومان فقط خرج نشست ها و بریز بپاش های همین آقای کردان ومدیران اطلاعاتی اش میشدوحالا سرنوشت آینده این مملکت را به دست چنین آدمی داده اند!؟؟؟!!!
البته فراموش نکنیم ازماست که برماست.....

-- علی ، Oct 3, 2008

با سلام و خسته نباشید.
آقای روزبه .چون این گفتگو را شما انجام داده اید،از شما پرسشی دارم:
می گویند آنکه در مقابل خشونت سکوت کند،خشونت گراست.آنکه در مقابل ظلم سکوت کند، ظالم است.و آنکه حقیقت را کتمان کند،فریب کار است.
آیا واقعأ موضوع آقای کردان اولین مورد است؟ آقای تاجرنیا شاید بنا بر مصلحت هائی که برای ورود به مجلس و یا پست و مقامی،خود را به فراموشی میزند،که اولین بار هم نیست.آقای روزبه تعهد شما بعنوان یک روزنامه نگار هم تابع همین مصلحت هاست؟
حمید حمیدی
---
اردوان روزبه: آقای حمیدی عزیز در اساس من به عنوان یک روزنامه نگار موظف به انتقال بی کم و کاست نظرهای کسی هستم که در گفتگو شرکت کرده است. این تعهد من است. آنجه گفته می شود نظر مصاحبه شونده است و نه نظر من. اما سوال این جاست. امکان برای طرح سایر نظرات از دیگر افراد هم هست شما خود اگر نظری دارید چرا پا پیش نمی گذارید. بسم اله
با درود

-- حمید حمیدی ، Oct 3, 2008

جناب تاجرنیا عجب روزگاریست.
گهی پشت به زین و گهی زین به پشت
داش علی؛

-- حقگو ، Aug 8, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)