تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
برخورد حراست با دانشجویان در جشن فارغ التحصیلی

کراوات ممنوع است

a.roozbeh@radiozamaneh.com

ماجرا از این‌جا آغاز شد که علی‌رغم تهدید‌های حراست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشجویان فارغ‌التحصیل با کراوات در مراسم حاضر شدند. این حرکت موجب شد، حراست با برخورد با دانشجویان ذکر شده. آنها را به اخراج و احضار تهدید کند. کاری که می‌گویند در این دانشکده مسبوق به سابقه بوده است.

حال چرا این روزها همه چیز بابی برای لجاجت شده است را باید آدم‌های مربوطش جواب بدهند. اما خواستم بیشتر از یک پاراگراف خبر از ماجرای کراوات زدن بچه‌های شیراز بدانم. سراغ یاسر رحمانی یکی از فعال‌های دانشجویی این دانشکده رفتم و خواستم برایم از روز فارغ‌التحصیلی ورودی‌های ۸۰ بگوید، از اصل ماجرا:

بعد از روی کار آمدن دولت نهم و با توجه به دیدگاه‌های شاید واپسگرایانه و سنتی که بر این دولت حاکم است؛ طبیعتن حراست دانشگاه‌ها هم به اعتقادات و دیدگاه‌هایی که بر دولت متبوعش حاکم تبعیت می‌کند. قبل از اینکه مراسم شروع بشود، از خانواده‌ها و خود‌ آنها یعنی دانشجوهای ورودی 80 دانشکده پزشکی شیراز خواستند در جشن فارغ‌التحصیلی‌شان به همراه خانواده‌های‌شان که شرکت می‌کنند حق ندارند کراوات بزنند.

این متاسفانه نمی‌دانم ناشی از چه دیدگاهی است و کراوات زدن با چه اعتقادات و اصولی منافات دارد که این‌ها با آن مخالفت می‌کنند. روز مراسم ماموران حراست دانشگاه جلوی سالنی که محل برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی بود همه ایستاده بودند و دانشجویانی که می‌خواستند در جشن فارغ التحصیلی‌شان شرکت کنند و کراوات زده بودند تهدید می‌کردند که اگر کراوات‌های‌تان را بر ندارید ما شما را به کمیته انضباطی احضار می‌کنیم و از فارغ التحصیلی شما ممانعت می‌کنیم.

با توجه به اینکه این طرح شده که در جشن فارغ‌التحصیلی‌شان از کراوات نباید استفاده بکنند، دلیل و انگیزه‌ای که اکثر این بچه‌ها کراوات زدند و در جلسه شرکت کردند چه بوده؟

به هرحال به حقوق خودشان شاید آشنا بودند. یعنی حراست این‌قدر اختیار ندارد که بخواهد برای دانشجوها تصمیم گیری کند که کراوات بزنند یا نه و وقتی کسی یک فشار غیر قانونی به دانشجوها و افرادی که به حقوق خودشان آشنا هستند و از اقتدارگرایان که نمونه‌ی آن حراست دانشگاه‌ها است، تبعیت نمی‌کنند طبیعتن در برابر این مساله که شما حق ندارید کراوات بزنید واکنش نشان می‌دهند. اگر کسی هم نمی‌خواسته کراوات بزند به خاطر این حرف حراست مطمئن باشید که کراوات زده.


اما ظاهرن این برخورد‌ها از سوی حراست دانشگاه تازگی هم نداشته است...

بله این موضوع برمی‌گردد به همان دیدگاه‌ها و اعتقادات ایدئولوژیکی که این‌ها دارند. من یک مثال می‌زنم، یکی از دانشجوهای دختر را حدود پنج شش ماه پیش به کمیته انضباطی احضار کرده بودند که چرا آن دختر که دانشجوی پزشکی بود در موقع «سی‌پی‌آر» یا همان احیای قلب که برای مریض قلبی که به بیمارستان مراجعه می‌کند بسیار حیاتی و ضروری است، مقنعه‌اش از روی سرش افتاده است و به خاطر همین تهدید به صدور حکم و بررسی در کمیته انضباطی کرده بودند و پس از آن گفته بودند که: حق ندارید دیگر این اتفاق برای شما بیفتد. در حالی که این اتفاق ناخواسته و در حال سی‌‍پی‌آر و احیای قلب و ریوی بوده.

اخیرا هم در ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز یک واحدی برای همین موارد درست شده. یک کیوسک جلوی دانشگاه گذاشته‌اند و چند خانم چادری از حراست دانشگاه جلوی در ایستادند و به دختران دانشجو و خانم‌هایی که می‌خواهند به آنجا مراجعه کنند و از نظر آنها بد حجاب باشند اجازه‌ی ورود نمی‌دهند و می‌گویند حتما باید بروید و حجاب‌تان را درست کنید و بعد بیایید داخل دانشگاه.

دخترانی که به خاطر بد‌حجابی به حراست دانشگاه احضار می‌شوند به آنها پیشنهاد می‌دهند که یا باید خبرچینی کنید یا برای‌تان حکم می‌زنیم.

خبر داریم که سال گذشته هم تعدادی از دانشجویان دانشکده دندان پزشکی به خاطر این‌که فیلمی از پارتی‌ آنها تهیه شده بود از سوی حراست مورد بازخواست قرار گرفته بودند. در این مورد قضیه چه بوده؟

سال گذشته 30 نفر از دانشجویان دندان پزشکی شیراز که حراست دانشگاه علوم پزشکی روی دانشکده آنها هم کنترل دارد در یک میهمانی که فکر کنم به مناسبت جشن تولد یکی از دانشجوها در خارج از دانشگاه و در منزل شخصی یکی از افراد برگزار شده بود، شرکت داشتند؛ متاسفانه حراست با استفاده از همان خبرچین‌هایی که برای خودش درست کرده فیلمی تهیه می‌کند و با استفاده از این فیلم، تعدادی از دانشجویان دانشکده دندان پزشکی را به کمیته انضباطی احضار کردند و برای خیلی از آنها فکر کنم یک ترم محرومیت از تحصیل و محرومیت از امکانات رفاهی، درج در پرونده و خیلی حکم‌های دیگر صادر شد.

در ارتباط با مساله‌ی کراوات زدن دانشجویان فارغ‌التحصیل اخیر، آیا احضار و یا تصمیمی گرفته شده؟

تا این لحظه که من دارم صحبت می‌کنم فعلن کسی احضار نشده. ولی همان تهدیدی بوده که روز جشن فارغ‌التحصیلی اعلام شد ولی تا این لحظه کسی احضار نشده. اما اگر کسی هم احضار شود مطمئن باشید با واکنش‌های شدید دانشجویان مواجه می‌شوند و حراست اگر این کار را بکند باید انتظار به هرحال یک عکس‌العمل را از طرف دانشجویان داشته باشد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

چه دردناک است برادر، وقتی در همین سایت تیتری می خوانی که: "دستگیری ۷۶ هزار قاچاقچی در ایران، در طول ۴ ماه"، و یا به گزارش بخش فارسی رادیوی دیگری به نقل از منابع رسمی جمهوری اسلامی ایران "چهارده ملیون زیر خطّ فقر". آن وقت، نیم متر پارچه (که ممکن است کسی به گردنش آویزان کند و یا نکند) باعث دغدغهء خاطر عده ای می شود.
این نکته را هم نباید فراموش کنیم که کراوات ستیزی هم مانند حجاب اجباری، در ابتدا جزو اصول اسلام ناب محمدی (مورد نظر حضرات) نبود، بلکه بعد ها جزو اصول و ارکان نظام شد. اگر به عکس اولین کابینهء جمهوری اسلامی (کابینهء مرحوم بازرگان) هم نگاه کنید، می بینید که همهء اعضای کابینه کراوات به گردن دارند، و با کراوات حضور آقا شرفیاب شدند. به استثنای دو نفر: یکی مرحوم داریوش فروهر و اسم دیگری را به خاطر ندارم.
مرحوم بازرگان که در مراتب زهد و دیانت و صداقتش نمی توان کمترین شک و شبهه ای به دل راه داد، حتی در زندان هم کراوات می زد (می توانید آلبوم عکس های او را در اینترنت ببینید). و خیلی مُضحِک است که کسی بیاید و دربارهء کراوات زدن و یا نزدن بحثی بکند. ولی مُضحِک تر از آن، استدلال حضرات است که کراوات را مظهر فرهنگ و تَمَدُّن مغرب زمین می دانند ولی در عوض کت و شلوار می پوشند (که از اروپا به ایران آمده است)، و نمی دانند که لباس ملی ایرانیان لباده و سرداری و همان کلاه کله قندی است که ما بر سر اجداد هفتاد و هشتاد پیش خود می بینیم.
و در ضمن استاد عزیز که شما "طبیعتاً" را "طبیعتن" می نویسید - و ای بسا خیلی ها هم از شما تقلید کنند - و بنویسند مثلن، ثانین، و کلن (به جای کلاً")، آیا وقتی مطلبی هم به انگلیسی می نویسید (غیر از انشای اس ام اس) character را karakter و literature را هم literecher می نویسید؟، و اگر مطلبی را با چنین کلماتی به یک نشریهء انگلیسی زبان بفرستید، به شما نخواهند خندید؟!
میرزا

-- Mirza ، Aug 6, 2008

نه کراوات زدن مظهر غربی بودن است و نه نزدنش به منزله مسلمانی.
حجاب اجباری هم دست کمی از کشف حجاب ندارد.
خانمی از آشنایان که در این دیار غربت محجبه است هنگام سفر به ایران برای کار اداری به یکی از دانشگاهها هنگام ورود با امانت گرفتن یک کارت شناسایی به ایشان یک چادر مشکی داده بودند و علت را روسری سر کردن ایشان بجای مقنعه ذکر کردند.

-- علی ، Aug 6, 2008

وقتی در رساله ی آقایان آیت الله ها را میخوانی که اگر عمه ات در طبقه ی پائین و تو در طبقه ی بالا خوابیده باشی و بر اثر زلزله سقف باز شود و روی عمه ات بیفتی و عمه ات هم بچه دار شود و ... این شرایط غیر ممکن را ممکن میداند مقنعه ی خانم کنار رفته ؟ اسلام بر باد رفته است شاید مریض که دارد می میرد با همان نگاه دچار معصیت شود ما نائب خدا هستیم اجازه نمیدهیم . کروات هه این علامت صلیب کافران است نشانه ی ارتداد است ابراز علنی گناه است سه بار تکرار شود حکمش اعدام است جل الخالق اسلام بر باد رفته است . دیگر مسلمانی از بین رفت وا مصیبتا ..

-- فرهاد- فریاد ، Aug 6, 2008

جناب میرزای عزیز. ضمن تایید بخش ابتدایی نوشته شما. در بخش دوم معتقدم شما دارید اشتباه می کنید. اساس کار در این است که کلمات این چنینی در فارسی به نوعی هجوم آورده اند و این یکی از بهترین راه ها است برای آن که حال حذف آن از فارسی ممکن نیست آنها را به شیوه و رنگ و لعاب فارسی در بیاوریم.
character در انگلیسی اگر karakter نوشته شود بی شک غلط است. این قیاس مرتبطی نیست به نظر من.
اتفاقن من از این نویسنده برای این خوشم می آید که می بینم گاهی این موارد را رعایت می کند.
بهترین راه مبارزه با تهاجم این چنین، محلی کردن آن و با جایگزین مناسب یافتن است.

-- کیانوش ، Aug 7, 2008

ماجرا از اینجا آغاز شد که علی رغم تهدید‌های حراست دانشکده پزشکی شیراز دانشجویان فارغ‌التحصیل با کراوات در 'مراسک 'حاضر شدند.

فکر کنم منظور' مراسم 'باشد

-- محمد ، Aug 7, 2008

salam
inha fargshan ba talaben be reshshan hast

-- ali ، Aug 7, 2008

من یک پزشک 60ساله ام برای تمدیدپروانه پزشکی ام به نظام پزشکی مراجعه کردم چون عکسم کراواتی بودپروانه ام تمدید نشدوگفتند طبق دستور وزارت عکس اقایان بدون کراوات وخانمها باید با مقنعه باشد

-- pejman ، Aug 8, 2008

حكومتي كه اركانش با نيم متر پارچه به خطر بيوفته، همون بهتر كه بيوفته!
اينا فقط فشار بيخوديه كه به مردم ميارن وگرنه با كراوات نه چيزي بالا ميره نه پايين

-- بنجامين ، Aug 8, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)