تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
دو وکیل دراویش نعمت الهی در زندان

اتهام وکالت

a.roozbeh@radiozamaneh.com


خبر روشن بود دو تن از وکلای دراویش نعمت الهی گنابادی به دلیل عدم پرداخت جریمه بدل از زندان بازداشت و زندانی شدند. فرشید یدالهی و امید بهروزی که با حمایت از دراویش و پیگیری جریان تخریب حسینیه قم مورد توبیخ قرار گرفته بودند بعد از رای دادگاه نهایی به پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند.

این وکلا که به صدور حکم معترض بودند با عدم قبول حکم راهی زندان شدند. غلام‌رضا هرسینی عمده امور حقوقی این گروه درویشان را بر عهده دارد و به نظر می‌رسد در طول چند ماه گذشته با توجه به حوادثی که روبرو بودند سرش شلوغ بوده است.
از او پرسیدم:

اصل قضیه از چه قرار است؟

روزی که اطلاع حاصل شد یک عده‌ای رفته‌اند حسینیه جناب آقای شریعت در قم را که وقف تشکیل جلسات دراویش گنابادی شده بود، تصرف بکنند از موقوف‌علیهم که خودشان را ذینفع در قضیه می‌دانستند در آن جمع شدند.
از جمله چند تن از وکلا که همین آقایان امید بهروزی، فرشید یدالهی، امیر اسلامی و بنده و خیلی از وکلای دیگر آمدیم ببینیم که چه شده که یک دفعه افراد ناشناس آمده‌اند موقوفه را تصرف کردند.

موقوفه باید در وقف نیت واقف باشد، خب در تصرف نیت واقف در نظر گرفته نشده بود و می‌بایست مبارزه کرد. ما روز اول رفتیم به شورای تامین استان که: آقا یک عده‌ای آمدند و اینجا را متصرف شدند. آنها جوابی ندادند. رفتیم پیش معاون دادستان که یک شخص روحانی بود به نام آقای جعفری که در قسمت مبارزه با مفاسد اجتماعی و این‌ها فعالیت می‌کرد، با او صحبت کردیم و او هم جوابی نداد.

در عوض گفتیم که حالا که اینها جواب نمی‌دهند ما می‌رویم و این آقایان را بیرون می‌کنیم. وقتی که گفتیم می‌رویم این آقایان را بیرون می‌کنیم، سرهنگ پاسداری آنجا بود که گفت این آقایان را ببرید و خلاصه همان اول چهار روز همه‌ی ما را بازداشت کردند فقط به خاطر این‌که گفته بودیم افرادی بدون مجوز مراجع ذیصلاح آمده‌اند و محلی که وقف است را تصرف کرده‌اند؛ همان روز اول گفتند که شما چون این حرف را زدید حالا باید بازداشت بشوید.

تا این‌که بعد از چهار روز به توافق رسیدیم که ما این عزاداری محرم و صفر را در آنجا برگزار بکنیم و بعد از آن درش را قفل کنیم و هرچه قانون گفت. اما آنها تصمیم گرفتند و حمله کردند.
در همان بگیر بگیر آقای فرشید یدالهی که وکیل دادگستری بود و هم آقای امید بهروزی که وکیل قوه قضاییه بود را هم دستگیر کردند. آنها مدت 11 روز زندان بودند و بعد از 11 روز هم محاکمه کردند. این‌ها چون حقوق خوانده بودند و قسم خورده بودند که از حق دفاع کنند دیده بودند این رای خلاف واقع است و گفته بودند: آقا ما در محل نشسته بودیم، شما آمدید ما را دستگیر کردید و آتش زدید و اموال را غارت کردید و حالا ما را هم مجازات می‌کنید. به قول معروف باید مجازات بشویم که چرا مثلا آمدیم در حسینیه بودیم یا چرا آن آقایان تشریف آوردند و زحمت کشیدند حسینیه ما را تخریب کردند یا چرا زحمت کشیدند آتش زدند؟.

در نتیجه این‌ها آن حکم را مطابق با واقع ندیدند و در مقابل آن حکم ایستادند. حکم نهایی جزای نقدی بود که گفتند نه، ما چنین حکمی را قبول نداریم و می‌رویم زندان تا به هرحال کسی به داد ما برسد یا قضاوت آیندگان موثر باشد که ما در یک‌جایی زندگی کردیم که می‌آیند غارت می‌کنند، آتش می‌زنند، می‌کشند، می‌زنند، مجروح می‌کنند بعد هم می‌گویند آقا شما چرا کتک خورده‌اید، برو زندان.

به این اعتبار حاضر نشدند آن جزای نقدی را بپردازند، چون می‌گفتند این یک‌جور تبعیت از این حکم است و ما این حکم را قبول نداریم. الان آن‌ها در زندان شیراز هستند.

اقدام حقوقی شما چه خواهد بود؟

در ابتدا حکم صادر شده بود که این‌ها یک سال زندان و 5 سال محروم از وکالت باشند و جریمه هم بدهند. ما در آن فرصت مناسب تجدید نظرخواهی کردیم و رفت دادگاه تجدید نظر استان قم. 5 سال محرومیت از وکالت و یک سال حبس و این‌که هر ماه بروند خودشان را به اطلاعات معرفی کنند را حذف کردند و تبدیل شد به جزای نقدی.

منتها این‌ها باز پول را هم قبول ندارند. می‌گویند آقا ما نشسته بودیم در محل‌مان و آمدند آنجا را خراب کردند و آتش زدند؛ حال ما چطور از یک حکم که می‌گوید چرا شما نشستید آنها بیایند و آتش بزنند و خراب کنند، شما باید می‌رفتید تا بیایند خراب کنند، چرا شما از اموال خودتان دفاع کردید؛ شما اصلن حق دفاع نداشتید.

این‌ها هم قبول نمی‌کنند و می‌گویند باید آدم خیلی بی‌غیرت باشد که به آدم حمله بکنند، بگوید خداحافظ و فرار کند. باید می‌ایستادند و مقاومت می‌کردند چون دفاع مشروع در قانون هست. به این اعتبار زیر بار نرفتند. به هر حال کارهای حقوقی که باید بشود برای آنها انجام دادیم. منتها چون حتا رای ثانوی را هم قبول نداشتند، دنبال مرحله‌ی سوم آن هم که می‌شد به رییس قوه قضاییه و هیات نظارت و شعبه تشخیص مراجعه کرد هم نرفتند. چون می‌گفتند این رای نباید اجرا بشود. هیچ مظلومی را نمی‌گیرند و او را بزنند و بگویند چرا تو مظلوم واقع شدی.

شعبه 112 دادگاه قم این دو وکیل را از وکالت 5 سال محروم کرده؛ تکلیف وکالت آنها چه خواهد شد؟

این در مرحله‌ی تجدید نظر نقض و از مجازات حذف شد. هم زندان و هم این محرومیت از وکالت را حذف کردند. اما وکالت آقای بهروزی را هم تمدید نکردند. یعنی قوه قضاییه گفت صلاحیت ندارد. حالا ایشان حتا با وجود نقض حکم الان وکالت نمی‌کند.

با توجه به این‌که خود جنابعالی هم وکیل دعاوی هستید؛ آیا یک وکیل را می‌توان به دلیل حمایت از موکل خلع یا محروم از وکالت کرد؟

خیر اصلن. نه در شرع و نه در قانون چنین امکانی را نداریم. مخصوصن در شرع. ما می‌دانیم که در زمان یزید نسبت به حضرت سجاد – امام چهارم – خیلی اهانت می‌شد و خیلی پرونده سازی می‌شد. ایشان همیشه برای دفاع از خودش وکیل به محاکم می‌فرستاد و با وجودی که وکیل می‌فرستاد هیچ موقع در زمان آن حکومت‌های جابر هم وکیل را اذیت و آزار نمی‌کردند. ولی خب حالا دیگر فعلن این‌طوری شده و باید ساخت.

گریزی هم بزنم به موضوع دیگری که مربوط به دراویش سلسله‌ی شما می‌شود بزنم، شنیدم روز سه‌شنبه، 15 مرداد آقای خان بابا ترک‌زاده در شهر فسا بازداشت شده، آیا مطلع هستید؟

والا به من اطلاعی ندادند. اگر احتمالن دستگیر می‌شد به من اطلاع می‌دادند که من روی این پرونده دفاع کنم یا بروم ببینم چرا بازداشت شده است...

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

کجای دنیا اینطوری ست ؟ آدم نمیداند چه باید بگوید . حکومت اسلامی حکومت الله حکومت امام زمانی همه چیز رو دیدیم شاید عبرتی باشد برای آیندگان که گول و فریب این ضد بشر ها را نخورد .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 13, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)