تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

خواسته‌های صنفی دانشجویان بیرجند در انتظار پاسخ

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

دانشجویان دانشگاه بیرجند از روز شنبه چهاردهم اردیبهشت ماه در اعتراض به مشکلات صنفی خود از قبیل شلوغی خوابگاه‌ها، کیفیت نامطلوب غذاهای سلف سرویس و کمبود امکانات رفاهی اقدام به برگزاری یک تحصن کرده‌اند.

گفته می‌شود در این تجمع که به دعوت شورای صنفی دانشگاه بیرجند برگزار شده، بیش از هزار نفر از دانشجویان حضور پیدا کرده‌اند و تعدادی نیز دست به اعتتصاب غذا زدند. بر اساس توافق با مسوولان دانشگاه بنا شد تجمع تا روز شنبه به حالت تعلیق در آید تا خواسته های صنفی دانشجویان مورد بررسی و اعلام به مقامات بالاتر قرار گیرد. این دانشگاه با کمبود بودجه رفاهی مواجه است. مسوولان این دانشگاه در پی آن هستند تا با کسب بودجه بیشتر به درخواست دانشجویان معترض پاسخ گویند. من با نماینده دانشجویان متحصن در همین زمینه صحیت کردم.

Download it Here!

آقای اشکانی به من بگویید که دلیل تحصن شما در دانشگاه بیرجند چیست و گروه تحصن‌کننده چه کسانی هستند؟

دلیل تحصن در دانشگاه، قصورات فوق‌العاده بالای مسوولان دانشگاه در زمینه امور رفاهی دانشجویان هست که در یک سال گذشته، شورای سیاسی دانشجویان به شدت به دنبال این بوده که این مشکلات را حل کند.

اما از آن‌جایی که موفق نشد و تمام مذاکراتش چه با وزارت علوم و چه با دانشگاه به نتیجه نرسید، بچه‌ها بعد از این‌که کیفیت تمام امکانات به حد غیرقابل تحمل رسید، تصمیم گرفتند اعتراض کنند.


دانشجویان دانشگاه بیرجند از روز یکشنبه در اعتراض به مشکلات صنفی اعتراض کرده اند/ عکس‌ها از زمانه

درخواست تحصن در ابتدا از سوی شورای سیاسی بود و بعد از مدتی بچه‌های متحصن شورای متحصنین را تشکیل دادند و اینک مستقل، تحصن را ادامه می‌دهند.

در ابتدا بعد از دو روز از تحصن، ریاست دانشگاه یک مهلت کوتاه خواست. اینک بچه‌ها تا روز شنبه مهلت داده‌اند اگر احتمالن خواسته‌های بچه‌ها که کاملاً مشخص است تامین نشود، روز شنبه ادامه تحصن‌شان را شروع می‌کنند.

به شکل مشخص تحصن‌کنندگان چه خواسته‌هایی دارند؟

خواسته‌ها همه در زمینه امکانات رفاهی است. اعم از رسیدگی به وضعیت فوق‌العاده وحشتناک خوابگاه‌ها که تحمل آن بیش از حد توان ماست، خوابگاه‌هایی با اتاق‌های کوچک که هشت نفر در آن زندگی می‌کنند.

بدی کیفیت سلف سرویس غذا‌ست که بچه‌ها دچار سوء‌هاضمه شده‌اند. بسیاری در دانشگاه مشکلات دستگاه گوارشی پیدا کرده‌اند و دلیل آن هم به تشخیص پزشک، مصرف غذای نامناسب بوده. کمبود امکانات تحصیلی و ‌آموزشی هم از دیگر موارد اعتراض است.

در این تحصن چند نفر شرکت کرده‌اند؟

تحصن با حدود صد نفر شروع شد و در روز دوم تعداد به حدود ۷۰۰ نفر رسید، ولی در روز سوم حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر تحصن کننده داشتیم.

شنیده شد که مسوول دانشگاه در محل تحصن حاضر شد، آیا وعده‌ای داده شد؟

او اشاره کرد که کمبود بودجه باعث مشکلات شده و قول پیگیری داد. ما منتظر گزارش رییس دانشگاه هستیم.


در بیانیه‌تان اشاره کرده بودید که تحت فشارهایی هستید، منظورتان از این فشارها چیست؟

حقیقت این است که بچه‌های شورای تحصن توسط رییس حراست و رییس دانشگاه تهدید می‌شوند. حتا حراست اسامی پنج نفر از دانشجویان را اعلام کرده که در سایت اعلامیه تحصن بوده‌اند و می خواهند به کمیته انضباطی بفرستند.

اما ما یک‌سری تلفن‌هایی هم داریم که هیچ شماره‌ای نمی‌افتد و ما را تهدید امنیت می‌کنند.

شما می‌دانید که این تهدیدها ممکن است از ناحیه چه کسانی باشد؟

نمی‌دانم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)