تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت‌و‌گو با آسو صالح، عضو هیات اجرایی سازمان دفاع از حقوق بشر در کردستان

بازداشت سامان رسول‌پور، به اتهام دفاع از کمانگر

a.roozbeh@radiozamaneh.com

سامان رسول‌پور، عضو هیات اجرایی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان و روزنامه‌نگار، صبح روز یک‌شنبه ششم مرداد ماه در مهاباد بازداشت شده است. در گفت‌وگویی با آسو صالح، عضو هیات اجرایی سازمان دفاع از حقوق بشر در کردستان و سخنگوی این سازمان در خارج از کشور، درباره‌ این دستگیری و وضعیت دیگر فعالان بازداشت شده، چنین می‌پرسم:

Download it Here!

آقای صالح، مسئولیت آقای سامان رسول‌پور در دفاع از سازمان حقوق بشر کردستان چه بود؟

بعد از این‌که آقای کبودوند، رییس سازمان چندین سال پیش بازداشت شد، مسئولیت سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان بر عهده‌ یک هیات قرار گرفت با نام «هیات اجرایی». این هیات متشکل از پنج نفر بود و سامان هم جزو آن پنج نفر بود.

در مورد نحوه‌ دستگیری ایشان، آیا توضیح بیشتری به ما می‌دهید؟

یک روز بعد از تجمع مهاباد که تجمعی در اعتراض به اعدام فرزاد کمانگر بود، ساعت هفت صبح تعداد هشت نفر از نیروهای لباس شخصی با برگه‌ای در دست که گویا برگه‌ جلب و حکم آقای رسول‌پور بود، وارد منزل ایشان می‌شوند و ایشان را بازداشت می‌کنند و در عین حال اقدام به تفتیش منزل و وسایل شخصی ایشان می‌کنند و هیچ چیزی به‌دست نمی‌آورند.

بعد ایشان را منتقل می‌کنند به بازداشتگاه وزارت اطلاعات. متعاقبا پدر ایشان می‌رود به وزارت اطلاعات و بعد از چند ساعت معطلی به ایشان اعلام می‌کنند که سامان به اتهام تبلیغ علیه نظام بازداشت شده است. مصداق این را هم ربط دادند به گزارش‌هایی که برای سازمان نوشته و منتشر کرده و مصاحبه‌هایی که خود سامان با خبرگزاری‌های خارجی انجام داده است.

گویا در اداره اطلاعات گفتند که تا چند روز آینده امکان آزادی سامان نیست و باید تصمیم‌گیری بشود که آیا سامان آزاد بشود یا خیر. البته ذکر این نکته هم لازم است که موقعی که سامان را دستگیر کردند، علت دستگیری را «سازماندهی تجمع» روز گذشته اعلام کرده بودند، ولی در اداره اطلاعات یک چیز دیگر را به پدر ایشان اعلام کردند.

اما اشاره شد که مادر آقای رسول‌پور گفته بودند که در روز تجمع شنبه، اساسا آقای رسول‌پور در منزل بوده و از منزل خارج نشده است. اتهام هماهنگی و برنامه‌ریزی برای این تجمع را می‌پذیرید؟

روزی که ایشان بازداشت شد، من خودم با مادر سامان تلفنی تماس گرفتم و پرسیدم شما درباره‌ این اتهام چه نظری دارید و ایشان گفت سامان روز شنبه حتی برای یک لحظه هم از منزل خارج نشده و این اتهام را کاملا رد کردند.

دیگر فعالیت‌های آقای رسول‌پور در چه زمینه‌ای بود...

سامان یک روزنامه‌نگار در حوزه حقوق بشر بود. سامان روزنامه‌نگاری بود که با بسیاری از نشریات همکاری داشت، ولی به صورت حرفه‌ای با روزنامه الکترونیکی «روز آنلاین» همکاری داشت و مسئولیت بخش حقوق بشر در این روزنامه را برعهده داشت.

ممکن است که توضیح بیشتری در ارتباط با تجمع روز شنبه به ما بدهید؟

روز شنبه تجمعی بود که یک هفته بعد از تجمع اعتراضی سنندج که در اعتراض به صدور احکام سنگین برای شش نفر از فعالان کرد در یک سال اخیر به اعدام محکوم شدند و بسیاری از احکام سنگین دیگر، برای مثال ۱۱ سال برای آقای کبودوند، پنج سال برای هانا عبدی و احکام دیگر که در آینده امکان صدور آن‌هاست. یا فعالانی که در بازداشت هستند.

این تجمع در سنندج برگزار شد و یک هفته بعد از آن تجمع، در مهاباد هم تعدادی از جوانان و دانشگاهیان با انتشار بیانیه‌ای و فراخوانی از مردم خواستند که روز شنبه ساعت نه و نیم صبح در میدان اصلی مهاباد یعنی میدان شهید برادری تجمع کنند. متعاقبا ۳۰۰ نفر طبق خبرهایی که رسید، در این میدان تجمع کردند و اعتراض خودشان را نسبت به احکام صادره برای فعالان کرد اعلام کردند.

ما خبرهایی هم در مورد وضعیت جسمی خانم روناک صفارزاده داریم. آیا مساله‌ی بیماری ایشان صحت دارد و آخرین وضعیت این فعال حقوق بشر کرد در چه شرایطی است؟

خانم صفارزاده دانشجوی بیست ویک ساله هستند. او فعال حوزه زنان در منطقه‌ کردستان و عضو کمپین یک میلیون امضا است. خب طبیعی است که یک سال زندان، چند ماه بازداشت و شدیدترین فشارهای روانی زیر بازجویی‌ها و مواجه شدن با حکم محاربه که قبلا دوستان روزنامه‌نگار و دوستان کرد، ایشان الان با همین اتهام به اعدام محکوم شدند.

در زیر آن همه فشار روانی و فشار جسمی که بر ایشان در زندان وارد می‌شود وضعیت تندرستی و جسمی ایشان هم به وخامت گرایید. در چند روز گذشته ایشان به علت همین مریضی که داشتند که گویا عفونت داخلی بوده، ایشان را به خارج از زندان می‌برند و تحت مداوا قرار می‌گیرد.

در حالی که پرونده خانم هانا عبدی وضعیتش روشن شده است، اما به نظر می‌رسد که هنوز نتیجه‌ای از پرونده خانم روناک صفارزاده نداریم. آیا تغییری در پرونده ایشان ایجاد شد؟

نخیر. قبلا اعلام شده بود که پرونده هانا و روناک پرونده‌ای بوده که چون با هم بازداشت شدند - فکر کنم 24 ساعت بعد از روناک یا شاید هم کم‌تر هانا بازداشت شد - خب حکم هانا صادر شد و پنج سال بود، ولی روناک صفارزاده که گفته می‌شود اتهام او محاربه است و اتهام‌های بسیار سنگینی را به ایشان وارد کردند. اتهام ایشان فعلا محاربه است و اقدام علیه امنیت ملی و انتظار می‌رود که حکم سنگینی برای او صادر بشود که ما امیدوار هستیم که این‌طور نباشد.

در مورد آقای فرزاد کمانگر هم توضیح بدهید با توجه به این‌که ما خبر داریم ایشان از محل قبلی منتقل شده و به محل جدید، در بند ۲۰۹ زندان اوین مستقر شده است. آیا در وضعیت ایشان تغییری ایجاد شده است؟

آقای کمانگر روز گذشته از زندان رجایی شهر کرج به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. البته بعد از ایشان هم فرهاد وکیلی و علی حیدریان به این بند منتقل شدند. بند ۲۰۹ زندان اوین بندی است که تحت نظر وزارت اطلاعات بوده و مختص کسانی است که پرونده‌ آنها هنوز بازست و مطالعات در مورد پرونده‌ این افراد در جریان است.

آقای فرزاد کمانگر و آقایان علی حیدریان و فرهاد وکیلی حتی احکام ایشان هم تاکید شده و حکم اعدام و ۱۰ سال حبس به اضافه اعدام تایید شده، ولی انتقال این افراد به بند ۲۰۹ زندان اوین بسیاری از افراد و فعالان حقوق بشر و خانواده این‌ها را نگران می‌کند. چون همان‌طور که می‌دانید حکم این‌ها اعدام است و تایید هم شده. این‌ها برمی‌گردد به تجمعاتی که در داخل و در خارج از کشور برای لغو حکم اینها صورت گرفته و فعالیت‌هایی که در این مدت صورت می‌گیرد.

در مورد آقای کبودوند، ما اخباری داریم و این‌که تلاش‌هایی برای تجدید نظر در حکم ایشان صورت گرفته است. آیا این تلاش‌ها به ثمر رسیده یا خیر؟

آقای کبودوند به ۱۱ سال حبس محکوم شدند. حکم ایشان کاملا به‌صورت غیرعرفی و به‌ جای این‌که به تیم وکلای ایشان که چهار تا از وکلای ایران هستند، ابلاغ بشود مستقیما به خود ایشان ابلاغ شد. الان که بنده در جریان هستم، تیم وکلای ایشان اعتراض خودشان را نسبت به این حکم ابلاغ کردند و درخواست تشکیل دادگاه تجدید نظر دارند.

این حکمی است که واقعا متناسب با پرونده ایشان نیست. آقای کبودوند سازمانی را اداره می‌کنند که ساختار آن سازمان ساختاری است که در داخل ایران بسیاری از سازمان‌ها کلا از آن پیروی می‌کنند؛ یک سازمان کاملا علنی و غیررسمی.

وضعیت جسمی ایشان هم بعد از بودن نه ماه در زندان اوین، دیدیم که جدا از ناراحتی‌های پوستی و وضعیت پروستات، ایشان دچار سکته مغزی شد و گویا یک لخته خون در مغز ایشان وجود دارد. این امکان وجود دارد که در آینده هم باز دچار همین سکته بشوند.

قاضی پرونده ایشان ابلاغ کرده که ایشان باید برای مداوا به خارج از زندان منتقل بشود، ولی ارگان‌هایی که فراقانونی عمل می‌کنند و بالاتر از قوه قضاییه خودشان را می‌دانند، اجازه نمی‌دهند که آقای کبودوند برای مداوا به خارج از زندان منتقل شود و همین‌طور ایشان در داخل زندان هستند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)