تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با یکی از متحصنین، در ‌مورد وقایع دانشگاه تربیت معلم

پیمانی که در تربیت معلم شکسته شد

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

علی‌رغم توافقنامه‌ای که مسوولان دانشگاه تربیت معلم و وزارت علوم با نمایندگان دانشجویان شرکت‌کننده در تحصن خرداد‌ماه این دانشگاه امضا کرده بودند، ده‌ها تن از این دانشجویان به کمیته‌های انضباطی احضار شده‌اند که هشت تن از آن‌ها به مدت دو ترم از تحصیل محروم شدند.

Download it Here!

دانشجویان این دانشگاه در هفته‌ای که گذشت با اعلام بیانیه‌ای به عدم اجرای تعهدات و زیر پا گذاردن توافق‌ها اعتراض کردند. این در شرایطی است که هفته گذشته نزدیک به 10 نفر از آنان نیز به دادگاه انقلاب کرج، اتاق 32 که گفته می‌شود مربوط به وزارت اطلاعات است احضار شده‌اند.

همچنین بنابر اطلاع‌رسانی کمیته متحصنین، بعد از احضار روز شنبه، دوم شهریورماه فاروق معروفی و مصلح فتاح‌پور دو تن از اعضای این کمیته تاکنون آزاد نشده‌اند.

در مورد وقایع اخیر این دانشگاه با پریسا هاشمی، یکی از دانشجویان تحصن‌کننده گفت و گو کردم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.


مصلح فتاح‌پور و مهدی احمدی دو نفر از اعضای کمیته تحصن در برابر دادگاه انقلاب کرج

از جمله مواردی که در توافقنامه‌، بین طرفین در جهت شکسته شدن اعتصاب امضا شد، عدم پیگیری و یا احضار دانشجویان به کمیته انضباطی و یا مراجع ذی‌صلاح بود. اما تعدادی از دانشجویان احضار شده‌اند. نظر شما چیست؟

برخی از این احضار‌ها در همان موقع آمده بود که دانشجویان در همان تحصن، نامه را باز نکرده، پاره کردند. این هشت حکمی که در حال حاضر آمده است برای همان هشت نفر است. حکم این‌ها در همان خرداد‌ماه صادر شد اما در تیر‌ماه ابلاغ و اجرا شده است.

نکته‌ای که وجود دارد این است که به دانشجویان هیچ اطلاعی داده نشد. در ابتدا بعد از آن جریان هیچ احضاری نداشتند و تنها برای دو نفر حکم تعلیق صادر و آن هم به درب منازل فرستاده شد.

از طرفی چند تا از بچه‌ها که به کمیته انضباطی رفته بودند، متوجه شدند برای بیش از ۴۰ نفر از دانشجویان، حکم کمیته انضباطی صادر شده و قرار است در همین تابستان نامه‌های‌شان به درب منزل‌شان فرستاده شود.

تمام این‌ها در صورتی اتفاق افتاده که دانشگاه با دانشجویان توافق کرده بود کسی تحت این موضوع به کمیته انضباطی احضار نشود و اگر احضار شود هر سه اساتید دانشگاه که شاهد آن قضیه بودند، آن‌ را پیگیری کنند و مسوولیت هرگونه حکمی را برعهده بگیرند.

ولی در حال حاضر هیچ‌گونه اثری از این سه استاد نیست. یکی از آن‌ها گویا خارج از ایران است و دو نفر دیگر هم موبایل‌شان خاموش است.


فاروق معروفی پیش از دستگیری

بند چهار این توافقنامه ذکر کرده است هیچ دانشجویی نباید احضار شود مگر با حضور اساتید شاهد، یعنی در حال حاضر اساتید شاهد در دانشگاه نیستند و دانشجویان هم احضار می‌شوند؟

اساتید شاهد قبول کردند که هر نوع احضار به کمیته انضباطی را بر عهده بگیرند، این قسمت پایانی بند چهار تعهدنامه‌ای بود که بین دانشجویان و دانشگاه به امضا رسیده است. اما ظاهراً به آن عمل نمی‌شود.

آیا اسامی دانشجویانی که به کمیته انضباطی احضار شدند و یا حکم تعلیقی برای‌شان خورده است می‌دانید؟

همه‌ی آن‌ها که در زمان اعتصاب برای‌شان نامه احضار آمده بود؛ کیوان فرخ‌زاد، امیرسالاری، فاروق معروفی، محمد شریفی، امیر آریا، مصلح فتاح‌پور و خانم صداقتی.

با احضار‌ها چه خواهید کرد؟

در حال حاضر با تعطیلات تابستان مواجه هستیم. اما قرار است بچه‌هایی که برای‌شان حکم تعلیق صادر شده است، به دفتر رییس دانشگاه مراجعه کنند و اعتراض‌نامه‌ای بنویسند و شکایت خودشان را به رییس دانشگاه اعلام کنند.

اگر از این طریق موفق به انجام کاری نشدند در دوره‌ بعد وکیل می‌گیرند و از طریق قانونی وارد می‌شوند. و اگر همچنان تا مهر ادامه پیدا کند، به دانشگاه کشیده می‌شود. البته بچه‌ها تلاش‌شان را می‌کنند تا این اتفاق نیفتد.

یعنی دوباره تحصن کنند؟

تابستان است و خیلی‌ها بی‌خبرند. البته یکی دیگر از کارهایی که در حال انجام است، اطلاع‌رسانی به دانشجویان تربیت‌ معلم و دانشگاه‌های سراسری ایران است.

جنبش دانشجویی، دفتر تحکیم وحدت و برخی از دانشجویان دانشگاه‌های سراسری ایران هم حمایت‌شان را از دانشگاه تربیت‌ معلم اعلام کردند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

این قصه سر دراز دارد

-- goli ، Aug 28, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)